ח"כ זוהר: לשדר את משחקי הספורט המרכזיים רק בערוצים הפתוחים לציבור

יו"ר הקואליציה פנה לשרים גנץ וטרופר בבקשה לחייב את מינהלת הליגה ואת ההתאחדות לכדורגל, לאפשר שידור של משחקי הספורט המרכזיים רק בתאגיד "כאן" או בערוצים המסחריים שפתוחים לכלל הציבור

ח"כ מיקי זוהר / צילום: אורן בן חקון
ח"כ מיקי זוהר / צילום: אורן בן חקון

יו"ר הקואליציה, ח"כ  מיקי זוהר (ליכוד) ,פנה באחרונה לשר התקשורת בני גנץ (כחול לבן) בבקשה שיורה לגופים המחזיקים בזכויות השידור של משחקי ספורט, בראשם מינהלת הליגה בכדורגל וההתאחדות לכדורגל, לאפשר שידור של משחקי הספורט המרכזיים, רק בערוצים הפתוחים לכלל הציבור, כלומר בתאגיד השידור הציבורי או בערוצים המסחריים. זוהר הגיש את הבקשה על רקע מכרזים משמעותיים לשידורי משחקי ליגת האלופות והליגה האיטלקית המתקיימים כעת.

במכתב, שעותק ממנו נשלח גם לשר התרבות והספורט חילי טרופר (כחול לבן), מסביר זוהר כי שידורי הספורט בישראל יוצאי דופן בשל החשיבות הלאומית והמורלית בצפייה בהם, ובראשם משחקי ליגת העל בכדורגל ובכדורסל. "וזאת בפרט בתקופת הקורונה, שבה נמנעת מהצופים האפשרות להגיע למגרשים, והצפייה בטלוויזיה הפכה להיות ערוץ החשיפה המרכזי לאירועי הספורט השונים".

זוהר טוען כי נוכח חשיבותם הציבורית של הדברים, ראוי לאפשר את הצפייה באירועים אלה לכלל אזרחי המדינה ובפרט למי שידם אינה משגת, באמצעות הערוצים השונים הפתוחים לציבור הרחב ללא תשלום דמי מנוי.

"בתקופה האחרונה אנו עדים לתופעה מטרידה של הפסקת שידור אירועי הספורט המרכזיים בערוצים הפתוחים הנגישים לכלל הציבור בישראל. כך למשל, הערוצים המסחריים הפתוחים, ובפרט תאגיד השידור הציבורי, הפסיקו לשדר את המשחקים המרכזיים במפעלי הספורט הישראלים וכן את משחקי הקבוצות הישראליות בחו"ל; זאת כאשר התקציב הכולל של תאגיד השידור הציבורי גדל בשנים האחרונות.

זוהר הגיש לאחרונה הצעת חוק מכירת זכויות שידור לאירוע ספורט משמעותי, שמטרתה לחייב את בעלי זכויות השידור למכור את הזכויות למשחק המרכזי של כל אירוע ספורט משמעותי בישראל רק לערוצים הארציים המשודרים לכלל הציבור. זאת מאחר שרוב האירועים המרכזיים, ביניהם משחקי הנבחרת בכדורגל וכדורסל, אינם זמינים כיום למי שאינו מנוי לטלוויזיה רב-ערוצית.

בימים אלה מינהלת הליגה בכדורגל וההתאחדות לכדורגל מכרז למכירת זכויות השידור של ליגת העל בכדורגל. "כעת עולה החשש", כותב זוהר, "שזכויות השידור של המשחקים המרכזיים יימכרו לערוצים המשודרים בפלטפורמות השידור הרב-ערוציים, ובניגוד למקובל בעולם לא יהיו זמינים לתשלום לצפייה ללא תשלום דמי מנוי". 

יש לציין כי בניגוד לדבריו של זוהר, בתחום שידורי הספורט מופעלת רגולציה שעליה אחראית המועצה לכבלים ולוויין, שקובעת רשימה של "אירועים מוכרזים" - אירועי ספורט בעלי חשיבות עליונה, והם משדרים בערוצים המוגדרים פתוחים. בין הערוצים הפתוחים נכללים גם ערוצי הבסיס של חברות הכבלים והלוויין - ערוץ ספורט 5 וערוץ ONE. בין אירועים אלה נכללים המשחק המרכזי בכל מחזור של ליגת העל בכדורגל, המשחק המרכזי בכל מחזור של הליגה בכדורסל, משחקי נבחרת ישראל בכדורגל ובכדורסל, חלק ממשחקי המונדיאל והיורו ועוד.

