עסק ביום | פיצ'ר

"הפכתי מאבא שקונה לילדים בשר, דגים וכל הדברים שאפשר לקנות בעולם - לאבא שאין לו מה לתת"

אברהם עידן, בן 32, גרוש ואב לשניים, מתגורר במזכרת בתיה • הבעלים של "הקינוחים של אברום", שהוקם לפני כשנתיים • העסק, שהיה בתקופת פריחה לפני הקורונה, נמצא עכשיו בקריסה • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

אברהם עידן, בעלי "הקינוחים של אברום" / צילום: שלומי מזרחי
אברהם עידן, בעלי "הקינוחים של אברום" / צילום: שלומי מזרחי

שנה לפני הקורונה, אברהם עידן החליט להגשים חלום. הוא פתח עסק משלו, "הקינוחים של אברום", כדי לעשות מדי יום את הדבר שהוא הכי אוהב. "בניתי את השם שלי ואת העסק, במיוחד במגזר החרדי. בדיוק לפני הקורונה נפלו עליי כמה הזדמנויות גדולות של דינרים - בופה ענק של קינוחים בלבד בחתונות. סגרתי 4-5 אירועים בחודש, ברמה של כ-40 אלף שקל לאירוע. זה היה יכול להעיף לי את החיים קדימה. ואז באה הקורונה ומוטטה אותי", הוא מספר.

עידן נכנס לסחרור שלא שיער מעולם שימצא את עצמו בו. מתקופה של פריחה, פסע מהצלחה, הוא הפך לנזקק. "הפכתי מאדם שנותן לאדם שמקבל", הוא מספר. "אני לא יכול לשכור דירה. אני מתגורר אצל סבתא שלי. אני גרוש עם שני ילדים וכבר לא משלם שנה מזונות. אני בהוצאה לפועל, ולא יודע איפה לשים את הראש שלי. קיבלתי רק 750 שקל במענק, אבל זה לא משנה איזה מענק קיבלתי, כי הוא הלך להוצאה לפועל. מעולם לא הייתי נזקק, אבל היום אני נעזר בעמותת 'לתת'. היא עשתה את מה שהמדינה לא עשתה עבורי. העמותה עוזרת לחצי מהמדינה במקום שהממשלה תספק לאזרחים מזון. אני כבר שבור. כלכלית, נפשית".

ניסית בזמן הזה לעשות משהו אחר כדי להתפרנס?
אני מנסה למצוא אופציות לעבודות, אבל אין. ניסיתי לעשות הכול. פשוט אין. הלכתי לנסות למצוא עבודה בסופר, ואמרו לי שלא צריך. אולי בגלל החזות החרדית שלי, זה פחות התאים. ניסיתי לעשות מארזים של מתוקים במשלוחים הביתה, אבל זה לא עבד, למרות שהמחירים שלי נמוכים יחסית לשוק - כ-200-300 שקל למארז. אנשים עושים לי לייקים בפייסבוק, אבל הלייקים לא מביאים לי לחם הביתה. קשה להאשים אנשים, המצב של כולם בבוץ. המציאות הטובה והיפה שייחלתי לה נגנזה.

"אלו חודשים מבוזבזים, אני לא יודע מה יהיה איתי מחר. כדור השלג הופך למפולת. אני באמת רוצה לעצור את זה ולתת לילדים שלי את מה שמגיע להם. אני עדיין מנסה לעשות את הבלתי אפשרי".

איך הילדים שלך מתמודדים עם זה?
"הילדים שלי מקבלים את זה מאוד קשה. הפכתי מאבא שקונה להם בשר, דגים וכל הדברים שאפשר בעולם - לאבא שאין לו מה לתת. עד לפני הקורונה הייתי איתם שלוש פעמים בשבוע ובכל שבת שנייה. קשה עכשיו להביא אותם לכאן, סבתא שלי אישה מבוגרת. המצב הזה אוכל אותי מבפנים. הקורונה היא לא שקר, אבל הדוחק הכלכלי והמצב הנפשי נורא. אני לווה כספים מחברים כדי שיהיה לי משהו לילדים. זה לא אני.

"לפעמים אני בהלם מעצמי על כך שהגעתי למצב הזה, אבל אני אומר לעצמי: 'לפחות שיהיה לי מה לאכול, איך להסתדר בינתיים'. מעסק שהיה צעד אחד לפני הקפיצה שלו ועם כסף שאני יכול להלוות לאחרים, הגעתי למצב הזה. זה קורע אותי. אני רוצה להרים את עצמי, יש לי מה להציע".

 עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il