סיר ביוטק שווה כבר 4 מיליארד דולר, וקרן aMoon היא אחת מהנהנות מכך

השווי של חברת הביומד האמריקאית זינק ב-242% מאז ההנפקה בנובמבר • הקרן הישראלית, שהייתה מעורבת בחברה מתחילת דרכה, מחזיקה 10% מסיר ביוטק, ששווים כעת 470 מיליון דולר

ד"ר תומר ברקוביץ', שותף וסמנכ"ל כספים בקרן aMoon / צילום: גבריאל בהרליה
ד"ר תומר ברקוביץ', שותף וסמנכ"ל כספים בקרן aMoon / צילום: גבריאל בהרליה

חברת Seer Biotech (סיר ביוטק) האמריקאית, אשר אחת המשקיעות הראשונות בה הייתה קרן aMoon הישראלית, כבר נסחרת לפי שווי של 4 מיליארד דולר - זינוק של 242% מאז ההנפקה. בהנפקה עצמה, שנערכה בתחילת נובמבר ובה גוייסו 175 מיליון דולר, היה המחיר גבוה מהטווח המבוקש. רוב העליה במחיר המניה התרחשה כבר ביום המסחר הראשון, אך גם מאז תחילת פברואר עלתה המניה ב-15%.

קרן אמון, שהייתה מעורבת בחברה מתחילת דרכה, מחזיקה 10% בחברה אחרי ההנפקה. כך שחלקה שווה היום 470 מיליון דולר, לאחר שהשקיעה בחברה כמה עשרות מיליוני דולרים בלבד.

עוסקת במיפוי החלבונים בתא החי

לחברה סיפור מעניין, הן מבחינת תחום העיסוק שלה והן מבחינת מייסדיה. היא הוקמה על ידי פרופ' בוב לנגר ("בוב הקוסם"), שנחשב לאחד היזמים הפורים בתחום המכשור הרפואי בארה"ב, והיה בין היתר ממייסדי חברת מודרנה, יצרנית חיסון הקורונה. המייסד השני של החברה, פרופ' אומיד פרוחזאד, איראני במקור, היה חוקר בתחום הננו-רפואה באוניברסיטת הרווארד.

החברה יצאה למשימה המורכבת של מיפוי החלבונים בתא החי, כלומר ממש לראות אחד לאחד את התהליכים הביולוגיים המתרחשים בתא בזמן אמת, וכיצד הם נובעים הן מן הגנטיקה של התא והן מן המפגש שלו עם הסביבה.

"סיר רוצה לעשות לתחום הפרוטאומיקה (החלבונים) את מה שנעשה כבר בתחום הגנומיקה", אומר תומר ברקוביץ', שותף בקרן aMoon. "היום מיפוי כל החלבונים בתא זה תהליך שלוקח שבועיים. סיר יכולה לעשות את זה בארבע שעות. היום ניתן לחפש תוך ארבע שעות חלבון מסויים, שיודעים את קיומו מראש. כאן אנחנו מדברים על הרבה יותר מזה - אנחנו מקבלים תמונה של כל החלבונים שקיימים בתא, ומה הרמות שלהם".

בשביל מה צריך לדעת אילו חלבונים יש בתא? זו בעצם כמעט הביולוגיה של התא כולה. הגנים שלנו פועלים בגוף על ידי קידוד חלבונים ועל ידי שליטה בקצב הפעולה והפירוק שלהם. חלבונים מהווים את אבני הבניין בגוף, הם אחראיים על חלק משמעותי מהתקשורת בין התאים, וגם מן התקשורת בתוך התא.

אם ניקח לדוגמה את מחלת הקורונה - הווירוס משתמש בחלבון שנמצא על המעטפת שלו כדי להיצמד לתא. המקום שבו הוא נצמד לתא הוא חלבון, הנזק שהוא עושה לגוף הוא ייצור של חלבונים רבים. הווירוס עצמו הוא RNA - לא חלבון - אבל הוא משתמש בחלבונים בתוך התא כדי לשכפל את עצמו. מערכת החיסון תוקפת את הגוף באמצעות נוגדנים, שהם לרוב חלבונים, או באמצעות תאים שלמים, המכילים גם חלבונים ומזהים את הווירוס באמצעות חלבונים. עכשיו תארו לעצמכם שהיינו יכולים לעקוב אחרי כל התהליכים הללו במדויק בזמן אמת. למען הסר ספק - זה לא המצב היום. אבל זהו המצב שאליו נוכל להגיע אם סיר וחברות נוספות בתחומה יצליחו במשימתן לאפשר מיפוי מלא ומהיר וזול של כל החלבונים הפעילים בזמן אמת.

ברקוביץ': "אמון השקיעה בסיר ביוטק כמשקיעה מובילה כשנה לפני ההנפקה. בהמשך הצטרפה קרן פידליטי, קרן T Rowe ובהנפקה הצטרף גם סופטבנק. במקביל להנפקה לציבור, נערכה גם הנפקה פרטית באותו המחיר, שאפשרה לנו לשמור על חלקנו, ואני מעריך שאנחנו כעת המשקיע הגדול בחברה".

איך הגעתם להיות המשקיעים הראשונים בחברה אמריקאית עם מייסדים בפרופיל גבוה כזה?
"שוחחתי עם אדם בשם סטיב יזראל, מנהל תחום הביולוגיה בחברת הייעוץ וההשמה Korn ferry. שאלתי אותו מי המדען הכי מבריק שהוא אי פעם נתקל בו, והוא הכיר לי את אומיד. כששאלתי את השאלה, לא הייתה לי כוונה ספציפית בהיכרות, פשוט אלה אנשים שכדאי להכיר בארה"ב, אם אתה משקיע בתחום הביוטק. אבל כשדיברתי עם אומיד, הסתבר לי שהוא בדיוק מקים חברה. אנחנו מכירים את בוב לנגר, אז שאלנו אותו - מה אתה חושב על אומיד? והוא אמר - אני בדיוק מקים איתו חברה. וכך הפכנו למשקיעים הראשונים בה, והובלנו את הסבב הראשון.

בנוסף, עשינו ספינן אוף של חברה נוספת מתוכה, חברת PrognomIQ, אשר עוסקת באבחון על בסיס הבנת תהליכים בגוף הקשורים בחלבונים. גם בחברה הזו אנחנו הובלנו את סבב ההשקעה הראשון, וגם להשקעה זו הצטרפו פידליטי ומשקיעים מובילים נוספים".

אמון סגרה ב-2019 גיוס של 750 מיליון דולר להשקעה בחברות ביומד. כמו קרנות אחרות שבסיסן בישראל, היא כבר אינה מרוכזת בשוק הישראלי בלבד, אלא מחפשת את גם את העסקאות הטובות ביותר הזמינות לה בעולם. לאחרונה הובילה אמון גיוס של 110 מיליון דולר בחברה סופיה ג'נטיקס השוויצרית, העוסקת בתחום המידע הגנטי, והשילוב של שתי החברות יחד יכול להצביע על הכיוון שאליו הולכת הקרן - שילוב של ביולוגיה ומידע ברמות התחכום הגבוהות, אם כי היא אינה מגבילה את עצמה לתחומים הללו.