זה המשבר הכי לא-שוויוני שהיה כאן

אם היה לך עסק קטן ופורח בענף המבוסס על קבלת קהל - שנת 2020 הייתה עבורך שנה איומה • 53.2% מעובדים בענף הבידור והפנאי איבדו את עבודתם • לעומת זאת, אם הועסקת או העסקת בענפים אחרים ייתכן שמצבך מעולם לא היה טוב יותר

אבטלה בימי קורונה / צילום: כדיה לוי
אבטלה בימי קורונה / צילום: כדיה לוי

אם אתם עובדים בענפי האומנות הבידור והפנאי - יש סיכוי של יותר מ-50% שאיבדתם את משרתכם השנה.

לפי נתונים שפרסמה הלמ"ס בסוף השבוע, מספר המשרות בענף בחודש נובמבר נחתך ב-53.2% לעומת נובמבר 2019. המצב בענף שירותי האירוח והאוכל עוד יותר גרוע: מספר המשרות צנח בין נובמבר 2019 לנובמבר 2020 בלא פחות מ-63.4%. לעומת זאת, באותה תקופה נרשמה במספר המשרות בענפי ההייטק ירידה מזערית של 1.2%. והשכר הממוצע של עובדי ההייטק עלה בלא פחות מ-2.7%.

 יותר נשים, יותר צעירים, יותר מובטלים: הסגר השלישי נגמר, אלו המחירים שלו

זוהי אם תרצו תמונת המשבר הכי לא-שוויוני שהיה כאן: מצד אחד, ענפים שלמים שהתרסקו, אלפי עסקים קטנים וזעירים שקרסו ומונשמים עד חודש יוני בצינורות הסיוע הממשלתי, מאות אלפי עובדים שנפלטו משוק העבודה ומעל 200 אלף מתוכם שאינם מצליחים למצוא עבודה אחרת. מצד שני, מאות אלפי שכירים ועצמאים שלא חשו אפילו מכה קלה בכנף, שעבורם שנת 2020 לא הייתה שונה מקודמותיה, אם לא טובה יותר.

הסגרים שהביאו לביטול הוצאות שנתיות גדולות כמו החופשה המשפחתית השאירו יתרת זכות שמנה בחשבון הבנק - שמאפשרת להוציא כסף על דברים שלא הוציאו בעבר (ריהוט ומוצרי חשמל חדשים או שיפוץ הדירה). תוסיפו את מחירי הדירות שהמשיכו לעלות בבורסה, את שער השקל ואת המדדים בבורסה ששברו שיאים - ותבינו למה רבים בישראל חשו ב-2020 עשירים יותר מאי פעם.

מאות אלפי המועסקים בענפי ההייטק הם אולי הדוגמה הבולטת, אבל בטח לא היחידה. קרוב ל-800 אלף השכירים במגזר הציבורי היו מוגנים כמעט לחלוטין מנחשולי הסערה הבריאותית-כלכלית. שכרם לא עלה אמנם במהלך 2020, אך גם לא ירד, ועל צמצומים ופיטורים אין בכלל מה לדבר. המשבר המחיש בדרכו את מושג היתרון לגודל כשיצר חלוקה ברורה בין העסקים הזעירים והקטנים לבין הגדולים. בגדול, ככל שהעסק גדול יותר, כך מצבו הפיננסי איתן יותר, הנגישות לאשראי זול גדולה יותר, וגדלה מידת הביטחון ביכולת לצלוח את המשבר.

ביטוי מוחשי לפערים אפשר לקבל מנתוני האוצר על היקף משיכות האשראי מהקרנות בערבות מדינה: הקרן לעסקים קטנים אישרה עד היום הלוואות בסכום כולל של כ-22 מיליארד שקל לכ-63 אלף עסקים. הקרן המקבילה לעסקים הגדולים אישרה רק 45 (!) בקשות, בסכום כולל של כ-1.7 מיליארד שקל.

אם היה לך עסק קטן ופורח בענף המבוסס על קבלת קהל, או שעבדת בעסק כזה כשכיר - שנת 2020 הייתה עבורך שנה איומה. אם הועסקת או העסקת בענפים אחרים ייתכן שמצבך מעולם לא היה טוב יותר.