כל מגזר וסוכני הפייק ניוז שלו; הפתרון: גיוס אנשי דת, רופאים ומומחים

הירידה במספר המתחסנים בישראל לא מנותקת מתופעת הפייק ניוז לגבי חיסוני הקורונה, שמתפשטת ברשתות החברתיות • מטה הקורונה מנסה להילחם בתופעה באמצעות כלי תקשורת ודוברים שמתאימים לכל חברה

מתחם חיסונים של קופת חולים מכבי. מתנגדים קובעים תורים ולא מופיעים / צילום: בר - אל
מתחם חיסונים של קופת חולים מכבי. מתנגדים קובעים תורים ולא מופיעים / צילום: בר - אל

מדינת ישראל מובילה בעולם בקצב חיסון אזרחיה, עם זאת לאחרונה יש התמתנות במספר המחוסנים. אחת הסיבות לירידה היא קמפיינים של הפחדה שעושים מתנגדי החיסונים ומכחישי קורונה. בעיית הירידה במספר המתחסנים משותפת לכל החברה הישראלית על כל גווניה, אבל לכל קבוצה בה יש מאפיינים ייחודיים.

החברה הכללית: טענות לדיקטטורה וכפייה של חיסונים

קבוצות של מתנגדי חיסונים אידאולוגים הפכו בימי הקורונה למכחישי המגפה, וכעת פתחו בקמפיין נרחב נגד ההתחסנות. הקמפיין בחלקו אקטיבי כלומר עד כדי קביעת תורים המונית בקופות החולים להתחסנות, ואי-הופעה שם כדי להביא לבזבוז מנות חיסון. בהקשר הזה המשטרה פתחה בבדיקה מקדמית לחקירה.

הקמפיין הזה מנוהל ברשתות החברתיות בעיקר בפייסבוק, בטוויטר ובקבוצות וואטסאפ. וכך כשכתבתי השבוע בטוויטר על הכוונה להעניק למתחסנים ומחלימים הקלות במגבלות, הותקפתי על ידי כמה מהמתנגדים. הטענות היו בעיקר נגד כפיית התחסנות (שכלל לא קיימת), קונספירציות של חברות החיסון ביחד עם הממשלות, כוונה להטיל שלטון דיקטטורי ועוד.

העימות קיים גם בין עמותות וארגונים כמו זו המכונה "חיסונים בחירה מושכלת", המתנגדת לחיסונים,  לבין קבוצת "מחוסגן", שהסבה את פעילותה מסגירת גנים בפני ילדים שהוריהם מסרבים לחסנם לקמפיין נגד בנושאי הקורונה.

גם "סלבס" מעורבים ברשתות החברתיות. אחד מהמתנגדים לחיסונים הוא יובל הכהן אשרוב, המכונה "רב הסלבס", אף שאין לו ככל הידוע הסמכה לרבנות, והוא מפיץ שיטות לרפואה אלטרנטיבית, תזונה ופסיכולוגיה פסאודו-מדעיות, המבוססות בין השאר על פרשנותו לתורת הקבלה.

בשבועות האחרונים הוא מפיץ ברשתות סרטונים שלו בתחפושת של שיעורים, בהם הוא מסביר על "הסיכונים" שבחיסון. אלה זכו למאות אלפי צפיות. כך, למשל, טען אשרוב: "אני תמה מאוד איפה פה המחלה החדשה. החליפו את השם משפעת לקורונה. רק עם הרבה פחד מרופאים ותקשורת". טענותיו כוזבות והופרכו על ידי מומחים ורופאים, אבל בגלל פרסומו הרב הן זכו לתפוצה נרחבת והוא עצמו לתמיכה מ"סלבס", כמו עדן הראל, שפרסמה סרטון בזכותו באינסטגרם.

במשרד הבריאות בשיתוף יפתחו בימים הקרובים בקמפיין ממוקד משלהם, המפנה בין השאר לאתר שבו ניתנו תשובות על כל השאלות העולות בהקשר לחיסונים, וכן סרטונים המיועדים לדיגיטל ואולי גם לערוצי הטלוויזיה. פתרון אחר הוא ינספור ראיונות של מומחים בערוצי התקשורת המובילים המפריכים את הכזבים המופצים.

האם זה משפיע? שיחה עם אראל, תל אביבית כבת 40, משכילה וליברלית כהגדרתה, מראה שלא כולם משתכנעים ויש גם פוליטיקה בזה. אראל אומרת שהספק שנטעו בה מספיק כדי להחליט לדחות את החיסון: "נראה בעוד כמה חודשים, אם יהיו תופעות לוואי חמורות או לא".

תהיי מוכנה להגבלות שיוטלו עלייך כי את לא מחוסנת?
"זה לא חוקי, זו דיקטטורה ואילחם בזה".

אין לך בעיה עם זה שאת מסכנת אחרים?
"אני לא מאמינה לפרסומים של הממשלה הזו, ולכן לא מרגישה אחריות על עצמי. לנתניהו יש אינטרס מובהק מלכתחילה בכל הקשור לקורונה. הוא מנסה כל העת לנצל אותה לצרכיו, ניסה למנוע הפגנות, לדחות את משפטו ולסגור אותנו בבית. למה שאאמין לו כעת"?.

