המשבר בין ארה"ב לישראל: מסתמן שהחברות האמריקאיות יצטרפו לטיסות החילוץ

הממשל האמריקאי הגיש תלונה רשמית לממשלת ישראל על מדיניות מפלה המאפשרת רק לחברות התעופה הישראליות להתמודד על מכרזים לטיסות חילוץ • במשרד התחבורה מגבשים פתרון שירגיע את הכעס האמריקאי, וייתכן שכבר השבוע דלתא ויונייטד יקבלו היתר להפעיל מחדש טיסות נוסעים

בעקבות הקורונה: שדה התעופה נתב"ג ריק מנוסעים / צילום: יוסי פתאל
בעקבות הקורונה: שדה התעופה נתב"ג ריק מנוסעים / צילום: יוסי פתאל

האם כבר השבוע יצטרפו חברות התעופה הזרות, דגש על החברות האמריקאיות, ללו"ז טיסות ה"חילוץ" שעליו אמונות רק החברות הישראליות?

משרד התחבורה יצטרך למצוא פתרון להחלטה שקיבלה רשות תעופה אזרחית ועוררה את זעם הממשל האמריקאי, שהגיש תלונה רשמית לממשלת ישראל ולפיה מדיניות הטסות ה"חילוץ" של ממשלת ישראל שמאפשרת רק לחברות הישראליות להתמודד על מכרזים ולבצע טיסות אלה - היא מפלה וסותרת את הסכמי התעופה בין המדינות. לאור זאת יש להניח שמשרד התחבורה ייאלץ לתקן את ההחלטה שהתקבלה ולאפשר לחברות הזרות להשתתף בלו"ז הטיסות המצומצם.

עם סגירת השמיים השתתפו יונייטד איירליינס ודלתא איירלינס בטיסות המיוחדות באמצעות הטסת נוסעים מישראל לארה"ב בטיסות שהגיעו ארצה כמטען. השירות הזה פעל לימים ספורים עד שהחליטה רשות תעופה אזרחית לבלום את האפשרות של הנוסעים לצאת מישראל באופן הזה עם ההגדרה ש"טיסות מטען ימריאו ככאלה שבני כיווני הטיסה". האמירה הזו לא החזיקה מעמד בטיסה מיוחדת שביצעה אל על בשבוע שעבר - מטוס שהמריא עם כ-80 נוסעים ללונדון, בטיסה שנרשמה כ"פרטית", חזר ארצה כטיסת מטען.

יצוין כי בכל מקרה הטיסה מישראל מתאפשרת רק לנוסעים שקיבלו אישור חריג מהוועדה הממשלתית לצאת מהארץ, כאשר ברוב המקרים מדובר על בעלי אזרחות ישראלית המתגוררים בחו"ל. לאחר עצירת האפשרות לטוס עם טיסות דלתא ויונייטד, שמגיעות לתל אביב על בסיס יומי במטוסי נוסעים המשמשים לטיסות מטען, ומשהובן שמאות ישראלים תקועים בחו"ל או בארץ, הפעיל משרד התחבורה מכרז להטסה מיוחדת לטובת נוסעים אלה. טיסות שהוגדרו כ"טיסות חילוץ".

ישראייר היא שזכתה בהפעלת הטיסות בקו תל אביב פרנקפורט (במחיר של 250 דולר לנוסע לכיוון), אל על היא שזכתה בהפעלת הטיסות לדובאי (300 דולר לכיוון לנוסע) ואל על היא שזכתה גם בהפעלת הטיסות לארה"ב, שם מרוכזים רוב האזרחים שנתקעו מבלי היכולת לשוב ארצה. הזכייה של אל על לא הפתיעה איש משום שהיא הישראלית היחידה שמסוגלת לבצע טיסות ישירות בקווים. ישראייר הגישה בקשה לבצע השבוע טיסות מיוחדות גם למוסקבה.

חברות התעופה הזרות שניסו לגשת למכרז של משרד התחבורה - נדחו. מכאן, קצרה הדרך לתלונה שהעביר משרד התחבורה האמריקאי (DOT) לישראל בטענה לאפליה. יתרה מכך, בארה"ב לא מסתפקים בטענה לאפליה אלא גם מתריעים בפני מניעת האפשרות למטוסי אל על לנחות בארה"ב. למעשה כבר כעת הוגבלה אל על במספר הטיסות כשהיא לא קיבלה אישור לכל הסלוטים (מועדי המראה ונחיתה) שהיא ביקשה לבצע השבוע.

יצוין כי גם חברות התעופה הזרות האחרות יכלו לטעון טענה דומה: לופטהנזה, שבימי השגרה מבצעת את הטיסות לפרנקפורט, או פליי דובאי. גם מדינות אחרות מהן מופעלות טיסות מטען דוגמת בריטניה עשויות להצטרף לטענות. עד כה לא התקבלה תלונה ממדינה נוספת, אולם חברות ממדינות נוספות כבר הביעו את מורת רוחן מההתנהלות הישראלית. במדינות אחרות בהן נסגרו השמיים ונקבע כי יופעלו טיסות חילוץ (המכונות באנגלית Repatriation Flights) לא רק חברות מקומיות הן שמבצעות את הטיסות, אלא גם חברות זרות, כך למשל באוסטרליה.

במשרד התחבורה מנסים לגבש פתרון

ארגון התעופה ICAO המסונף לאו"ם המליץ שבתקופה הנוכחית שבה יש טיסות להשבת אזרחים, גופי התחבורה בכל מדינה צריכים לאפשר לכלל החברות להפעיל טיסות כאלו. ברוב המדינות מקבלים את המלצות ICAO אלא שבישראל בחרו להתעלם מהכלל.

כעת, במשרד התחבורה מגבשים פתרון שירגיע את הכעס שהגיע מארה"ב וייתכן שכבר השבוע יקבלו דלתא ויונייטד היתר להפעיל מחדש טיסות נוסעים עבור אזרחים שיקבלו אישור חריג לטוס. דיון בנושא יתקיים בהמשך היום (א').

באופן שבו פועלת אל על לבדה גם הנוסעים יכולים לטעון לאפליה: במנגנון שבו פועלות טיסות החילוץ על ידי אל על גם לנוסעי החברה יש עדיפות על פני נוסעים של חברות אחרות. המחיר שקבעה הממשלה לטיסות לארה"ב למשל עומד על 600 דולר לכיוון (כולל כבודה) אלא שנוסעים שרכשו כרטיסי טיסה באל על וטיסותיהם בוטלו לנוכח הסגר השמימי לא יידרשו לשלם על הטיסה, בשעה שנוסעי דלתא ויונייטד או נוסעים בחברות אחרות בטיסות קונקשן שרכשו כרטיסים מראש וטיסותיהם בוטלו מאותה סיבה, נדרשים לשלם מחדש על טיסת ה"חילוץ" ולקוות שיקבלו החזר על כספם ששולם לחברת התעופה האחרות על הטיסה שבוטלה.

בתוך כך בשבוע שעבר הוגשה עתירה לבג"ץ הטוענת להפרת חוק יסוד כבוד האדם וחירותו עם סגירת השמיים ומניעת האפשרות לאזרחי ישראל לשוב למדינתם. המדינה מתבקשת להשיב לטענות שהושמעו בעתירה עד 18.2.