כך פעל מנגנון מכירת בשר פג-תוקף בסניף יוחננוף

מפסק דין שהגיע לידי גלובס עולה כי הדבר קרה בקצביות של "מעדני גורמה"

סניף של יוחננוף. "התלונות לא נבדקו" / צילום: איל יצהר, גלובס
סניף של יוחננוף. "התלונות לא נבדקו" / צילום: איל יצהר, גלובס

פסק דין שניתן בימים האחרונים בבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע והגיע לידי גלובס חושף מנגנון למכירת בשר פג-תוקף באופן שיטתי בקצביות שמפעילה חברת מעדני גורמה, בסניף של רשת יוחננוף בנתיבות. זאת על אף התרעות חוזרות ונשנות מצד עובדים בחברה.

פסק הדין ניתן במסגרת תביעה שהוגשה על-ידי עורכי הדין ערן כהן ורוני אידל, העוסקת בפיטוריו של העובד קאיד אלטורי, אשר הועסק בחברת מעדני גורמה המפעילה את הקצביות ברשת המזון יוחננוף וברשתות מזון נוספות, ופוטר ממנה לאחר שהתלונן על הליקויים ואף איים לפנות בסוגיה למשרד הבריאות.

בית המשפט קיבל את עיקרי התביעה בפסיקתו, והורה לנתבעת לשלם לעובד פיצויים בגין פיטורים שלא כדין והפרת לשון הרע, לצד תשלום הוצאות משפט. ואולם, העניין בתביעה לא נובע רק מההיבט האישי של התובע, אלא מהתמונה שמצטיירת לגבי העבודה בקצבייה באותו סניף, ובאופן שעשוי להשליך על סניפים נוספים.

תמונות וסרטונים להנהלה

אלטורי הועסק כקצב במחלקת הבשר בסניף יוחננוף בנתיבות בשנים 2016-2017. במהלך תקופת העסקתו, גם בן דודו, סמיר אלטורי, החל לעבוד באותה קצבייה. מהתביעה עולה כי חודשיים לפני שפוטר, אלטורי התלונן על ליקויים בקצבייה בסניף יוחננוף בנתיבות. לאותן תלונות היה שותף גם בן הדוד, שהתריע על ליקויים באמצעות פנייה להנהלת מעדני גורמה.

וכך כתב העובד לבכיר בחברה: "עדיף שתבוא ותראה בעיניים שלך מה הולך לך במחלקה שלך. אני ומשה יכול לאמת את הדברים שלי כי אני בןאדם עם מצפון אני לא יורק מהצלחת שאני אוכל בה... הנה עכשיו אני ישלח לך וידאו של האסאדו שהיה לי פג-תוקף במשך השבוע". בהמשך מובאות גם אמירות של העובד בשימוע שנערך לו לפני פיטוריו, כמו "היו שוקיים לא ראויים למאכל אדם בגלל לחץ בעבודה וחוסר עובדים".

מפסק הדין עולה כי שני העובדים התלוננו והעבירו תמונות וסרטונים של בשר פג-תוקף להנהלה, ואף התריעו בפניה כי נמכרים מוצרים פגי-תוקף בקצביות של הרשת. בתשובה לשאלת בית הדין, מאשר מנהל בחברה כי העובד "התקשר באחת מהשיחות והתלונן שמוכרים במחלקה פגי-תוקף, והמנהל שם אומר להם למכור את הסחורה".

עוד עולה מפסק הדין כי למרות ההתרעות מצד העובדים, המכירה של בשרים פגי-תוקף לציבור הרחב נמשכה והנושא לא טופל. כך, למרות הטענות של 'מעדני גורמה' כי התלונות "נבדקו וטופלו בצורה מיידית, ואף נערכו שיחות ברור עם מנהל הסניף דאז", עתה קובע בית המשפט כי "מחומר הראיות שהוצג לפנינו עולה כי התלונות לא נבדקו וקל חומר לא טופלו".

