אמזון מדווחת על מכירות שיא ברבעון של החגים

ענקית המסחר ברשת הציגה הכנסות של 125.5 מיליארד דולר, שהונעו ע"י עלייה בקניות ברשת בעקבות מגפת הקורונה • מנכ"ל ומייסד אמזון, ג'ף בזוס, הודיע כי יפרוש מתפקידו

ג'ף בזוס, מנכ"ל ומייסד אמזון / צילום: Associated Press, Pablo Martinez Monsivais
ג'ף בזוס, מנכ"ל ומייסד אמזון / צילום: Associated Press, Pablo Martinez Monsivais

ענקית המסחר ברשת אמזון הכתירה את ביצועיה ל־2020, שנת הקורונה, ברבעון עם מכירות שיא שהובלו על-ידי עונת חגים שאופיינה בקניית מתנות ברשת. מנכ"ל ומייסד אמזון, ג'ף בזוס, הודיע כי יפרוש מתפקידו וימסור את ניהול החברה למנהיג חדש.

ענקית המסחר המקוון הציגה מכירות לרבעון הרביעי של 125.5 מיליארד דולר נטו והכנסה של 7.2 מיליארד דולר. זו הייתה הפעם הראשונה שאמזון הכריזה על הכנסות רבעוניות בגובה יותר מ־100 מיליון דולר, ימים ספורים לאחר שאפל הגיעה לציון הדרך הפיננסי הזה.

יש חברות מעטות שהיו עדות לצמיחה כמו של אמזון במהלך משבר הבריאות העולמי. ההתפוצצות בקניות באינטרנט הזניקה את מכירות החברה לנתוני שיא: תחום המסחר המקוון גדל בכ־50% במהלך השנה האחרונה, על-פי כמה אנליסטים.

המכירות ברבעון של דצמבר קיבלו עידוד נוסף מאירוע "Prime Day" השנתי של אמזון, שנמשך יומיים - לרוב החברה מכניסה מיליארדים ביום זה - לאחר שנדחה בקיץ לאוקטובר בגלל המגפה.

מכירות אמזון לשנת 2020 עלו משנה לשנה ב־38% לסכום של 386.1 מיליארד דולר, וצפויות לעלות שוב השנה. אמזון מסרה כי המכירות לרבעון הנוכחי אמורות להגיע לסכום של בין 100 מיליארד ל־106 מיליארד דולר. בוול סטריט חוזים לחברה מכירות בגובה 95.8 מיליארד דולר. מניות אמזון  עלו ביותר מ־1.6% במסחר שלאחר סגירת המסחר בבורסה.

העלייה בקניות ברשת הייתה בעלת בסיס רחב. חברת השילוח UPS הודיעה ביום שלישי כי מכירותיה ברבעון של דצמבר עלו ב־21%. ענקית משלוח החבילות הוסיפה כי אמזון הייתה אחראית ל־13.3% משסך המשלוחים שביצעה ב־2020.

המגפה אתגרה את אמזון והפכה להזדמנות שלה לגדול עוד יותר

למרות שמגפת הקורונה הפכה לבוננזה של מכירות לאמזון, החברה שבסיסה בסיאטל נאבקה בתחילה להתמודד עם הזינוק בביקוש. היא הצליחה לבסוף על-ידי גדילה מהירה מאוד. אמזון שכרה יותר מחצי מיליון עובדים והעלתה את מספר העובדים שלה בעולם כולו ליותר מ־1.3 מיליון. כמו כן היא רכשה נכסים לוגיסטיים בשטח שהגדיל את תביעת הרגל שלה במטרים רבועים בכ־50%.

החברה גם ספגה עלויות בגובה כ־11.5 מיליארד דולר הקשורות לקורונה, כך אמר מנהל הכספים בחברה בריאן אולסבסקי בשיחה עם אנליסטים ביום שלישי. החברה הוציאה 44 מיליארד דולר, כך אמר, על-מנת להתרחב, כולל על רשת התחבורה שלה.

נראה כי המאמצים השתלמו. "הצרכנים נהרו לכיוון האמינות במהלך כל השנה, וזה היה נכון במיוחד בעונת החגים כשהיו חששות לגבי משלוחים", אמר אנדרו ליפסמן, אנליסט וחוקר בחברת eMarketer. "זה היה יתרון עבור אמזון".

העסק העיקרי השני של אמזון, שירותי מחשוב ענן בהם החברה משכירה שירותי שרתים וכלי תוכנה, הראה גם הוא ביקוש חזק במהלך המגפה, כשחברות רבות האיצו באופן נרחב את ההשקעות הדיגיטליות שלהן.

בעוד ששירותי הרשת של אמזון היו מנוע הרווחים העיקרי של החברה, הגידול בתחום זה האט כשהעסק גדל ויריבות כמו מיקרוסופט וגוגל מבית אלפאבת ניסו לתפוס נתח מהשוק. שירותי הרשת של אמזון היום אחראים למעט יותר מ־10% מסך מכירות אמזון ברבעון של דצמבר, אבל גם ליותר מחצי מהרווח התפעולי של החברה.