סוגיית שידורי הספורט העסיקה בשנים האחרונות גם את הפוליטיקאים שחיפשו דרך להנגיש את השידורים לקהל הרחב, אבל גם את הפלטפורמות המשדרות הוט, yes, סלקום ופרטנר, שהתחרות ביניהם הביאה לקפיצה דרמטית במחירי זכויות השידור באופן שנתפס היום כלא כלכלי לאף אחת מהן.

למעשה, על-פי ההערכות, ההוצאה על זכויות שידור מהווה היום כ-60% מכלל ההוצאות של הוט ו-yes על תוכן, כלומר עשרות מיליוני שקלים בשנה שהן מחויבות להוציא כי הן מחויבות לשדר משחקים מסוימים בערוץ פתוח שאינו סגור למנויים.

הרעיון שערוץ ציבורי ישדר את המשחקים המרכזיים איננו חדש. בעבר שודרו משחקים מרכזיים של ליגת העל בכדורגל ובכדורסל ברשות השידור. אבל בשנים האחרונות, על רקע השינויים בשוק, המשחקים משודרים כאמור בערוצים הסגורים.

זוהר מנסה להשיג נקודות לליכוד לפני הבחירות?

הניסיון להשיג נקודות באמצעות חקיקה בנושא זה איננו חדש. לפני כמעט שלוש שנים הודיע שר התקשורת דאז, איוב קרא, כי יפעל להעביר חוק שימנע את מכירתן של זכויות שידור של משחקים מרכזיים הכדורגל וכדורסל בערוצי הכבלים והלוויין, ולוודא כי בעלי זכויות שידור יוכלו למכור אותן רק לערוצים פתוחים. אלא שבאותו זמן לא ניתן היה ליישם את המהלך, כי זכויות השידור של משחקי הספורט כבר נמכרו, וצריך היה להמתין שמועד ההתקשרויות יפוג - מה שקורה השנה.

יישום חוק כזה איננו פשוט - ערוצי קשת ורשת הם ערוצים מסחריים, שחובות השידור שלהם מתמקדות בסוגה עילית (דרמה וכדומה), ולא סביר שניתן לחייב אותם להוציא מיליוני שקלים על זכויות למשדרים שמשודרים בדרל-כלל בשעות צפיית השיא, אך רובם אינם מניבים רייטינג גבוה.

הרעיון לחייב את התאגיד יותר סביר - יש היגיון בתפיסה הגורסת כי אירועי ספורט מרכזיים הם בעלי חשיבות לאומית, אבל עלויות זכויות שידורי הספורט, שהאמירו כאמור בשנים האחרונות לעשרות מיליוני שקלים בשנה, אינן עולות בקנה אחד עם הסכומים שהתאגיד יכול להוציא מבלי לפגוע קשה בתחומי פעילות אחרים שלו כמו הפקות מקומיות.

השר טרופר השיב בקצרה לזוהר כי נושא שידורי הספורט אינו מצוי בסמכות משרד התרבות והספורט. במינהלת הליגה הודיעו לזוהר כי ההליך התחרותי פתוח לכל הגופים המשדרים - ובכלל זה לתאגיד השידור הציבורי: "למיטב ידיעתי, המגבלות המונעות מתאגיד השידור מלהשתתף בהליך נובעות מחקיקה החלה עליו ולא ממגבלות שהמינהלת או ההתאחדות יצרו", כתב יו"ר המינהלת, אורי כלפון, בתשובה. "אנו משוכנעים כי תאגיד השידור הציבורי יכול להיות אכסניה הולמת לכדורגל המקצועני בישראל, ואשמח לראותו ככזה אם המגבלות המוטלות עליו יוסרו, והוא יוכל ליטול חלק בתחרות לרכישת זכויות שידור של כדורגל ישראלי".

מרשת, קשת ותאגיד השידור הציבורי לא נמסרה תגובה.