וואווי עתרה לביהמ"ש בארה"ב נגד הגדרתה כמסוכנת לביטחון הלאומי

ענקית הטלפוניה הסינית עתרה נגד ההגדרה שהטילה עליה ה־FCC, מועצת התקשורת הפדרלית של ארה"ב, והמנכ"ל אומר כי היה שמח לשמוע מהממשל החדש בוושינגטון

וואווי / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאטיב
וואווי / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאטיב

חברת הטלפוניה הסינית וואווי (Huawei) הגישה תביעה בארה"ב וערערה על הגדרתה בידי מועצת התקשורת הפדרלית של ארה"ב (ה-FCC) כמסוכנת לביטחון הלאומי. בכך הגדילה החברה את המאמץ המשפטי שלה על אף חילופי הממשל בוושינגטון.

בתביעה שהוגשה ביום שני בבית הדין לעתירות במעגל החמישי, ביקשה וואווי בחינה מחדש של ההחלטה של ה־FCC מהשנה שעברה, לפיה היא מהווה איום על הביטחון הלאומי. על בסיס הקביעה מונעת הFCC ממפעילות טלפוניה אמריקאיות גישה לקרן בגובה כמה מיליארדי דולרים לרכישה של ציוד תקשורת מתוצרת וואווי.

התלונה הזו היא האתגר החדש ביותר שוואווי מציגה אל מול הפעולות האמריקאיות השונות שהופנו נגדה בשנים האחרונות. ממשלו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ חסם מהחברה גישה לטכנולוגיה אמריקאית וביקש לשכנע את בנות-בריתה של ארה"ב כי ציוד הטלפוניה והתקשורת שמייצרת החברה הסינית הענקית עשוי להוות איום על ביטחון המדינה.

בתביעה של וואווי נכתב כי החלטת ה־FCC מדצמבר חרגה מסמכות המועצה והייתה "שרירותית, קפריזית והיוותה שימוש לא הוגן בסמכות, שלא נתמך על-ידי עדויות מספקות".

דוברת של המועצה אמרה כי "בשנה שעברה ה־FCC הוציא הגדרה סופית שזיהתה את וואווי כאיום על הביטחון הלאומי, בהתבסס על בסיס ראיות משמעותי שפותח בידי ה־FCC וכמה סוכנויות ביטחון לאומי אמריקאיות. נמשיך להגן על ההחלטה הזו".

פקידים אמריקאים אומרים כבר זמן רב כי בייג'ינג יכולה לנצל את ציוד התקשורת של וואווי על-מנת לרגל או להפריע לרשתות תקשורת, אם כי לא הציגו עדויות לכך שדבר זה נעשה. מייסד וואווי, רן ז'נגפיי, אמר כי החברה לעולם לא תרגל לטובת אף מדינה.

וואווי הגישה את התביעה שלה כמה שעות לפני שרן אמר לקבוצת עיתונאים בסין כי הוא מקווה שממשל ביידן יהיה יותר פתוח למדיניות "שהיא האינטרס של חברות אמריקאיות", והוסיף כי היה מקבל בברכה שיחת טלפון מהנשיא החדש.

"אנו עדיין מקווים שנוכל לרכוש הרבה רכיבים בארה"ב, חלקים ומכונות, כך שחברות אמריקאיות יוכלו להתפתח לצד הכלכלה הסינית", אמר רן ביום שלישי.

ממשל ביידן לא ניסח גישה חדשה או שונה לוואווי. במהלך שימוע בחודש שעבר, המועמדת של הנשיא ג'ו ביידן למזכירה לנושאי סחר, ג'ינה ראימונדו, הבטיחה להגן על ארה"ב נגד איומי הטכנולוגיה הסינית, אבל לא הבטיחה שהחרם נגד וואווי יימשך, ואמרה כי זה תלוי בבחינה מחדש של הנושא.

הגישה של וואווי לפעולות ממשל טראמפ הייתה משפטית ולוחמנית, והחברה עתרה גם על החלטת ה־FCC וגם נגד החוק האמריקאי שאסר עליה מלעשות עסקים עם קבלנים אמריקאים. שופט פדרלי בטקסס דחה את העתירה בשנה האחרונה.

עתירה אחרת נגד ה־FCC הוגשה ב־2019, וגם שם מערערת וואווי על הגדרתה כסכנה לביטחון. עתירה זו עדיין נמצאת בהליכים.

המאמצים המשפטיים משקפים את ניסיונות וואווי למצות את כל האפשרויות כשהיא עומדת בפני הסיכוי שתאבד את דריסת הרגל שלה בשוק התקשורת בארה"ב לגמרי. בכירי וואווי כבר מתלוננים על החשדות המערביים זמן רב - חשדות שלא הוכחו, יש לומר - לגבי זה שהחברה מהווה סיכון ביטחוני, והם הטיחו בפקידים אמריקאים דרישה שיציגו עדויות לריגול מסוג זה.

על אף החששות בוושינגטון, וואווי שיתפה פעולה זמן רב עם מפעילות תקשורת ברחבי ארה"ב, המרוצות מהמחירים שלה ומאמינות השירות. בכירים בחברה קיוו שוואווי תוכל לבנות על הרקורד הזה ולעבוד עם מפעילים גדולים יותר, כמו גם להציע את המכשירים שלה לשוק האמריקאי.

טראמפ ניפץ את התקוות האלה כשהפך את החברה למטרה מרכזית במלחמת הסחר שלו נגד בייג'ינג. בנוסף לחסימת יצוא של כל טכנולוגיה אמריקאית חדשה לוואווי, ארה"ב תחת ממשל טראמפ הגישה שני כתבי אישום פליליים נגד החברה, אחד בטענה לגניבת טכנולוגיה ואחד בטענה כי הפרה את הסנקציות נגד איראן. מנג וונז'ו, מנהלת הכספים של וואווי, נמצאת במעצר בית בקנדה כבר יותר משנתיים, מפני שהיא מתנגדת לניסיונות של פקידים אמריקאים להביא אותה להסגרה בארה"ב.

הפעולות האמריקאיות לחצו על וואווי. משרד המסחר החמיר איסור יצוא נגד החברה באוגוסט, וכעת אין לה גישה לשבבים החיוניים לייצור טלפונים וציוד תקשורת. אנליסטים אומרים כי וואווי נשענת על המלאי הקיים כדי לבנות מוצרים.

ההגבלות האלה מורגשות בתחום הטלפונים בוואווי, שהיה אחראי לחלק הארי מהכנסותיה בשנת 2019. מכירות מכשירים ניידים צנחו ביותר מ־40% ברבעון שנגמר ב־31 בדצמבר לעומת שנה קודם לכן, ובנובמבר וואווי מכרה את מותג אונור (Honor) של טלפונים זולים לקבוצת חברות בהובלת ממשלת שנזן, העיר הסינית הדרומית בה ממוקמים מפעלי החברה.

רן אמר ביום שלישי כי החברה עדיין הצליחה להגדיל הן את הרווחים הן את ההכנסות בשנה שעברה על אף האתגרים, אם כי היא עדיין לא הגישה דוחות רווחים לשנת 2020. ב־2019 הרוויחה וואווי כ־9.7 מיליארד דולר מהכנסות של יותר מ־130 מיליארד דולר.