התאגיד דורש מהוט, yes, פרטנר וסלקום "דמי תפעול" על תכניו

עד כה התכנים של תאגיד השידור "כאן" שודרו בפלטפורמות המסחריות ללא כל תמורה, מתוך רצון להביא את התוכן, המופק מתקציב ציבורי, לקהל גדול ככל שניתן • הגדרת דרישת התשלום תחת "דמי תפעול" עשויה לפתור את התאגיד מלשלם ליוצרים תמלוגים

משרדי תאגיד השידור הציבורי "כאן 11" / צילום: שלומי יוסף, גלובס
משרדי תאגיד השידור הציבורי "כאן 11" / צילום: שלומי יוסף, גלובס

האם תאגיד השידור הציבורי "כאן" משנה את אסטרטגיית הפצת התוכן שלו או מחפש דרכים חדשות לייצר הכנסות שיסייעו בסגירת הגירעון? לגלובס נודע כי התאגיד מבקש לראשונה מהוט, מ-yes, מפרטנר ומסלקום - הפלטפורמות שמפיצות תכנים של "כאן 11" ו"החינוכית", לשלם 1.2 מיליון שקל בשנה תמורת השימוש בתוכן שמשודר ב-VOD, ושנוצר בתאגיד.

עוד נודע כי דרישת התשלום איננה מוגדרת על ידי התאגיד "תשלום עבור זכויות שידור" אלא "תשלום עבור דמי תפעול", מונח שמשפטית עשוי לפטור את התאגיד מלשלם ליוצרים תמלוגים.

הבקשה נשלחה לאחר שבמועצת התאגיד, שחזרה לאחרונה לפעול, הוחלט כי הגיע הזמן לשקול מחדש החלטה קודמת, שמכוחה נחתמו ב-2019 הסכמים עם הוט, yes, סלקום ופרטנר שאפשרו להן להציע את תכני התאגיד בשירותי ה-VOD ללא תמורה. כעת סבורים חברי המועצה כי לא נכון להעביר חומרים שהופקו בכסף ציבורי לגורמים מסחריים בלי שתשלום עבורם יחזור בחלקו לציבור.

נזכיר כי בשונה מהערוצים המסחריים שמודל ההכנסות שלהם מבוסס על מכירת פרסום או מפלטפורמות כדוגמת הוט ו-yes שמתקיימות ממכירת מינויים, התאגיד ממומן על ידי תקציב ממשלתי שמועבר לו מתוקף חוק השידור הציבורי. תקציב התאגיד עומד על כ-780 מיליון שקל בשנה, מתוכם כ-280 מיליון שקל מוקצים להפקות מקור מקומיות.

בשנתיים שמאז הקמתו, אפשר התאגיד להוט, yes, סלקום ופרטנר שימוש חינמי בתכנים שייצר מתוך אסטרטגיית ההפצה מוצהרת של הנגשת התוכן לציבור בכל צינור הפצה אפשרי.

בעוד שמטרת הערוצים המסחריים היא להרוויח כסף מהתוכן שהם מייצרים - אם באמצעות פרסום שמוגש עליו, או באמצעות תשלום ישיר עבורו ולכן יש להם אינטרס לשמור אותו בחזקתם - הרי שלתאגיד יש מטרות ציבוריות של הפצת תוכן ישראלי לכמה שיותר אזרחים, וכדי לעמוד במחויבות זאת עליו לפגוש את הצופים/מאזינים בכל נקודה מפגש אפשרית ובכל פלטפורמה.

אסטרטגיית הפצת התוכן הייתה חלק מהסיבות הרשמיות בעטיין עזב התאגיד את ועדת המדרוג. זאת גם הייתה הסיבה שהתאגיד בחר במקום להרגיל את הצופים לצפות בתכנים שלו באתר התאגיד, להגיש אותם ביוטיוב, בניגוד להתנהלות שבה בוחרים הערוצים האחרים.

על פי ההערכות, ההחלטה המפתיעה לדרוש מהפלטפורמות "דמי תפעול", נובעת מרצון להקטין את הבור התקציבי עימו נדרשת ההנהלה להתמודד. אם הפלטפורמות יסכימו לשלם, מדובר ב-4-5 מיליון שקל שיכנסו לתאגיד ללא מאמץ נוסף.

כפי שנחשף בגלובס, בשלהי כהונתה של מועצת התאגיד הקודמת, כשהיא עסקה בתקציב 2020 התגלה גירעון של כ-40 מיליון שקל שרק מחציתו הוא פועל יוצא של משבר הקורונה. המועצה קבעה כי נוצר הכרח באיזון התקציב, המחייב קיצוצים משמעותיים אך מלבד הנחיות כלליות שדיברו בין היתר על כך שאין לפגוע בעובדים, לא הושלמה העבודה על התקציב והמועצה התפזרה לחודשים ארוכים.

העיתוי של הדרישה איננו מקרי: שנה מוצלחת להפקות של התאגיד

נזכיר כי סוגיית התשלום של הפלטפורמות תמורת תוכן קיימת כבר שנים בכל מה שקשור גם לשידור התוכן של הערוצים המסחריים ואף נדון בוועדת פולקמן. על פי החוק הקיים  קשת ורשת מחויבות לאפשר להוט ול-yes לשדר את השידור הליניארי שלה.

מדובר בחוק ישן שחוקק טרם עידן האינטרנט כשאיש לא העלה בדעתו כי ניתן יהיה לשדר שידורי טלוויזיה משמעותיים באמצעות האינטרנט. עם כניסת ה-OTT נקבע צו שעה שחייב את השחקנים החדשים - סלקום ופרטנר - לשלם לקשת ורשת.

עם זאת החוק בנוגע להוט ו-yes עדיין לא שונה, ועל פי ההערכות ועדת פולקמן תקבל הכרעה בנושא כחלק מהסתכלות רחבה  על כלל השוק. בין היתר נשקלת האפשרות כי הוט ו-yes ישלמו על התוכן, אך בתמורה תיפתח בפניהן האפשרות לשווק פרסום.

יש להניח כי העיתוי שבחר התאגיד איננו מקרי: השנה האחרונה האירה לו פנים בכל הקשור להפקות מקור כאשר סדרות כמו מאנייכ, טהרן, חזרות ושעת נעילה - זכו להצלחה לפחות במונחים של הד תקשורתי. מה הייתה החשיפה האמיתית להם אין לדעת, כי התאגיד פרש מוועדת המדרוג ונתוני הרייטינג של התוכניות אינם מפורסמים. 

מתאגיד השידור נמסר בתגובה כי "התוכן של כאן זמין לציבור בחינם בכל הפלטפורמות ואין כל שינוי באסטרטגיית ההפצה של התאגיד. מועצת כאן החליטה כי יש לבחון את ההסכמים מול פלטפורמות השידור המסחריות כדי להשיב לציבור את הכספים המושקעים בתפעול ההפצה ל-vod.
"החברות המסחריות גובות מהציבור כסף עבור התכנים ומן הראוי שהכספים יוחזרו לציבור. בנוסף, ההפצה ל-vod עולה לתאגיד כסף ואין סיבה שהשירות יינתן בחינם לגופים מסחריים".