ראש עיריית גבעת שמואל: גשר קוקה קולה יהפוך לפקק של המדינה

תוכנית חדשה להקמת מסוף אוטובוסים בקרבת מחלף גבעת שמואל, הידוע בכינויו גשר קוקה קולה, מאיימת להביא לפקקים נרחבים - כך טוען ראש עיריית גבעת שמואל, יוסי ברודני • "חוכמת חלם. משרד התחבורה לא מקצועי"

מפעל קוקה קולה בבני ברק / צילום: איל יצהר
מפעל קוקה קולה בבני ברק / צילום: איל יצהר

מסוף אוטובוסים חדש שצפוי להיבנות בשטחה של בני ברק, בצמוד לכביש 4 ולמפעל קוקה קולה, מצית קרב של ממש בין עיריית גבעת שמואל למשרד התחבורה. מדובר בפרויקט שייבנה על מגרש בבני ברק בשטח של 12.3 דונם שייעודו היה עד לאחרונה ציבורי, כשעליו היו אמורים להיבנות מבני ציבור.

לפי התוכנית - בתכנון האדריכל עדן בר - במקום ייבנה מבנה בן שלוש קומות בשטח של 12.25 אלף מ"ר. המבנה יכלול קומת מרתף שתשמש את העירייה, כאשר קומת הקרקע תכלול מסחר ומשרדים ובשאר הבניין יפעל מסוף אוטובוסים. בין היתר, יתאפשר חיבור של המסוף החדש לקו המטרו M2, שאמור לעבור בקרבת מקום.

מי שבאופן מפתיע מתנגדת נחרצות לפרויקט היא עיריית גבעת שמואל. בשיחה שקיים גלובס עם העומד בראשה, יוסי ברודני, הוא הסביר כי מסוף האוטובוסים החדש אומנם ייבנה בשטחה של בני ברק, אך נמצא ממש מתחת לגשר שמחבר את גבעת שמואל ובני ברק.

ברודני. "אפילו היום, בזמן קורונה, כשאין לימודים, הגשר הזה פקוק לחלוטין" / צילום: תמר מצפי
 ברודני. "אפילו היום, בזמן קורונה, כשאין לימודים, הגשר הזה פקוק לחלוטין" / צילום: תמר מצפי

לדבריו, "תושבי גבעת שמואל יוצאים מהגשר כדי לנסוע צפונה, או דרומה. ויותר מזה, כל מי שמגיע מכיוון ראש העין וכביש 6, ומכביש 471, נתקע בפקק אחד גדול, ולכן הוא עושה את המעקף ומגיע דרך גשר קוקה קולה. אפילו היום, בזמן קורונה, כשאין לימודים, הגשר הזה פקוק לחלוטין. כשאני הייתי בפגישה אצל שרת התחבורה, מנכ"ל נתיבי ישראל בא ואמר שאי אפשר להוסיף אפילו זוג אופניים אחד שיעלה על הגשר".

מה המשמעות של המסוף החדש?
"רוצים לבנות תחנה מרכזית על הגשר. משתמשים בגשר כדי לעשות פניות ימינה ושמאלה. זה אומר שבין הרמזורים שקיימים היום, על הגשר עצמו, מייצרים עוד צומת. הצומת תגרום לכך שהגשר הזה יהיה כל כך פקוק שאי אפשר יהיה להשתמש בו.

"גם האוטובוסים לא יוכלו להשתמש בו. זה פשוט חוכמת חלם. משרד התחבורה לא מקצועי. הדברים התקבלו פה כהחלטות פוליטיות. אין אדם מקצועי אחד שטוען שהמסוף הזה יכול לעבוד".

ברודני מוסיף: "יש את תת"ל 110, מגן רווה ועד רעננה. הכוונה היא לתכנון מחדש של כביש 4. גם מתכנני התת"ל מתנגדים למסוף הזה. הייתה תוכנית להרחיב את הגשר. אם היו מרחיבים את הגשר, ומסיטים אותו דרומה, הייתי מבין שעושים מסוף תחבורה ציבורית, אבל פה, לקחו את העגלה לפני הסוסים. עושים את שלב ז' לפני שעושים את שלב א'".

