אמזון | פרשנות

ג'ף בזוס פורש מתפקיד המנכ"ל, אבל תפקידו באמזון ישתנה מעט מאוד

מייסד אמזון סולל את הדרך למהלך כבר שנים • בזוס פחות ופחות מעורב בניהול היומיומי של החברה • "אם אני מחליט, נגיד, שלוש החלטות טובות ביום, זה מספיק", אמר בעבר

ג'ף בזוס / צילום: Reuters, Clodagh Kilcoyne
ג'ף בזוס / צילום: Reuters, Clodagh Kilcoyne

ההכרזה מיום שלישי לפיה ג'ף בזוס יהפוך ליושב ראש פעיל באמזון אחרי יותר מ־26 שנים כמנכ"ל החברה הייתה זעזוע לציבור.

מאחורי הקלעים, המייסד סלל את הדרך למהלך כזה במשך שנים, כך לפי אנשים העובדים בצמוד אליו. עד כדי כך, שכשרמז בזוס לחבר המנהלים לפני כחצי שנה שהוא מוכן לעבור לתפקיד חדש, המנהלים לא הופתעו. הוא כבר היה מעורב פחות ופחות בעצמו בניהול החברה, אמר אחד מהאנשים האלה.

בזוס, אחד היזמים המצליחים ביותר בהיסטוריה, פיתח באמזון תרבות של עבודה קשה. במשך השנים האחרונות, התמקד המנכ"ל בן 57 יותר ויותר בהחלטות אסטרטגיות בדרג גבוה, והבהיר שהוא רוצה לבנות לעצמו מורשת שהיא גדולה בהרבה מאמזון.

מייסדי חברות טכנולוגיה לעתים קרובות מוחלפים בידי מי שהפוך מהם; באופן טיפוסי, מנהלים מבוגרים יותר עם ניסיון ניהולי נרחב. בזוס חיפש מישהו שיהיה יותר כמוהו.

אנדי ג'סי, שבזוס קידם לפני חמש שנים לתפקיד מנכ"ל חברת מחשוב הענן של אמזון והאיש הצפוי להחליף את בזוס כמנכ"ל - מתאים לתיאור. הוא החל את הקריירה שלו באמזון ב־1997, ופעל כעוזר טכני של בזוס בשלב מוקדם. הוא קידם את יצירת חברת Amazon Web Services, חברת מחשוב הענן, השולטת בתחום הזה בעולם ואחראית לרוב הרווח התפעולי באמזון.

אנדי ג'אסי / צילום: Reuters, Mike Blake
 אנדי ג'אסי / צילום: Reuters, Mike Blake

"ג'ף תמיד הבהיר שהחשש הגדול ביותר שלו הוא 'אם יפגע בי אוטובוס, תבחרו במישהו לרשת אותי שלא יהיה מוכן לקחת סיכונים ולהשיק מאמצים חדשים'", אמר טום אלברג, מנהל ותיק שפרש מחבר המנהלים ב־2019. בחבר המנהלים של אמזון עושים תוכנית לגבי ירושת תפקידים כל שנה ושם נידונים שינויים גדולים בחברה.

בזוס היה פעיל בחזית החברה כמנכ"ל בשנה שעברה כפי שלא היה כבר זמן מה, כשהוביל באופן פומבי את תגובת אמזון לקורונה והיה נתון לחלק מהביקורת האינטנסיבית של סוכנויות ממשל אמריקאיות לגבי נהלי התחרותיות בחברה.

בתחילה המגפה הפריעה לפעילות החברה, בכך שהטילה דרישות חדשות וסיכונים חדשים לכוח העבודה העצום ולמערך השליחים שלה. מאז הפכה המגפה לברכה, כשדחפה את ההכנסות ב־2020 ב-38%, ל־386.1 מיליארד דולר.

בזוס האיץ את שכירת העובדים החדשים ואמזון הגדילה את כמות העובדים שלה ב־63% בשנה שעברה, ל־1.3 מיליון עובדים. אנשים המקורבים לבזוס אמרו שהיה מעורב כל יום בהובלת התגובה של אמזון למגפה במהלך המשבר.

