הציבור חוזר לקרנות הנאמנות: גייסו יותר מ-25 מיליארד שקל מאז אפריל

בינואר נמשכה המגמה החיובית, עם גיוסים של יותר מ-5 מיליארד שקל ותשואות חיוביות • מגדל שוקי הון בולטת לטובה מעל השאר, עם גיוסים של כ-1.3 מיליארד שקל

קרנות הנאמנות פתחו את 2021 עם המשך תנופת הגיוסים שהן הציגו מאז אפריל האחרון. לאחר שגייסו מתחילת הרבעון השני אשתקד ועד לתום 2020 קצת יותר מ-20 מיליארד שקל, בינואר השנה נמשכה המגמה החיובית של חזרת הציבור לשוק ההון דרך קרנות הנאמנות, עם גיוס מצרפי של 5.4 מיליארד שקל.

כך, בתוך עשרה חודשים גייס השוק כולו כ-25.5 מיליארד שקל (לאחר פדיונות של יותר מ-40 מיליארד שקל בחודש מרץ 2020, עם פרוץ  משבר הקורונה).

בחינת הגיוסים בינואר השנה מלמדת כי בקרנות הכספיות היו פדיונות של 626 מיליון שקל, כשמנגד היו גיוסים חזקים של 3.34 מיליארד שקל בקרנות המסורתיות. כמו כן, בקרנות המחקות היו בינואר גיוסים מצרפיים של 1.83 מיליארד שקל, בעוד שבקרנות הסל גויסו כ-831 מיליון שקל.

רק ארבע מתוך 17 חברות ניהול קרנות נאמנות עצמאיות הציגו בינואר 2021 פדיונות, כשכל האחרות הציגו גיוסים, ובראש ניצב הגוף המצטיין של 2020 - בית ההשקעות מגדל שוקי הון, המנוהל על ידי שגיא שטיין. חברת קרנות הנאמנות של מגדל שוקי הון, שבניהולו של ליאור כשריאן, הייתה היחידה שגייסה בינואר יותר ממיליארד שקל, כשגייסה בסך-הכול בכל הקרנות שלה כ-1.26 מיליארד שקל, שהתווספו לגיוסים של 4.63 מיליארד שקל בכל 2020. למעשה, מאז אפריל ועד לסוף ינואר החברה גייסה בכל חודש, כשסך הגיוסים המצטבר מאז עומד על יותר מ-9.8 מיליארד שקל, וזאת כפועל יוצא להצטיינות הקרנות של החברה בדירוגים השונים במערכת הבנקאית. בינואר עקף מגדל שוקי הון  את הראל פיננסים בהיקף הקרנות של הבית.

אחרי מגדל שוקי הון, ובמרחק ניכר, יש שניים - מיטב דש ומור בית השקעות, שגייסו כל אחד קצת יותר מ-600 מיליון שקל בינואר. קרובה אליהם חברת הקרנות קסם, שנמצאת בשליטת בית ההשקעות אקסלנס שבבעלות הפניקס. קסם גם מציגה המשך מומנטום חיובי של חודשים ארוכים, כשגם מיטב דש נמצאת בעיצומו של גל גיוסים מתמשך. עוד נציין שני גופים שגייסו בינואר בהיקף תלת-ספרתי במיליוני שקלים: אלטשולר שחם, שרשם שנה חיובית מאוד, והראל פיננסים.

 
  

 

גידול חודשי של 3% בשווי המצרפי

בסוף ינואר 2021 היו בקרנות הנאמנות בישראל נכסים בשווי מצרפי של כ-340.4 מיליארד שקל, המהווים גידול של כ-3% ביחס להיקף הקרנות בסוף 2020. בשקלים מדובר בצמיחה של כ-10 מיליארד שקל בחודש אחד, שנבעה מהגיוסים כאמור ומתשואות חיוביות בשיעור ממוצע של כ-1.4% בחודש הראשון של 2021.

מדובר בהיקף שוק הגבוה בכ-33% ממה שהיה במהלך מרץ 2020, בשיא המשבר (כשבאותו חודש היו פדיונות של יותר מ-40 מיליארד שקל). מאז ועד היום הקרנות גדלו בכ-85 מיליארד שקל. ואולם, השווי המצרפי של קרנות הנאמנות עדיין נמוך משהיה בסוף 2019, אז עמד על 352.3 מיליארד שקל, כך שהתשואות החיוביות והגיוסים מאז אפריל עדיין לא סגרו את הפער שנפתח בתחילת השנה שעברה, עם בריחת ציבור רחב משוק הקרנות.

יש כיום 17 חברות ניהול עצמאיות בשוק, לאחר שבתקופה האחרונה יצאו ממנו כמה גופים מנהלים, כמו מודלים ואלומות. עתה מתברר כי ברק בית השקעות, שבניהול שי ברק ובראשות היו"ר תומר חיים, נהפך לשחקן עצמאי. חברת הקרנות שבניהול ברק, שהיה בעבר, בין השאר, מנכ״ל גאון בית השקעות, מנכ״ל אילנות דיסקונט ומנכ"ל קרנות אלפא פלטינום, קיבלה רישיון מרשות ניירות ערך להפיכתה לחברה מנהלת, וזאת בדומה למהלכים שנעשו בעבר על ידי ילין לפידות, מור בית השקעות ופורסט, שהתחילו כקרנות בהוסטינג ונהפכו לחברות מנהלות.

בסוף דצמבר היו ב-6 קרנות הנאמנות של ברק כ-395 מיליון שקל, וזאת בעיקר בקרן אחת בהיקף של כ-266 מיליון שקל, ברק אסטרטגיות, הנכללת בעולם הקרנות הממונפות בסיכון גבוה וגובה דמי ניהול גבוהים. כפי הנראה, בינואר היו לקרנות ברק פדיונות - כך שכיום ברק בית השקעות מנהלת קרנות נאמנות בהיקף נמוך יותר, שקטן בהרבה משהיה לפורסט כשביצע את המעבר לחברה מנהלת (כ-1.4 מיליארד שקל), למור כשעשה את המהלך (יותר מ-4 מיליארד שקל), או לילין לפידות, שהיה הראשון שנהפך מגוף בהוסטינג לעצמאי (עם כ-3 מיליארד שקל באותה עת).