בעוד שגוברים הקולות לרגולציה נוספת, מנכ"ל רדיט מגבה את WallStreetBets

המנכ"ל של הרשת החברתית שמשתמשיה הציתו את הטירוף בסחר במניות גיימסטופ מאמין במודל שלה למעקב וניטור תכנים ע"י גולשים

מפגין במחאת "Re-Occupy Wall Street"/ צילום: Reuters, Ron Adar / SOPA Images/Sipa USA
מפגין במחאת "Re-Occupy Wall Street"/ צילום: Reuters, Ron Adar / SOPA Images/Sipa USA

תפקידה של רדיט (Reddit) בסחר המטורף במניות בשבועות האחרונים הביא מיליוני משתמשים חדשים לרשת החברתית, ואיתם גם בחינה יותר קפדנית של כוחן של קהילות גדולות באינטרנט, כך אומר מנכ"ל החברה.

אחד המאפיינים הייחודיים של רדיט הוא שהרשת נשענת על המשתמשים לסנן את המידע, ולא על אלגוריתמים או צבא של עובדים טכניים. האדמינים האלה מהקהילה לא התערבו כשמשתמשי פורום בשם WallStreetBets דרבנו אנשים לקנות מניות שנמצאות במכירת חסר רצינית, של חברות כמו גיימסטופ ואחרות. כעת, רגולטורים בארה"ב בודקים אם התהפוכות שקרו בשוק בגלל מעללי הגולשים ברדיט היוו גם הפרה של חוקים הנוגעים למסחר בניירות ערך ובמניות.

מנכ"ל רדיט, סטיב האפמן, אמר בראיון שהאפיזודה של WallStreetBets הדגימה את החוזק של המודל של החברה, בתוך זה שהיא גדלה ומתפתחת. המייסד השותף של רדיט, בן 37, שינה לאחרונה את תמונת הפרופיל שלו ברדיט לסמל של WallStreetBets - סוחר בבורסה עם משקפי שמש וידיים המחזיקות יהלומים - כאות לתמיכתו בפורום הזה ברשת.

"כל האירוע הזה כולו מדגים את כוחן של קהילות גדולות המורכבות מאנשים רגילים", אמר. "לא רק משקיעים מוסדיים עצומים או ברוקרים מקצועיים נהנים מהשתתפות בשוק המניות".

הפעילות ברדיט עזרה לחברה למשוך מפרסמים חדשים - מקור ההכנסות העיקרי שלה - ולהחזיר את אלה שעזבו, כולל מי שהפסיקו לפרסם לאחרונה בעת התהפוכות בשוק, אמר האפמן. מספר המשתמשים ברדיט, שאינה רווחית, היה, נכון לאוקטובר, בממוצע 52 מיליון ביום. "אנו עדיין מוכיחים את עצמנו בפני המפרסמים", אמר. החברה קנתה פרסומת של חמש שניות ששודרה ביום ראשון במסגרת הסופרבול ה־55.

רדיט, חברה שממוקמת בסן פרנסיסקו, מוכרת בגלל "לוחות המודעות" שלה על מגוון נושאים, כולל פגישות "שאלו אותי הכל" עם ידוענים, פוליטיקאים או מומחים לתחום מסוים. החברה נוסדה ב־2005 ונמכרה לקונדה נאסט (Conde Nast) אחרי שנה. חברת האם המוציאה את המגזין Advance Publications, מכרה את רדיט ב־2011 אך נשארה בעלת מניות, יחד עם חברת הון הסיכון Andreesen Horowitz, ענקית האינטרנט הסינית טנסנט (Tencent Holdings) ואחרים.

חברות רשתות חברתיות מתמודדות כבר זמן מה עם השאלה מה הדרך הטובה ביותר לסנן תוכן, וכעת מתמודדות גם עם הסיכוי שמחוקקים ישנו את הדרך בה הן מרוויחות כסף. אפשרות אחת היא ניסוח מחדש של סעיף 230 לחוק ההגינות בתקשורת, אשר מאז שנת 1996 מגן על חברות הרשתות החברתיות מפני אחריות חוקית לתוכן שגולשים מעלים אליהן. שימוע בקונגרס על התנודות האחרונות בשוק נקבע ל־18 בפברואר; נכון ליום שישי, האפמן לא זומן אליו, כך אמר.

רדיט נותנת למשתמשים לדרג את כל התוכן באתר ונשענת על עשרות אלפים העושים עבודת שיטור ברשת, בהתנדבות וללא שכר. לעומת זאת, רשתות חברתיות גדולות נשענות בעיקר על אלגוריתמים ועובדים בשכר לעבודה מסוג זה.

פייסבוק, הרשת החברתית הגדולה בעולם, אמרה ברבעון האחרון של 2020 שיש לה כ־1.85 מיליארד משתמשים ביום, וטוויטר הודיעה לאחרונה שהיה לה ממוצע של 187 מיליון משתמשים ביום ברבעון השלישי של 2020. שתי הרשתות נשענות על טכנולוגיה שנועדה לזהות במהירות מפרי כללים - כמו שעושים ברדיט, אם כי שם זה במידה פחותה בהרבה.