מדריך אסטרטגי

החזרה של בזוס לתפקידו כמנהיג אסטרטגי הותירה בעלי מניות רבים נינוחים שהכיוון הכלכלי של החברה לא ישתנה הרבה. מניית אמזון , שעלתה ב־76% בשנה שעברה, כבר עלתה 5% ב־2021.

"אני לא חושש שזה שינוי גדול בכיוון של אמזון, או שהיא תאבד את דרכה", אמר טריפ מילר, מנהל בחברת Gullane Capital, שיש לה כ־25 מיליון דולר במניות של אמזון. "זה כמובן משהו שהיה בתכנון כבר זמן מה. המגפה הייתה עוד אתגר שאמזון התמודדה איתו בשנה שעברה, והיא הציגה ביצועים יפים בתוך כלכלה נאבקת".

בעשור הראשון או עשרים השנים הראשונות של אמזון, היה מעורב בזוס בכל פרט של פעולותיה. "אין מנוחה ליגע", כתב במכתב לבעלי מניות ב־1998. "אני כל הזמן מזכיר לעובדים שלי לחשוש, לקום כל בוקר עם פחד".

כשגדלה החברה, נמשך בזוס לפרויקטים ספציפיים שמשכו אותו, כולל Fire Phone מ־2014 (שהיה כישלון) והרמקול החכם Echo, המופעל בידי עוזרת קולית בשם אלקסה, שהיה הצלחה. הרעיון הגיע מחזון של בזוס לבית המצויד במכשיר כמו המחשב בספינת החלל בסדרה "מסע בין כוכבים".

באפריל 2016, בזוס העניק תארים מרשימים יותר לשני סגניו העיקריים. ג'סי, שהיה סגן נשיא בכיר, מונה למנכ"ל AWS, וג'ף ווילק, שניהל את עסק הקמעונאות המוכר יותר, הפך למנכ"ל Consumer Worldwide, הצד הקמעונאי.

ג'ף ווילק / צילום: Reuters, Mike Blake
 ג'ף ווילק / צילום: Reuters, Mike Blake

הצעד התפרש באופן נרחב כאינדיקציה לתוכניות הירושה, משהו שחבר המנהלים היה קשוב לו במיוחד בעשור הקודם, אחרי שבזוס שרד התרסקות של מסוק בטקסס ב־2003.

המינויים מדגישים גם את זה שלג'סי ולווילק יש יותר סמכויות להחליט על הפעילות היומיומית, מה שאפשר לבזוס לבלות יותר זמן בעסקים חדשים של אמזון, כולל הזרוע ההוליוודית שלה, Amazon Studios. הוא היה נראה פחות בפעילות השגרתית של החברה.

בזוס היה נוהג לומר שהזמן היחיד שבו הוא יודע באמת מה קורה בכל אמזון היה בזמן פגישות התקציב השנתיות. "הוא לא מאוד מעורב בפעילות היומיומית", אמר מאט גארמאן, סגן בכיר של ג'סי ועובד ותיק בחברת מחשוב הענן, בהתייחסות לבזוס בראיון מ־2019. "כנראה שפגשתי אותו יותר ב־18 החודשים הראשונים מאשר בתקופה שמאז".

בראיון מול קהל במועדון הכלכלי של וושינגטון ב־2018, הדגיש בזוס את הגישה שלו לא להתערב ואמר שהוא לעתים רחוקות קובע פגישות לפני 10 בבוקר או אחרי 5 אחר הצהריים, ומתמקד באסטרטגיה ולא בפרטים. "אם אני מחליט, נגיד, שלוש החלטות טובות ביום, זה מספיק", אמר אז.

תקופה ארוכה הוא נושא את נס החדשנות וההמצאה מחדש, ודוחק בעובדיו להתייחס לאמזון כחברת סטראט-אפ, גם זמן רב אחרי שהפכה לחברת ענק. ברוח ההמצאה המחודשת הזו, הוא נעשה יותר מקובע על פרויקטים ומטרות שחורגים מעבר לחזון של אמזון. הוא רכש את ה"וושינגטון פוסט" ב־2013 והקים חברת טילים בשם Blue Origin בשנת 2000.

