הקרב על הפיקדון: צחי נחמיאס מנסה לחלץ 75 מיליון שקל שהעמיד לטובת רכישת ארנה גרופ

מגה אור של נחמיאס ביטלה אשתקד עסקה לרכישת השליטה בארנה מידי מרכוס וובר וכעת היא מבקשת למזער נזקים במסגרת מהלך מכירת מניותיו של וובר לידי משפחת אבו

צחי נחמיאס / איור: גיל ג'יבלי, גלובס
צחי נחמיאס / איור: גיל ג'יבלי, גלובס

סאגת מכירת השליטה בחברת המרכזים המסחריים ארנה סטאר גרופ  נמשכת. זאת עם הודעתו של מרכוס וובר, בעל השליטה הנוכחי בארנה, על ביטול הסכם למכירת החזקותיו, שחתם מול חברת מגה אור (באמצעות חברת ASTC) בסוף שנת 2019, ובמקביל על התקשרותו בהסכם למכירת השליטה בארנה לאיש העסקים צחי אבו ולאביו יחיאל,  תמורת כ-130 מיליון דולר (כ-430 מיליון שקל).

על הסכם בתמורה גדולה קצת יותר (כ-135 מיליון דולר) חתם וובר מול מגה אור בסוף שנת 2019, כאשר במסגרת ההסכם הפקידה מגה אור בנאמנות סכום של 75 מיליון שקל, ואת יתרת הסכום תכננה לשלם במועד ההשלמה. אולם זמן קצר לאחר מכן הודיעה חברת הנדל"ן המניב שבשליטת היו"ר צחי נחמיאס על ביטול ההסכם, בעקבות גשמים עזים שירדו בצפון הארץ, וגרמו להצפת קניון ארנה בנהריה - אחד משני נכסיה המרכזיים של ארנה גרופ. 

כעת, משעלתה העסקה החדשה על הפרק, מול משפחת אבו, חזרה בה מגה אור מהודעת ביטול ההסכם - אולי כצעד טקטי שנועד להציל את כספי הפיקדון - והודיעה לוובר על הסכמתה להשלמת רכישת השליטה בארנה, בהתאם להסכם שחתמו הצדדים לפני קצת יותר משנה.

אלא שבשלב הנוכחי וובר נוטה להעדיף את הצעתה של משפחת אבו - לא מן הנמנע כי בשל "דם רע" שנוצר בין הצדדים, לאחר שהעסקה מול מגה אור עלתה אשתקד על שרטון ואף הגיעה להליכים משפטיים.

תביעה על סך 460 מיליון שקל

על העסקה למכירת מניותיו בארנה חתם וובר לראשונה בדצמבר 2019 מול מגה אור, אולם פחות משלושה חודשים לאחר מכן, בתחילת חודש פברואר 2020, החליטה הרוכשת לבטל את העסקה, כאמור - "בשל התקיימותו של שינוי מהותי לרעה בשווי הממכר, וזאת בין היתר לאור נזקי מזג האוויר".

כמה שבועות לאחר מכן הגיעה תגובתו של וובר, עם הגשת תביעה בהיקף של 460 מיליון שקל נגד מגה אור, שבמסגרתה טען, כי הרוכשת "ביטלה את ההסכם שלא כדין", ובהתאם ביקש מביהמ"ש לתת "צו לאכיפת ההסכם ולחייב את החברה בתשלום הפיצוי המוסכם הקבוע בהסכם וכן בהוצאות".

בהודעתה מתחילת השבוע התנתה מגה אור את חזרתה לעסקה ב"סיום סופי ומוחלט של כל התביעות שבין הצדדים", וככל הידוע, סוגיה זו עומדת במחלוקת, ולא מן הנמנע כי וובר יבקש לסגור עסקה מול אבו ולהמשיך לדרוש פיצוי ממגה אור.

ניתן להעריך כי במקרה שתושלם עסקה של וובר מול אבו, רוב סכום הפיקדון שבנאמנות יוחזר למגה אור, אולם היא עדיין עלולה להידרש ולהעביר לוובר סכום מסוים, בהתאם להחלטה משפטית שתתקבל, אם הצדדים לא יגיעו להבנות מחוץ לכותלי ביהמ"ש.

מגה אור, הפועלת בתחום הנדל"ן המניב, סיכמה בשנה שעברה על רכישת השליטה בחברת דיסקונט השקעות, והיא נסחרת בבורסה בשווי שוק נוכחי של כ-2.4 מיליארד שקל.

מניית ארנה גרופ, שנהנית מהעניין המחודש סביבה מהימים האחרונים, השלימה זינוק תלת-יומי של יותר מפי שלושה, והיא משקפת לחברה שווי נוכחי הנע סביב כ-250 מיליון שקל, ולהחזקותיו של וובר שווי של כ-150 מיליון שקל.

במסגרת ההסכם מול משפחת אבו, שהשלמתו כפופה לכמה תנאים, בהם אישור הממונה על התחרות, צפוי וובר לקבל 15 מיליון דולר (כ-50 מיליון שקל) תמורת כ-62% ממניותיה של ארנה, וסכום נוסף של כ-115 מיליון דולר (כ-380 מיליון שקל) יועבר כתשלום בגין הלוואות בעלים שהעניק וובר לארנה במהלך שנותיו בחברה. זאת אחרי שעד היום השקיע וובר בארנה קרוב ל-1 מיליארד שקל - סכום שברובו הגדול ירד לטמיון.

צחי ויחיאל אבו עלו לכותרות בשנה שעברה, עם רכישת קרקעות פי גלילות, הכוללים סך הכול כמה מאות דונמים ברחבי הארץ, מידי קבוצת דלק של יצחק תשובה, תמורת כ-720 מיליון שקל, במהלך שנעשה במסגרת מימוש נכסי קבוצת האנרגיה שנקלעה למצוקה פיננסית.

הפסדים מצטברים וירידה חדה בשווי

 בשיאה, נסחרה חברת ארנה גרופ (בשנת 2011) בשווי של יותר ממיליארד שקל. שורה של כישלונות עסקיים מהדהדים בתחומי הנדל"ן בחו"ל ובחיפושי הנפט בישראל (קידוח "שמן" מול אשדוד) הסבו לחברה הפסדים מצטברים של מאות מיליוני שקלים, והביאו לירידה חדה בשווייה. וובר מחזיק כאמור בכ-62% ממניות ארנה גרופ, שאליה נכנס להשקעה ראשונה ב-2008, בעת שהחברה הייתה בשליטתם של אברהם נניקשווילי (שעדיין מחזיק כ-16% מההון), ג'קי בן זקן וחיים רביבו.

מלבד קניון ארנה בנהריה, הנכס העיקרי הנוסף של ארנה גרופ הוא 75% ממתחם הסטאר סנטר באשדוד. את דוחותיה הכספיים של ארנה מלווה הערת "עסק חי", בשל חוסר ודאות לגבי יכולתה לעמוד בפירעון התחייבויותיה, וזאת אחרי שבשנים קודמות סבלה משורת כישלונות עסקיים משמעותיים בתחומי הנדל"ן בחו"ל ובחיפושי נפט בישראל, שהסבו לה הפסדים מצטברים של מאות מיליוני שקלים.