אחרי 17 שנה בכלא: העבריין זאב רוזנשטיין יזכה לשחרור מוקדם

רוזנשטיין, שנחשב בעבר ליעד מס' 1 של משטרת ישראל, ישוחרר 9 חודשים לפני מועד שחרורו החוקי • המשטרה ושב"ס התנגדו לשחרור המוקדם, אך ועדת השחרורים קבעה כי התרשמה שרוזנשטיין עייף מעולם הפשע, וכי אין בשחרורו כדי לסכן את שלום הציבור

זאב רוזנשטיין / צילום: אורי לנץ, וואלה! NEWS
זאב רוזנשטיין / צילום: אורי לנץ, וואלה! NEWS

העבריין זאב רוזנשטיין יזכה לשחרור מוקדם, 9 חודשים לפני מועד שחרורו החוקי - כך פרסמה ועדת השחרורים בראשות השופט משה מכליס.

רוזנשטיין נחשב בעבר ליעד המודיעיני מספר 1 של משטרת ישראל, ואף היה יעד לניסיונות חיסול חוזרים ונשנים על-ידי ארגוני פשע. באחד מן המקרים, בניסיון חיסול כושל של רוזנשטיין שהוציא ארגון הפשיעה של יצחק אברג'ל, מתו שלושה אזרחים חפים מפשע.

בהחלטת ועדת השחרורים נכתב כי "הוועדה אכן מתרשמת כי אומנם עבר האסיר עבירות חמורות ביותר, והוא מצוי בעולם הפשע מגיל צעיר. עד למאסרו האחרון לפני 17 שנה היה האסיר מצוי עמוק בתוך העולם העברייני, ועל כך הוא משלם היום במאסר הארוך שעומד לפני סיומו. הוועדה מתרשמת כי השנים הרבות בהן בילה האסיר בכלא, הטיפול אותו עבר בשנים האחרונות ומצבו הרפואי אכן גרמו לו לשינוי תודעתי, ואין בשחרורו כדי לסכן את שלום הציבור" .

תנאי שחרורו קובעים כי רוזנשטיין ישהה בתנאי מעצר-בית לילי בכל ימות השבוע ותחת פיקוח אלקטרוני בשעות אלה. "האסיר יחתום בתחנת המשטרה הקרובה למקום מגוריו תוך 48 שעות ממועד יציאתו את שערי בית הסוהר ולאחר מכן פעם בשבוע. האסיר יקיים את כל תנאי תוכנית השיקום בפיקוח רש"א", נקבע בתנאי השחרור.

מעבר לכך נקבע כי רוזנשטיין יעבוד במוסך בתל אביב בתפקיד משרדי, וכי במסגרת תנאי שחרורו רוזנשטיין יתחייב שלא יעבור כל עבירה ולא יתרועע עם עבריינים, אלא במסגרת הטיפול. מלבד זאת ייאסר על רוזנשטיין לצאת מן הארץ עד נובמבר 2021.

המשטרה ושב"ס התנגדו לשחרור המוקדם, כפי שהתנגדו לבקשות קודמות של רוזנשטיין, בטענה כי בידיהם מידע מודיעיני האומר כי שחרורו של האסיר יסכן את הציבור. אולם בניגוד לפעמים הקודמת, הפעם ועדת השחרורים דחתה את עמדת השב"ס והמשטרה. בהחלטתה נכתב כי לעמדת הוועדה, "אין בעובדת שחרורו של האסיר כדי להשפיע על מידת המסוכנות הנשקפת מן האסיר, כפי שהיא עולה מהמידע במהלך מאסרו. הוועדה מבקשת לציין כי מדוחות העו"ס ומפרוטוקולי הדיונים בבתי המשפט עולה תמונה של אסיר המצוי בעולם הפשע משחר נעוריו, וכיום הוא מביע עייפות מחברותו בעולם זה".

גורמי הטיפול בכלא מציינים כי השנים בכלא וגילו המבוגר של רוזנשטיין גרמו להתמתנות בין כותלי הכלא. עוד צוין כי בשנים האחרונות הוא החל בתהליך טיפולי ובהדרגה הצליח לחשוף אודות עצמו. הצליח להציג גם את החלקים הפחות טובים באישיותו. ביטא סובלנות וכבוד כלפי האחר. רוזנשטיין הצהיר כי כיום הוא אדם פיקח בחשיבתו, וכי אין בכוונתו לשוב בפלילים ,והוא מקווה להשתחרר ולשוב לחיק משפחתו.

כזכור, רוזנשטיין מרצה מאסר לתקופה של 17 שנות מאסר, מתוכם 12 שנות מאסר בגין הפצת מיליוני כדורי אקסטזי לארצות-הברית, עליה נתן את הדין בארצות-הברית; ו-5 שנות מאסר בגין עבירה של קשירת קשר לפשע, עליה נתן את הדין בישראל.

בשנת 2011 בית המשפט המחוזי בנצרת הרשיע את רוזנשטיין, על-פי הודאתו, בעבירות של קשירת קשר לביצוע פשע בלבד, בפרשת הרצח המשולש בחוף שלדג בכנרת ב-2001. זאת לאחר שהפרקליטות נסוגה בה מאישום רצח ומשני אישומי הריגה שיוחסו לרוזנשטיין בכתב האישום המקורי.

הודאתו של רוזנשטיין ניתנה במסגרת הסדר טיעון בין הפרקליטות לפרקליטיו של רוזנשטיין ולפרקליטיו של גיא וברמן, מי ששימש על-פי האישומים כשליחו של רוזנשטיין וכמתווך בין הרוצחים לרוזנשטיין, והואשם אף הוא ברצח ובשני מקרי הריגה.