עוד נכתב בפסק הדין "כי מעדני גורמה לא פעלה לברר את תלונות התובע ולא הוכח כי הנתבעת נקטה בפעולות כלשהן על-מנת למנוע מכירת בשר פג-תוקף ללקוחות, זאת על אף שבאותה תקופה משרד הבריאות אף השמיד סחורה של הנתבעת, שהייתה אמורה להימכר כסחורה טרייה".

ואכן, בנובמבר 2016 משרד הבריאות הודיע על השמדת 160 ק"ג של בשר של מעדני גורמה במפעל של החברה ברעננה, ביניהם נקניקיות, קבבים והמבורגרים פגי-תוקף שלא סומנו כנדרש.

בית המשפט קיבל את טענות התביעה כי לאחר משלוח התלונות בנוגע לבשר פג התוקף, מעדני גורמה ניסתה להשתיק אותו ואף הציעה לעובד לקבל הלוואות, ובהמשך הביאה לפיטוריו וזאת "במטרה להוציא משורותיה עובד שמתלונן ומסריט כשלים של מכירת בשר פג-תוקף בהתאם לדרישת מנהלו הישיר".

"חריגה נקודתית"

השופטת רחל גרוס כותבת בפסק הדין כי "שוכנענו כי עילת הפיטורים האמיתית הייתה תלונת התובע בדבר מכירת בשר פג-תוקף, תוך תיעוד מכירת בשר פג-תוקף בסרטונים, ואיומו של התובע כי יפנה בעניין למשרד הבריאות". השופטת ציינה כי מנהל בחברה "כעס על התובע שהסריט את מכירת הבשר פג התוקף".

השופטת מוסיפה ומציינת כי למרות האיומים בפיניה למשרד הבריאות, העובד אינו חוסה תחת הוראות החוק להגנה על עובדים, וזאת משום שהתלונה הזו לא הועברה בפועל, והעובד "לא פעל כמתריע בשער ולא פעל לחשיפת העבירה בדרך של מסירת המידע לגורמים בנתבעת או לגורמים מחוץ לנתבעת, שיש בכוחם לפעול להפסקת מכירת הבשר פג התוקף". חמור מכך, השופטת קובעת כי העובד הצהיר שגם לאחר הגשת התלונה לממונים עליו, הוא עצמו "המשיך במשך ארבעה ימים נוספים להכין למכירה בשר אסאדו, שריר וצלעות פג-תוקף כטחון אשר נמכר כבשר טרי".

וכך לפי פסק הדין תיאר העובד את הדברים: "ביום שני חזרנו לעבודה בהוראה מעוזי, והמשכנו במשך ארבעה ימים נוספים בהוראתו המפורשת להכין למכירה בשר אסאדו שריר וצלעות פג-תוקף כטחון אשר נמכר כבשר טרי", כשהוא מציין כי מי שמכר בפועל בחוץ היה עובד אחר. "צריך להבין שאנחנו היינו מאחור, מכינים את הבשר למכירה, והמכירה בפועל בוצעה על-ידי אדם אחר. לפעמים, מחוסר כוח-אדם, מכרנו גם אנחנו".

למעדני גורמה עומדים 30 יום להגשת ערעור.

ממעדני גורמה נמסר בתגובה: "מדובר בטענות שהועלו במהלך סכסוך משפטי עם עובד שפוטר. הטענות מלכתחילה הצביעו על חריגה מנהלי החברה של המנהל בסניף הנקודתי שבו הועסק העובד. האירוע התרחש בשנת 2017, וטופל נקודתית באותו סניף מיידית. מעדני גורמה תמשיך למכור ללקוחותיה בשר טרי ואיכותי".

מרשת יוחננוף נמסר בתגובה: "צר לנו שהכתבה לא מציגה את התמונה המלאה העולה מפסק הדין, לפיה לא הוכח בשום צורה שמדובר היה בנוהל של הרשת או של מעדני גורמה, שהייתה מעסיקתו של התובע. למיטב ידיעת הרשת, מדובר במקרה נקודתי יחיד שהתרחש לפני למעלה משלוש שנים, וטופל בחומרה לאחר שהתגלה".