איטליה | פיצ'ר

האיחוד יעביר 200 מיליארד אירו לאיטליה, האיטלקים לא יודעים מה לעשות עם הכסף

בפני דראגי, נשיא הבנק האירופי המרכזי לשעבר, עומדת המשימה לשמור על אחדות הקואליציה • ברקע נמצאת מגפת הקורונה שמאיימת לחזור ולהכות ללא רחם, והמשבר הכלכלי שנוצר בשנה אחרונה שהביא לירידת התמ"ג ב­־9% ולזינוק של 160% בחוב הממשלתי

פרופ’ מריו דראגי / צילום: Reuters, IPA/ABACA
פרופ’ מריו דראגי / צילום: Reuters, IPA/ABACA

המערכת הפוליטית האיטלקית התרגלה במשך שנים להאשים את בריסל ברוב הקשיים והחוליים הכלכליים של המדינה. צעדי הצנע שאחרי המשבר הכלכלי של 2008, המטבע המשותף שמשרת בעיקר את גרמניה, הגישה הליברלית כלפי קבלת פליטים ומהגרים או החוקים החמורים המגבילים את היקף הגירעון הממשלתי - כל אלה התחלפו בתפקיד כוכבי הקמפיינים הפוליטיים ומערכות הבחירות במדינה בעשורים האחרונים.

אז אולי אין פלא שכאשר האיחוד האירופי שינה כיוון באופן חד בשנה האחרונה בעקבות מגפת הקורונה, נעתר בפעם לראשונה לדרישה האיטלקית לגייס במשותף חוב עצום, והודיע כי יעביר לא פחות מ־200 מיליארד אירו ממנו לשיקום איטליה - הממשלה האיטלקית נפלה בגלל ויכוחים מה לעשות עם הכסף ההיפותטי שיזרום.

למעשה, זה היה התירוץ הרשמי לנפילת הממשלה. מתיאו רנצי (46), בעבר התקווה הגדולה של המרכז־שמאל האיטלקי, שכיהן כראש ממשלה אך לאחר מכן פיצל את המפלגה הסוציאל־דמוקרטית והקים מפלגה עצמאית בשם "איטליה ויוה", ניסה להיתלות בנושא זה כדי להגביר את הפופולריות המצטמקת שלו.

רבים על עור הדוב לפני שניצוד

רנצי טען כי ראש הממשלה ג'וזפה קונטה (56), פרופ' אנונימי למשפטים, שהצליח במפתיע לעמוד כמועמד א־פוליטי מן החוץ בראש שתי קואליציות בשלוש השנים האחרונות, וצבר פופולריות בהובלת ההתמודדות של המדינה עם מגפת הקורונה - אינו מתכוון להשקיע את הכסף בתחומים שיעודדו צמיחה ויעלו את רמת החיים במדינה.

העימותים הללו על חלוקת עור הדוב עוד לפני שהוא ניצוד (במקרה הטוב הכסף יתחיל להגיע מבריסל בקיץ), הביאו את רנצי להסיר את תמיכת "איטליה ויוה" הקטנה אך המכרעת מהקואליציה שבה ישבה יחד עם תנועת "חמשת הכוכבים" הפופוליסטית והמפלגה הסוציאל דמוקרטית. בהצבעת האי אמון הראשונה לפני כשבועיים קונטה שרד איכשהו. בשבוע שעבר, לפני ההצבעה השנייה, הוא הגיש את התפטרותו. "מעולם לא הדיח פוליטיקאי כל כך לא פופולרי (רנצי) ראש ממשלה אהוד כל כך (קונטה)", כתבו העיתונים באירופה.

להפתעת כולם, נשיא איטליה, סרג'ו מטרלה (79), הודה לקונטה על מאמציו לכונן קואליציה נוספת, אולם כאשר ראה שהם אינם מתקדמים, "קרא לדגל" את אחת הדמויות הבכירות באיטליה - נשיא הבנק האירופי המרכזי לשעבר, מריו דראגי (73).

ממשלת מומחים חיצונית

מטרלה אמר בנאום טלוויזיוני כי "זהו הזמן להיאבק במגפת הקורונה שמאיימת עלינו" ולא הזמן ללכת לבחירות חדשות - והעניק לדראגי את המנדט להקים ממשלת מומחים חיצונית או להצליח להקים ממשלת אחדות רחבה שתיתמך על ידי המפלגות הגדולות בפרלמנט.

דראגי, מי שנחשב לאחת הדמויות המרכזיות ש"הצילו" את גוש האירו אחרי המשבר הפיננסי של 2008, האיש מאחורי תוכניות ההרחבה הכמותיות, שקנה את עולמו כשהבטיח "לעשות את כל מה שדרוש" כדי להגן על האירו וגם פעל באופן נחוש כדי לעשות זאת, נעתר למשימה.