חיבה לפרויקטים חדשניים ושאפתניים

מייסדי חברות הטכנולוגיה הגדולות הראו חיבה לפרויקטים חדשים ושאפתניים. ביל גייטס פרש מניהול מיקרוסופט אחרי 25 שנים והקדיש את זמנו להמצאה מחדש של הנדבנות. לארי פייג', מייסד שותף בגוגל, הקדיש מזמנו והונו לפרויקט לפיתוח מכונית מעופפת אפילו לפני שפרש מהתפקיד הניהולי שלו ב־2019.

בזוס מתעניין ב־Blue Origin באופן מיוחד, המתחרה ב­־SpaceX, החברה שהקים אלון מאסק, האיש שמתחרה בבזוס על תואר האיש העשיר בתבל.

בזוס מימן את Blue Origin במשך שנים, בתקציב שנתי גבוה ממיליארד דולר, בכך שמכר חלק ממניותיו באמזון. הוא מקדיש ל־Blue Origin את ימי רביעי, ומשתמש בחדר ישיבות על מנת לקבל עדכונים ולקבוע פגישות.

בהופעה פומבית ב־2018, תיאר בזוס את Blue Origin כחברה שאולי בטווח הארוך חשובה לו יותר מפני שהיא תעזור לאנושות להיות דינמית ולהימנע מלהיתקע במקום.

שינויים אחרים קרו בחייו האישיים. בשנת 2018 עבר את ביל גייטס והוכרז כאיש העשיר בעולם. בזוס, אב לארבעה שתיאר את עצמו זמן רב כאדם צנוע על אף הונו העצום, החל לבלות זמן רב יותר במסיבות ואירועים בהוליווד, כשעסקי הבידור של אמזון התפתחו.

בינואר 2019, הודיע בזוס שהוא ומקנזי סקוט, אשתו במשך 25 שנים, מתגרשים. לאחר מכן החל להיראות בזוס, לעתים קרובות עם חברתו לורן סנצ'ז, בקונצרטים ומועדוני חוף נחשבים כמו מועדון 55 בסן טרופז, התערבב עם ידוענים ויצא לשייט ביאכטות עם מיליארדרים אחרים.

באפריל חברי ועדת המשנה על הגבלים עסקיים, שהיא חלק מהוועדה המשפטית של בית הנבחרים, קראה לו להעיד לאחר שכתבה ב"וול סטריט ג'ורנל" הראתה שעובדי אמזון השתמשו במידע על מוכרים חיצוניים בפלטפורמה של אמזון לייצור מוצרים מתחרים - משהו שהחברה הכחישה שהיא עושה.

בשימוע של תת הוועדה מיולי, שם העיד בזוס לצד שלושה מנכ"לים של חברות טכנולוגיה גדולות - ההופעה הראשונה שלו מסוג זה בקונגרס - היה נראה לעתים קרובות שבזוס לא לחלוטין יודע איך אמזון ומוצריה עובדים, והבטיח למצוא תשובות לכל השאלות.

באוגוסט, הודיעה אמזון שווילק פורש. הוא הודיע על כך לחבר המנהלים כמה חודשים קודם לכן, אמר אחד האנשים המכירים את הנושא. הפרישה הותירה את ג'סי כיורש הצפוי.

לפני כחצי שנה, הודיע בזוס לחבר המנהלים שהוא מוכן לעשות את הצעד ולעבור לתפקיד יושב ראש פעיל. החדשות היו סוד כמוס בחברה, וכמה מנכ"לים בכירים לא ידעו על כך עד שקיבלו את ההודעה לעיתונות ביום שלישי, כך אמרו אנשים המכירים את המצב.

כמה מהפוסטים האחרונים של בזוס באינסטגרם היו קשורים ל־Blue Origin. ב־14 בינואר, הוא העלה תמונה שלו נכנס לחללית. לפני כשבוע, שיתף תמונה של "ניסוי רטוב" במנוע של Blue Origin. "זה היה לילה מושלם!" כתב לצד התמונה.