פוסט בפייסבוק: הפגנה נגד התקשורת שמקדמת חיסונים
 פוסט בפייסבוק: הפגנה נגד התקשורת שמקדמת חיסונים

החברה הערבית: בעיית נגישות ואיומים על פוריות  

בכל הנוגע לחיסונים בחברה הבדואית, הסיבה המרכזית והחשובה ביותר לשיעור החיסונים הנמוך היא הבעייתיות של הבאת החיסונים ליישובים, שברבים מהם אין מרפאות בעלות תשתית מספקת למתן החסונים.

עם זאת, סיבה שנייה היא תעמולת פייק ניוז נגד החיסונים, שנפוצה ומשפיעה יותר בחברה הערבית. עבדאללה עזאזמה, תושב אחד מהכפרים הקטנים בנגב, אומר כי השמועות מופצות בשמם של שייחים ומנהיגים מקומיים, אף שלרוב אין זה נכון. השמועות כוללות אזהרות לפיהן החיסונים פוגעים בבריאות.

הסיפורים המופרכים הפופולריים ביותר על השפעות החיסונים, נוגעים לפגיעה בפריון ובכוח הגברא ואף גרימת הפלות אצל נשים בהריון. לפי כמה גרסאות של הסיפור הזה, השלטונות עושים זאת במכוון כדי להקטין את הילודה בקרב הבדואים. בקרב ערביי מזרח ירושלים (כ-300 אלף בעלי תעודת זהות כחולה) הופצו סיפורים לפיהם החיסונים שמקצה להם השלטון פגי תוקף או שהם מכילים את הנגיף עצמו ולא את החיסון.

איימן סיף, הממונה במטה הקורונה הממשלתי על הטיפול בחברה הערבית, אומר כי עד כה רק כ-20% מהאוכלוסייה הערבית התחסנה, לעומת יותר מ-40% בחברה היהודית. הוא מאשר כי בחברה הבדואית הבעיה חמורה אף יותר. "את בעיית הנגישות, כלומר היעדר מרפאות חיסון, כנראה פתרנו", הוא אומר, "וכיום יש 50 מרפאות חיסון קבועות ועוד 30 ניידות חיסונים, שמסתובבות בעיקר ביישובים ובכפרים הקטנים".

על פרסומי הפייק ניוז בקשר לחיסונים הוא אומר כי הם מגיעים ממקורות שונים ומצליחים להשפיע בעיקר על האוכלוסיה הפחות משכילה. לדבריו, הרשתות החברתיות משמשות כצינור העברה מהיר של הפייק, וגם ערוצי טלוויזיה מהעולם הערבי מוסיפים מידע כוזב או חלקי המפחיד את התושבים.

מה עושים? "הסברה, הסברה, הסברה. אנחנו מצלמים ומפרסמים סרטונים עם אנשי דת, רופאים ומומחים מהמגזר, שקוראים להתחסן ומסבירים את החשיבות וגם מפריכים את הספורים".

פוסט בפייסבוק: "החיסונים מסוכנים"
 פוסט בפייסבוק: "החיסונים מסוכנים"

החברה החרדית: טענות לפגיעה בלימודי התורה

בחברה החרדית השפעתם של רבנים גדולה. אחד מהמכחישים הידועים הוא הרב אמנון יצחק, שאף הקים ערוץ יוטיוב העוסק בהכחשת הקורונה ובמאבק בחיסונים ושמו "חדשות וירוס". לפי יצחק, ההסבר לסגרים הרבים בעיקר במערכת הבריאות נועדה למנוע לימוד תורה, ומה שכינה "השחתת נפשם של תלמידי החכמים". באחד מהסרטונים הוא מכנה את החיסונים "חיסולים".  

לדברי מנהל מטה ההסברה החרדי במשרד הבריאות, מני חדד, מעבר לפרסום "רגיל" בעיתונות החרדית, בגלל מיעוט השימוש ברשתות חברתיות ואינטרנט בקרב חרדים, המיקוד הוא בפרסומי רחוב ולוחות מודעות וכן בקווי הנייעס - רשת התקשורת החרדית הטלפונית.

לדבריו, הנשק העיקרי הוא גיוסם של רבנים בכירים מהקהילות השונות לעידוד ההתחסנות. כך הובאו בכירים ממשרד הבריאות ובהם המנכ"ל פרופ' חזי לוי, מנהלי בתי חולים ואחרים. פרופ' איתמר גרוטו בא אל בית הרב מאזוז, לשכנעו שייקח את החיסון ויקרא להתחסן וכך קרה. גוייס גם הרב חיים קנייבסקי, מהמשפיעים שברבנים החרדיים, אותו הרב שספג ביקורת רבה בהקשר של פתיחת תלמודי התורה. כבר בדצמבר פורסם סרטון וידאו שלו קורא להתחסן ולא לחשוש. 

פשקוויל בחברה החרדית שמזהיר מפני החיסונים
 פשקוויל בחברה החרדית שמזהיר מפני החיסונים

הרב שלום כהן, בכיר רבני היהדות החרדית המזרחית, היה מפורט יותר ואמר כי ההתחסנות היא מצווה וכי אלוהים הוא זה שרוצה שנתחסן. ככלל, החרדים המזרחיים שמרו על הגבלות הקורונה יותר מאחיהם האשכנזים.

בפלגים הקיצוניים, אלה שאינם מכירים במדינה, התמונה בעייתית. שם האמון במוסדות המדינה לרבות רופאים מועט.