פייסבוק וטוויטר הראו עניין גובר ברעיון להרשות למשתמשים לעזור לנטר את התוכן המופיע על גבי הרשתות. פייסבוק, שנאבקה להכיל קריאות לאלימות בתוך קהילות סגורות ברשת, ומבקשת ממנהלי הקבוצות המתנדבים להקדיש יותר זמן לזיהוי תכנים המסיתים לאלימות מצד חברים בקבוצות. בטוויטר מריצים תוכנית המכונה Birdwatch המעודדת משתמשים לזהות בציוצים מידע שהם חושבים שהוא מטעה, ולכתוב הערות המספקות הקשר אינפורמטיבי.

"מודרציה מתוך הקהילה עשויה לעבוד, אבל רק כשיש שיתוף פעולה ותקשורת מוצלחים בין האדמינים ובין הקהילות", אמר ג'וזף סירינג, חוקר מאוניברסיטת סטנפורד החוקר ניטור תכנים בהתנדבות.

היחסים בין רדיט לבין המשתמשים המתנדבים לעבור על תכנים לא תמיד היו הרמוניים. מאות קהילות נסגרו ב־2015 במחאה על הפיטורין הפתאומיים של עובד מוערך בחברה. המנכ"לית באותה עת, אלן פאו, התנצלה על האופן בו ניהלה רדיט את העניין והתפטרה בעצמה לאחר זמן לא רב; האפמן נכנס לתפקיד.

ביוני סגרה רדיט את הפורום שנקרא The Donald, קהילה שהוקדשה לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, והודיעה שמנהלי הקבוצה לעתים קרובות התעלמו מתוכן שהפר את כללי הרשת.

"זו הייתה קהילה פוליטית המוקדשת לנשיא, אז יש לכך משקל רב", אמר האפמן. "נתנו להם הזדמנויות רבות להפוך לאזרחים טובים של רדיט, והם אף פעם לא עשו זאת".

מניין החברים בפורום WallStreetBets עלה ביותר מפי ארבעה בתקופה האחרונה, והגיע ל־8.7 מיליון משתמשים נכון להיום. האפמן אמר שהקבוצה, שיש בה 25 מנהלים רשומים, בחרה בחודש שעבר באופן זמני להפוך את הפורום לפרטי מפני שהיו מוצפים בחברים חדשים ונתקלו באתגרים טכניים.

בעוד מצופה מהמנהלים ברדיט שידאגו לכך שחברי הקבוצות שלהם ייצמדו לכללי החברה, נתון בידיהם הכוח לקבוע כללים נוספים, כמו למשל איסור על בדיחות או על שימוש בשפה גסה. הכלל הנפוץ ביותר שאימצו קהילות ברדיט, כך אמר האפמן, הוא להיות בני אדם.

"כשזה נכתב בידי המקבילים לך בהקשר של קהילה, זה מאוד חזק", אמר. "תחשוב על זה כעל ההבדל בין זה שההורים שלך אומרים לך 'תהיה נחמד' לבין זה שהחברים שלך אומרים לך להיות נחמד. לשני משקל רב יותר".

בארבע השנים האחרונות, דילן קול היה מנהל בקהילת רדיט הנקראת buildapc, לאנשים המבקשים עזרה בבניית מחשבים בעצמם. לקהילה רשומים יותר מ־3.6 מיליון משתמשי רדיט. "רדיט לא נותנת לנו משוב כלשהו", אמר. "אין להם מישהו שאומר, 'הי, אתה צריך לאסור על המשתמש הזה או להוריד את הפוסט ההוא'. זה נמצא לגמרי בידינו".

קול, סטודנט להנדסת תוכנה בן 31 מאונטריו, תיאר את היחסים בין רדיט למנהלי הקבוצות כ"סימביוטיים, כמעט תלות". הוא הוסיף: "הם מסתמכים עלינו שנשמור על הפלטפורמה שלהם נקייה. אז הם יכולים להשאיר את האור דולק ולנו יכולה להיות פלטפורמה חופשית לקהילה שלנו".

האפמן אמר שרדיט השיקה יוזמה בשנת 2019 למנהלים המתנדבים שלה, כך שיוכלו לבקש עזרה ממנהלים מתנדבים ותיקים יותר בעיתות מצוקה. הוא אמר שלרדיט עבודה נוספת לעשות בתחום זה אך הוא סבור שהגישה של החברה באופן כללי חיונית להצלחתה ולעתיד שלה, שעשויים לכלול גיוס הון נוסף והנפקה של מניותיה. רדיט הוערכה לפי שווי של 3 מיליארד דולר לאחר סבב המימון האחרון שעשתה בפברואר 2019, כך על פי PitchBook, והחברה גייסה יותר מ־550 מיליון דולר מאז היוסדה.

"אני חושב לעתים קרובות איך תיראה רדיט כחברה ציבורית", אמר האפמן. "יש לנו עוד קצת צמיחה לעשות, אבל אנו מצפים לזה בכיליון עיניים".