מתווה היציאה של "מגן ישראל": פתיחה הדרגתית והקלות למתחסנים

קבינט הקורונה דן היום בהמשך הסרת המגבלות ובהרחבת מבצע החיסונים • פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש הציג את המתווה של "מגן ישראל", שכולל שלוש פעימות על בסיס מדדי בקרה • חילופי דברים חריפים בין נתניהו וגנץ בתחילת הישיבה • בנוסף פרץ ויכוח בין רה"מ לאנשי היועמ"ש

אנשים יושבים בפארק בתל אביב בתחילת ינואר / צילום: איל יצהר
אנשים יושבים בפארק בתל אביב בתחילת ינואר / צילום: איל יצהר

18:00

ישיבת קבינט הקורונה הסתיימה ותתחדש מחר בשעה 11:00. 

17:40 

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי הישיבה היום תימשך עד השעה 18:00, אז יעצא לפגישה עם נשיא קפריסין, ומחר תתקיים עוד ישיבה לקבלת ההחלטות.

במהלך הדיון שעסק בשבים לארץ, ראש הממשלה הציע לבחון מאסר למסרבים להתפנות לבידוד במלונית. היועץ המשפטי לממשלה הגיב כי הנושא מורכב ובעייתי, וכי תינתן בהמשך חוות-דעת בנושא.

שרת התיירות אורית פרקש-הכהן התייחסה לחקיקה שתאפשר להעביר מידע על אנשים שלא התחסנו לראשי הרשויות המקומיות, ואמרה: "אני בדעה שצריך להגביל את הפרטים האישיים רק לבני 50 ומעלה, ולא על כלל הבלתי מחוסנים במדינה. שם הרוב המכריע של חולים ונפטרים, ויש להיזהר מלהתחיל ולפגוע בזכות לפרטיות של הצעירים יותר. אלה תקדימים שיש להיזהר בהם".

פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, אמר: "אני מציג תמונה אופטימית, אך אופטימיות זהירה. יש ירידה בתחלואה, אך בהסתכלות קדימה צריך להיזהר מפתיחה לא אחראית שתביא לעלייה בתחלואה. נתון מעודד נוסף זה מספר המאומתים ליום. כל ירידה בנתון הזה היא חשובה, ורואים את השפעת הסגר על הנתון".

לדבריו, "יש לנו חשש מוגבר מחג הפורים עם כל האפשרויות שיקרו סביבו. אנחנו מאוד מאוד מוטרדים מחג הפורים. אנו שוקלים האם לצאת רק בהדרכה/הסברה של מה מותר ומה אסור, גם בבתי הכנסת, לעומת צעדים יותר קשים של הגבלות של עוצר לילה, אחרי פורים הטראומטי בשנה שעברה". 

בישיבה פרץ ויכוח בין ראש הממשלה נתניהו לאנשי הייעוץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, והמשנה, עו"ד רז נזרי. נתניהו התרעם על כך שלא הייתה חוות-דעת משפטית המביאה כמה אפשרויות ביחס לפתיחת המשק לפי התו הירוק, והגדיר את עבודת המשפטנים עבודה פקידותית.

מנדלבליט הגיב כי יש מחלוקות גדולות בין משרד הבריאות לאוצר.

נתניהו: "לא קיבלתי תשובה. אני מבקש לעבוד במקביל. אין סיבה שנעבוד בטור. זה מקשה על קבלת ההחלטות. אני מבין שזה מאמץ נוסף מכם".

מנדלבליט: אנחנו נכין את ההצעה לפי הצעת משרד הבריאות שמוביל את הדברים".

נתניהו: "לא קיבלתי תשובה, תעשה את מה שאני אומר".

נזרי: "זה לא עניין של מאמץ. אנחנו נעשה תחת ההנחיה הזו כל מה שאפשר. אבל קחו בחשבון שא-אפשר לחשוב כל אופציה".

מנדלבליט: "תכינו לפי הצעת משרד הבריאות".

