רובין הוד נתבעת על התאבדות גולש, רדיט יוצאת לגיוס הון והמניות של הצעירים בינתיים בדרך למטה

רדיט מנצלת את המומנטום ומגייסת 250 מיליון דולר כשהיא שווה כבר כמו גיימסטופ ו-AMC ביחד • משפחתו של סטודנט בן 20, שהתאבד בעקבות הפסדים כבדים במסחר, תובעת את רובין הוד • מדור חדש

רדיט מנצלת את ההייפ
רדיט מנצלת את ההייפ

שוק המניות האמריקאי המשיך לשעוט כלפי מעלה גם ביומו הראשון של שבוע המסחר השני של פברואר. שלושת המדדים המובילים, דאו ג'ונס, נאסד"ק ו-S&P 500, טיפסו לשיאים חדשים, כאשר את המגמה מובילות מניות הטכנולוגיה.

מקרב החברות הישראליות בולטת מניית גילת רשתות לוויין, שרשמה זינוק אדיר של 184% מתחילת השנה לשווי של 1 מיליארד דולר.  גם שתי המניות הפופולריות של גולשי הרשת החברתית רדיט - גיימסטופ  ו-AMC  - מציגות עדיין זינוקים חדים מתחילת השנה, של 219% ו-192%, בהתאמה. ואולם, בניגוד למניית גילת הן גם מציגות ירידות חדות מאז יום ההתנפלות עליהן ב-27 בינואר.

רשת בתי הקולנוע AMC נסחרת בבורסת ניו יורק לפי שווי של 2.1 מיליארד דולר, בעוד שרשת משחקי הווידאו גיימסטופ נסחרת בשווי של 4.2 מיליארד דולר. שתיהן יחדיו שוות כיום כמו הרשת החברתית רדיט, שאחד הפורומים בה שימש באחרונה פלטפורמה לעידוד המשקיעים הקטנים לרכוש את שתי המניות.

 
  

רדיט כבר שווה כ-6 מילארד דולר

רדיט, שעמדה בלב שיגעון המניות בשבועות האחרונים, דיווחה השבוע כי גייסה יותר מ-250 מיליון דולר בסבב גיוס חדש, שהכפיל את הערכת השווי של החברה ל-6 מיליארד דולר. חברת המדיה החברתית הוערכה ב-3 מיליארד דולר בתום סבב הגיוס הקודם, שבוצע בפברואר 2019.

"החלטנו שזאת ההזדמנות הנכונה לבצע השקעות אסטרטגיות ברדיט, הכוללות וידאו, פרסום, מוצרי צריכה והתרחבות לשווקים בינלאומיים", נכתב בבלוג של החברה.

מנכ"ל רדיט, סטיב הופמן, אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי זה זמן טוב לגייס כספים. "הערכות השווי גבוהות מאוד כרגע. רצוי לגייס כסף כשיש הזדמנות לעשות זאת, ולרדיט הייתה שנה חזקה", אמר. רדיט, שאליה נכנסים יותר מ-50 מיליון משתמשים פעילים ביום, ציינה בבלוג שלה כי הכנסותיה מפרסום עלו ב-90% ברבעון האחרון של 2020, בהשוואה לרבעון המקביל ב-2019.

רובין הוד מתמודדת עם תביעות וטענה להתאבדות

בינתיים, נמשכים גלי ההדף מאותה הסתערות רבתית על שתי המניות ב-27 בינואר, בעיקר באמצעות אפליקציית המסחר החינמית רובין הוד. פקודות הקנייה הרבות ששלחו אלפי קונים לאותן מניות מאותה אפליקציה, אילצה את רובין הוד לגייס באופן מיידי מיליארדי דולרים כדי לאפשר את הליך הסליקה של המניות.

במקביל, הטילה אז רובין הוד מגבלות על היקפי הקנייה בחלק מהמניות, וכתוצאה מכך היא כבר נאלצת להתמודד עם כמה תביעות ייצוגיות שהוגשו נגדה בשל כך. מגבלות אלה הובילו להאשמות קשות נגד רובין הוד על כך שהיא משתפת פעולה עם קרנות הגידור שנפגעו מההסתערות על מניות כמו של גיימסטופ, וזאת אף שבפועל נבעו המגבלות מהצורך של רובין הוד לעמוד בדרישות ההון הרגולטוריות.

כעת מדווח "וול סטריט ג'ורנל" כי רובין הוד וגופים נוספים קוראים למודרניזציה בהליך הסליקה של ניירות הערך בארה"ב, שהיקפו עומד כיום על כ-1.7 טריליון ני"ע ביום. ההליך הזה, שבמסגרתו עוברות המניות מהמוכר לקונה ובמקביל עובר הכסף מהקונה למוכר, מבוצע בארה"ב באמצעות Depository Trust & Clearing Corp - גוף שמחבר בין הברוקרים.

ההליך עצמו עד להשלמת העסקה נמשך יומיים, כאשר בזמן הזה שבין ביצוע הקנייה לבין השלמתה נוצרת חשיפה לברוקר (בדגש על זה של הקונה), שמחייבת אותו בעתודות הון מסוימות. כדי להגן מפני הסיכון שקונה או מוכר יפשטו רגל במהלך יומיים אלה, חברה בת של DTCC בשם NSCC משמרת קרן בהיקף של מיליארדי דולרים למקרים של כישלון כזה. הקרן מתבססת על פיקדונות שמעמידים לה הברוקרים שמנהלים את המסחר, כולל יחידות של בנקים רבים בוול סטריט, לצד ברוקרים מקוונים כמו צ'ארלס שוואב ורובין הוד.

מדי יום, NSCC מתאימה את גודלה של הקרן על סמך גורמים כמו תנודתיות בשוק ונפח המסחר, והיא יכולה לדרוש כספים נוספים מכל אחת מהברוקרים העמיתים שלה. בדרך כלל קריאות כאלה לכסף נעשות בסכומים קטנים יחסית, אבל באותו מקרה מיוחד של רובין הוד היה מדובר בסכום של כ-3 מיליארד דולר, שאותו היא נדרשה להביא באופן מיידי - ומשום כך הטילה את המגבלות על המשקיעים.

בשבוע שעבר קרא מנכ"ל רובין הוד, ולד טניב, להחליף את מסגרת הזמן של יומיים, המכונה T+2, להסדר בזמן אמת - או עיבוד מיידי של עסקאות. עמדה כזו עשויה אמנם לסייע לרובין הוד להסיט ממנה את האשמה, בשעה שפעולותיה נבדקות על ידי הרגולטורים והפוליטיקאים, אבל רבים בוול סטריט תומכים בטענותיו של טניב ביחס להסדר T+2.

בינתיים, נדרשת רובין הוד להתמודד גם עם תביעה חדשה שהוגשה נגדה בידי משפחתו של סטודנט בן 20, שהתאבד בעקבות הפסדים כבדים במסחר באמצעות האפליקציה. לטענת המשפחה, התנהגותה חסרת הזהירות של רובין הוד גרמה באופן ישיר למותו של הצעיר.

אביו, אמו ואחותו של אלקס קרנס, משתמש רובין הוד ותלמיד לתואר ראשון מאוניברסיטת נברסקה־לינקולן, כתבו בתביעה שהגישו לבית דין בקליפורניה ביום שני כי רובין הוד תרמה להתאבדותו של אלקס, בגלל "מסרים מטעים" לגבי ההשקעות שלו ושירות לקוחות ש"כמעט ואינו קיים". הם דורשים פיצוי בסכום לא ידוע.