ביומיים האחרונים נפגש דראגי עם ראשי כל המפלגות בפרלמנט האיטלקי לדיונים על תמיכה בממשלת אחדות. המשימה הראשונה במעלה של הממשלה תהיה להכריע כיצד להשקיע ולחלק את התמיכה חסרת התקדים מהאיחוד האירופי, וכיצד להמשיך ולהילחם במגפת הקורונה ולנסות להגביר את מבצע החיסונים.

תנועת "חמשת הכוכבים", שקמה במיוחד נגד שכבת הפוליטיקאים והכלכלנים שדראגי הוא אולי מייצגם המובהק ביותר, הייתה הראשונה להביע תמיכה בממשלה בראשותו. "אנחנו מוכנים להתגבר על מכשול כדי לשים את האינטרסים של המדינה קודם", הודיע אחד ממנהיגי התנועה, שהיא הגדולה ביותר בפרלמנט לפי תוצאות הבחירות של 2018, אך התמיכה בה הצטמצמה מאוד מאז.

גם מפלגת "הלגה" בראשות מתיאו סלביני (47), שכבר יותר משנה קורא ללכת לבחירות בכל הזדמנות, ואפילו חזר על קריאה זו אחרי התפטרות קונטה, חזרה בה והודיעה כי תתמוך בממשלת אחדות בראשות דראגי. "אנחנו מוכנים לתמוך בממשלת אחדות" אמר סלביני, שציין כי הוא "מעדיף להיות בתוך הספינה" ולסייע לנווט אותה מאשר להישאר בחוץ. כך גם הסוציאל־דמוקרטים ומפלגת "פורצה איטליה" השמרנית. המפלגה היחידה שטרם הביעה תמיכה בממשלה היא "אחיי איטליה" הימנית־קיצונית.

מפחדים להיענש על ידי הציבור

הסיבה להתגייסות הפתאומית לממשלה רחבה היא שאף אחת מהמפלגות אינה רוצה להיראות כאחראית לשליחת איטליה לבחירות חדשות. סלביני אמנם רואה את הסקרים ויודע כי לו היו בחירות כעת, מפלגתו הייתה הגדולה ביותר, אך הוא גם יודע כי המפלגה שתשלח את המדינה לבחירות במועד הנוכחי "תיענש" על ידי הציבור, שרוצה התמודדות וניהול מול מגפת הקורונה והמשבר הכלכלי הנלווה לה, ולא עוד בחירות.

ביום שני בערב הסתיים סיבוב השיחות הראשון, ודראגי הודיע על המפלגות שיתמכו בממשלת אחדות. כלי התקשורת מעריכים כי הממשלה שתוקם תהיה מעורבת - מומחים חיצוניים בתחומים שונים, לצד שרים מהמפלגות התומכות בקואליציה. חלוקת התיקים והסכמה על מדיניות משותפת תהיה האתגר המרכזי, בין היתר בגלל ההבדלים האידיאולוגיים התהומיים בין הסוציאל־דמוקרטים ו"הלגה" למשל. השיחות על כך אמורות להתקיים עד סוף השבוע הבא.

מגפת הקורונה המאיימת

גם אם דראגי יצליח במשימתו ויעמוד בראש הממשלה, האתגרים העומדים בפני איטליה הם אדירים. המדינה נמצאת כעת אמנם בהקלה משמעותית מההגבלות על החיים הציבוריים בגלל מגפת הקורונה, אך זו מאיימת לשוב ולהכות בכל זמן. התמ"ג האיטלקי הצנוע ממילא ירד בשנה החולפת ב־9% והפך את איטליה לאחת המדינות שנפגעו בצורה הקשה ביותר מהמשבר הכלכלי הנלווה למגפת הקורונה. החוב הממשלתי זינק ל־160% - כפול מזה של גרמניה למשל.

בפני דראגי, הכלכלן המנוסה שמעולם לא נבחר על ידי הציבור ומי שהצליח לשמור על גוש האירו מאוחד, תעמוד המשימה העדינה לשמור על אחדות קואליציה איטלקית שבה אינטרסים פוליטיים מנוגדים רק בשם צו השעה ואיום מצד הנשיא להקים "ממשלת מומחים". זו עשויה להיות משימה קשה בהרבה.

פרופ' מריו דראגי (76)

יליד ותושב רומא, נשוי + 2 ילדים ● התחנך בבית ספר ישועי, ולאחר מכן למד וקיבל תואר פרופסור בכלכלה ומדיניות פיננסית ● כיהן כנגיד הבנק המרכזי האיטלקי (2005-2011 ולאחר מכן שימש נשיא הבנק המרכזי האירופי (2011-2019) ● נחשב ל"אבי" תוכניות ההרחבה הכמותית שסייעו להציל את גוש האירו