מה אתם מתכננים לעשות?
"התנגדנו בכל כוחנו מול מחוז תל אביב, אבל לצערנו, משרד התחבורה הטעה את המחוז. אני חייב להגיד לך שאני חבר ועדה מחוזית של מחוז מרכז. בני ברק שייכת למחוז תל אביב. אני אומר לך שאם גבעת שמואל הייתה שייכת למחוז תל אביב, זה בחיים לא היה קורה. בגלל שזה קצה המחוז, זה לא מעניין את מחוז תל אביב. זה כאילו שתי מדינות".

ובכל זאת מה תעשו?
"אנחנו מתכוננים להגיש ערר למועצה הארצית. אנחנו חושבים שזה בכייה לדורות. לכל התושבים בארץ. זה הולך להיות הפקק של המדינה".

הצומת שליד האזור בו יוקם המסוף / צילום: איל יצהר
 הצומת שליד האזור בו יוקם המסוף / צילום: איל יצהר

קוקה קולה: המסוף עלול לגרום להרעה של ממש במצב התחבורתי

לפרויקט התנגדה גם חברת חברת קוקה קולה, שטענה כי "לתוכנית השלכות על מערך הנגישות לסביבתה הקרובה, לרבות מפעל המתנגדת. היות ומסוף התחבורה המוצע במסמכי התוכנית המופקדת, עלול לגרום להרעה של ממש במצב התחבורתי באזור בעקבות שינוי הסדרי תנועה קיימים. וזאת ע"י צמצום מספר הנתיבים לכלל המשתמשים ברחובות הסובבים את המסוף, צמצום הנתיב לדרום לפחות משליש מאורכו הקיים, וייחוד נתיבי תנועה לתחבורה ציבורית, אשר תועצם נוכח התוכנית, בתוך מערכת הנמצאת כבר היום ברמת שירות נמוכה".

יצוין כי הוועדה המחוזית תל אביב, דחתה את כל שמונה ההתנגדויות שהוגשו לפרויקט. מהוועדה נמסר כי "הוועדה המחוזית תל אביב מוצאת את התוכנית ראויה וחשובה לעיר בני ברק, כאשר היא תאפשר קישוריות תחבורתית טובה יותר לעיר ולסביבתה, ותייצר מתחם תחבורתי פעיל ויעיל למשתמשים בו. התכנון קובע מסוף אוטובוסים המאפשר קישוריות לקווי אוטובוס עירוניים ובין עירוניים, וקישוריות למערכת הסעת המונים מטרופולינית. התוכנית תואמת את מגמות הפיתוח בעיר ואת תוכנית המתאר הכוללנית המאושרת".

מעיריית בני ברק נמסר כי "בני ברק מתמודדת מזה שנים ארוכות עם כאוס תחבורתי חריג ובלתי ניתן להכלה בכל היבט, נתון המשפיע באופן יומיומי גם על הכניסות לערים הסמוכות והתנועה אליהן ומהן.

"לאורך השנים, תובע משרד התחבורה שינוי כוללני ותוכנית אב מסודרת בנושא, כשדרישת היסוד הינה - הקמת מסופי תחבורה בעיר והפסקת התופעה החריגה שבה למעלה מ-1,500 (!) אוטובוסים חוצים את העיר לאורכה ולרוחבה מידי יום בטור אינסופי מתמשך.

"הקמת המסוף, הינה עבודת מטה מורכבת שנעשתה בעבודה משותפת עם משרד התחבורה, שלאחר מיפוי צרכים ובחינת חלופת, קידם את התוכנית דווקא בנקודה זו, ממכלול שיקולים כאשר הבולט שבהן כהנחת יסוד הוא, שהנגישות לערוצי התנועה המרכזיים תמנע בוודאות גודש תנועה במרחב העירוני של בני ברק וסביבתה ובכלל זה גבעת שמואל, ותמנע סבל לרבבות תושבים כפי שהמצב כיום.

"יחד עם זאת, זכות הערעור קיימת, ובוודאי תוכל כל אחת מהרשויות השכנות להשמיע את דעתה בנושא ולהציג התנגדויות לתוכנית שכאמור בנויה משלביה הראשוניים ולכל אורכה - בעבודת מטה מהודקת עם גורמי התכנון במשרד התחבורה".

תגובת משרד התחבורה לא התקבלה עד לפרסום הכתבה.