נשיא איטליה הטיל על נשיא הבנק האירופי לשעבר דרגי להרכיב ממשלה

דראגי "נקרא לדגל" אחרי שהניסיונות לשקם את הקואליציה בראשות ראש הממשלה המכהן, ג'וזפה קונטה, נכשלו • קונטה הגיש את התפטרותו בשבוע שעבר, וניסה בימים מאז לארגן מחדש את הקואליציה - אך לא הצליח בכך

מריו דראגי / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis
מריו דראגי / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis

נשיא איטליה צפוי להטיל על מריו דראגי, לשעבר נשיא הבנק האירופי המרכזי, להרכיב ממשלה שתוביל את התמודדות המדינה עם מגיפת הקורונה. דראגי "נקרא לדגל" אחרי שהניסיונות לשקם את הקואליציה בראשות ראש הממשלה המכהן, ג'וזפה קונטה, נכשלו.

קונטה, פרופ' למשפטים שעמד בראש שתי קואליציות בשלוש השנים האחרונות, הוא אחד הפוליטיקאים האהודים ביותר באיטליה, אך ייאלץ ככל הנראה לפרוש בשל סירובה של סיעת "איטליה ויוה" בראשות מתיאו רנצי לשבת עמו בקואליציה.

בשבוע שעבר הגיש קונטה את התפטרותו, וניסה בימים מאז לארגן מחדש את הקואליציה, המורכבת מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית, סיעת "איטליה ויוה" הקטנה אך המשמעותית מבחינת רוב בפרלמנט ותנועת "חמשת הכוכבים" הפופוליסטית.

רנצי, אחד הפוליטיקאים הכי פחות אהודים באיטליה כרגע "פוצץ" את הישיבה בקואליציה בעקבות עימות עם קונטה לגבי הדרך שבה יש לשקם את הכלכלה האיטלקית בעזרת כספי הסיוע האירופיים שתזרים בריסל, ועל רקע ניסיונו לצבור פופולריות.

מאמציו של קונטה בימים האחרונים לא נשאו פרי, ולפי הדיווחים היום באיטליה הנשיא סרג'יו מאטרלה צפוי להטיל על דראגי, דמות הזוכה להערכה רבה באיטליה, להרכיב ממשלת מומחים שתנסה להתבסס על קואליציה רחבה ככל האפשר ממפלגות הפרלמנט, ושתוביל את איטליה עד לבחירות הבאות.

לפי הדיווחים, מטרלה - שבסמכותו בלבד להורות על בחירות - אינו חושב כי בחירות בעת הזאת ישרתו את תושבי איטליה.

"אנחנו בעיצומה של מגפה", אמר אתמול מטרלה לציבור, "וקצב ההתפשטות של הנגיף מדאיג. תושבי איטליה דורשים תשובות זריזות וברורות לבעיות היומיומיות שלהם". הוא הוסיף כי איטליה - שדחפה במשך שנים לגיוס חוב אירופי משותף ושצפויה ליהנות מיותר מ-120 מיליארד אירו מכספי הסיוע שחוב זה יממן, "אינה יכולה להחמיץ את ההזדמנות הזו לשפר את עתידה".

דראגי יכול לנסות ולגבש ממשלת אחדות הכוללת את המפלגות שהיו חברות בקואליציה עד כה, ביחד עם נציגים ממפלגות אחרות, או לעמוד בראש ממשלת-מומחים. מאריו מונטי עמד בראש ממשלה כזו בין השנים 2011 ל-2013. הבחירות הקרובות מתוכננות להתקיים באיטליה ב-2023.