בתקופה הזו, מכירות שירותי הרשת של אמזון עלו ב־28% לעומת התקופה המקבילה אשתקד והגיעו ל־12.7 מיליארד דולר. אמזון היא ספקית מחשוב הענן הגדולה ביותר בעולם. גם היא וגם מיקרוסופט ראו האצה בשימוש בשירותי ענן בחודשים האחרונים, כשחברות מיהרו לאמץ כלים דיגיטליים.

מנכ"ל שירותי הרשת של אמזון, אנדי ג'אסי, צפוי לקבל את המושכות מבזוס ולהפוך למנכ"ל אמזון העולמית ברבעון השלישי של 2021, כך הודיעה החברה ביום שלישי.

ההשקעות הנוספות של אמזון

תוכניות ההוצאה לשנה זו, אמר מנהל הכספים אולסבסקי, עדיין לא נקבעו, אם כי החברה צפויה לעשות השקעות נוספות, בין היתר על-מנת להבטיח ששירותי מחשוב הענן של אמזון לא יפגרו אחרי הביקוש. "אנו בהחלט לא רוצים שייגמר לנו שטח האחסון", אמר.

אמזון גם בונה את עסק הפרסום שלה, שם היא מתחרה עם חברות כגון פייסבוק וגוגל. החברה הודיעה כי המכירות בתחום שכולל הכנסות מפרסום עלו ב־66% לעומת השנה הקודמת והגיעו לכ־8 מיליארד דולר.

התוצאות שהציגה אמזון צפויות להתווסף לעונה חזקה של רווחים לחברות הטכנולוגיה הגדולות, ולהדגיש כמה המגפה הגדילה את ההון של חברות אלה, בזמן שהיא הרסה תחומים אחרים בכלכלה.

בשבוע שעבר מיקרוסופט הציגה מכירות שיא לרבעון שהונעו על-ידי הביקוש למשחקי וידאו ואימוץ מואץ של שירותי מחשוב הענן של החברה. אפל ופייסבוק סיימו את השנה הפיסקלית עם הרבעונים הרווחיים ביותר שלהם אי-פעם.

ההצלחה של אמזון באה בזמן שהחברה מתמודדת בקרבות על נושאי יחסי עבודה ורגולציה. מועצת הסחר הפדרלית הודיעה מוקדם יותר ביום שלישי כי אמזון תצטרך לשלם 61.7 מיליון דולר בגלל שלא שילמה בעבר לנהגי Flex את מלוא הטיפים שקיבלו מלקוחות. במועצה אמרו כי אמזון התפנתה לנושא רק ב־2019, לאחר שבחברה גילו כי ישנה חקירה פדרלית לגבי ההתנהלות בנושא.

נהגים המשתמשים בתוכנית Flex של אמזון משתמשים ברכב הפרטי שלהם על-מנת לבצע שילוח של חבילות עבור ענקית המסחר. במועצת הסחר הפדרלית אמרו כי אמזון שינתה את תנאי התשלום לנהגים ולא גילתה להם על השינוי.

"בעוד איננו מסכימים שהדרך שבה דיווחנו על תשלום לנהגים הייתה לא ברורה, הוספנו בהירות נוספת ב־2019, ואנו שמחים שהנושא הזה מאחורינו", אמרה דוברת של החברה.

חבר בית הנבחרים קן באק (רפובליקאי מקולורדו), שמתח ביקורת על נהלים אחרים בחברה, צייץ: "זה טיפה בדלי בשביל אמזון", והוסיף: "אנחנו חייבים לעשות יותר על-מנת לרסן את ההתנהגות האנטי-תחרותית שלהם".

בנוסף, עובדים באחד המחסנים של החברה באלבמה מתכוונים להצביע האם להתאגד, במהלך שעשוי לעצב מחדש את היחסים בין החברה לעובדיה. רגולטורים פדרליים בוושינגטון ממשיכים לחקור את נהלי העבודה בחברה, כחלק מחקירה נרחבת יותר לגבי כוח השוק של חברות הטכנולוגיה הגדולות.

במדינת קונטיקט מתבצעת חקירה לגבי הדרך בה אמזון מוכרת ומפיצה ספרים דיגיטליים, ובקליפורניה מתבצעת חקירה לגבי האופן בו אמזון מתייחסת למוכרים בשוק המקוון שלה.

החברה גם מתמודדת עם שאלות לגבי עלויות נוסקות ועניינים נוספים בחלק מתחמי העיסוק שלה. הכנסות מחנויות פיזיות, הכוללות הכנסות משוק המזון המלא, ירדו ב־8% ברבעון האחרון, כשהמגפה השפיעה על דפוסי הצרכנות של אנשים.