מחקר בריטי: החיסונים מפחיתים משמעותית גם את ההדבקה בקורונה

לא רק מוריד את התחלואה: מחקר חדש שפורסם באוניברסיטת אוקספורד, קובע כי יש הפחתה של 67% ביכולת ההדבקה של מי שקיבלו את החיסון • המחקר נעשה על מחוסנים שקיבלו את החיסון של אסטרה-זנקה וטרם עבר ביקורת עמיתים • התוצאות הנוכחיות אינן מתייחסות לסיכון שמציבים בפני החיסון הווריאנטים האנגלי והדרום-אפריקאי

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון במרכז חיסונים של אסטרהזנקה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון במרכז חיסונים של אסטרהזנקה

מחקר-מעקב של חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד מעלה תוצאות מעודדות לגבי ההגנה שמספק החיסון של חברת "אסטרה-זנקה" מפני נגיף הקורונה, ובמיוחד לגבי יכולתו להפחית את התחלואה באוכלוסייה.

החוקרים, שהיו שותפים לפיתוח החיסון, מצאו לראשונה כי מי שקיבלו את החיסון היו מדבקים פחות - בשיעור של 67% לפחות - לעומת מי שלא קיבלו אותו. עד כה, התוצאה העיקרית שנמדדה בניסויים הקליניים הייתה אם מי שחוסנו חלו או לא, אך התוצאה כעת מפיחה תקווה כי ניתן יהיה להפחית משמעותית את התחלואה באמצעות חיסונים. תוצאות המחקר הוגשו לפרסום אך טרם עברו ביקורת עמיתים.

המחקר מצא, כי מנה אחת בלבד של החיסון מספקת הגנה של 76% החל משלושה שבועות אחרי קבלת המנה הראשונה ועד לטווח של שלושה חודשים. למעשה, החוקרים מצאו באופן מפתיע כי ככל שהמנה השנייה ניתנה באיחור רב יותר - בטווח של 12 שבועות - אפקט ההגנה היה גדול יותר והגיע עד ל-82%. החוקרים סיפקו את התוצאות על בסיס מחקרי המשך בקבוצת הניסוי והביקורת בבריטניה. חלקים מהמחקר התנהלו במקביל בדרום-אפריקה ובברזיל.

בריטניה חילקה עד כה קרוב לעשרה מיליון חיסונים, חלקם מתוצרת חברות "ביונטק-פייזר" וחלקם מתוצרת "אסטרה-זנקה". התוצאות של המחקר הנוכחי תומכות במדיניות של רשויות הבריאות במדינה, שהכריעו לדחות את מתן המנה השנייה של החיסון בתשעה שבועות לכל היותר, במטרה לחסן כמה שיותר מהאוכלוסייה בשל המחסור בחיסונים.

שר הבריאות הבריטי מאט הנקוק שהתראיין הבוקר ל"בי-בי-סי" אמר כי התוצאות הן "מעולות" וכי הן מוכיחות כי "חיסונים הם דרך היציאה מהמגיפה הזו". מומחים אמרו כי העובדה שהחיסונים גם מגנים מפני הדבקה יכולה להיות משותפת לכל החיסונים נגד הקורונה, למרות שהם מבוססים על טכנולוגיות שונות.

פרופ' אנדרו פולארד, שהיה שותף למחקר, אמר כי התוצאות "מרגיעות את האוכלוסייה לגבי העובדה כי יש להם הגנה החל מהיום ה-22 לקבלת החיסון". המחקר הוגש לביקורת עמיתים בדרך לפרסום בכתב העת הרפואי הנחשב "לנסט". חלק ממדינות אירופה, כמו גרמניה וצרפת, אישרו את השימוש בחיסון של "אסטרה-זנקה" רק לאוכלוסייה מתחת לגיל 65, בנימוק שקבוצת המחקר לא כללה די נסיינים מעל גיל זה.

התוצאות הנוכחיות אינן מתייחסות לסיכון שמציבים בפני החיסון הווריאנטים האנגלי והדרום-אפריקאי, לפי דיווחי התקשורת הבריטית. הן מבוססות על מעקב וניתוח מחדש של תחלואה בקרב נסיינים מוקדמים של החיסון. פרופ' פולארד אמר כי להערכתו החיסון מציע "הגנה טובה" נגד המוטציה האנגלית, וכי תוצאות בנושא יפורסמו בקרוב.