כאן נכנס לתמונה שר האוצר ישראל כ"ץ ואמר: "לפי תגובת היועמ"ש והמשנה, הם לוקחים את עמדת משרד הבריאות. אני ישבתי בפורום בנוכחותך, ודובר שם על פתיחת המסחר ודברים נוספים בהתאם לתו הירוק".

נתניהו: "אני לא מבין את זה. זו התעקשות בירוקרטית שאין לה הסבר".


16:25

לאחר מספר ימים רצופים שבהם התחלואה הולכת ופוחתת, קבינט הקורונה דן בשעה זו בהמשך הסרת המגבלות, לצד הרחבת מבצע החיסונים. במסגרת הדיון, הציג פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, את ההצעה של מטה "מגן ישראל" למתווה היציאה מהסגר, וכך גם את המלצותיו בנוגע למהלכים שיעודדו את הציבור להתחסן.

לפי הצעתו של אש, היציאה מהסגר תעשה באופן מדורג, כאשר מעבר בין הפעימות יתבצע על בסיס מדדי בקרה, שעלייה בהם תחייב עצירה וחזרה לאחור. כפי שהמליץ משרד הבריאות בסבבים הקודמים, בין השלבים ימתין הציבור פרק זמן של שבועיים. בפעימה הראשונה, יתבצעו הקלות במתכונת הסגר, תוך פתיחה זהירה של מקומות העבודה ושכבות נמוכות בחינוך. החלת הפעימה הראשונה, מותנית בהגעה ל-2 מיליון מחוסנים במנה שנייה ושיעורי מחוסנים של 80% בגילאי ה-50 ומעלה, לצד פחות מ-1,000 חולים במצב קשה ומקדם הדבקה נמוך מ-1.

בפעימה השנייה, שלפי ההשערות תתרחש ב-23 בפברואר, תימשך הפתיחה המדורגת של מערכת החינוך, לצד פתיחה באמצעות תו ירוק של סקטורים בעלי סיכון נמוך. הגעה לפעימה זו מותנית בחיסון במנה שנייה של 3 מיליון בני אדם לפחות, ו-90% התחסנות בקרב האוכלוסייה המבוגרת. בשלב השני, חנויות הרחוב ובתי התפילה ייפתחו ללא תו ירוק, ובתו ירוק למחוסנים ומחלימים ייפתחו קניונים, שווקים, חדרי כושר, אירועי תרבות וספורט, מוזיאונים, מלונות (ללא חדרי אוכל), בריכות שחייה ותערוכות.

גם החינוך יחזור בהדרגה. בשלב השני תלמידי כיתות ה'-ו' לצד השכבות הגבוהות הנבחנות במבחני בגרות בערים ירוקות וצהובות יחזרו ללימודים בשבוע הבא. תושבי הערים הכתומות, שבהן לפחות 70% מהתושבים מחוסנים, יחזרו ללימודים גם.

בפעימה השלישית, תתבצע פתיחה באמצעות תו ירוק של סקטורים בסיכון גבוה, לאחר הגעה ל-4 מיליון מחוסנים במנה שנייה, ושיעורי התחסנות של 95% בקרב גילאי 50 ומעלה. אם תתבצע עמידה במדדי התחלואה, תחל ישראל בשלב השלישי ב-9 במרץ. בין היתר, ייפתחו בתי קפה ומסעדות קטנות ללא תו ירוק, ועם תו ירוק - למחוסנים ומחלימים בלבד, תפתחנה מסעדות ומלונות בהזמנה מראש, גני אירועיפ, כנסים ואטרקציות. מגבלות ההתקהלות בשלב זה תהיינה 20 בני אדם בשטח סגור, ו-50 בשטח פתוח (ללא יישובים אדומים).

התו הירוק יאפשר כניסה למקומות מוגדרים למחוסנים ומחלימים בלבד, ללא בדיקות. ילדים עד גיל 16, שאינם יכולים בשלב זה להתחסן, לא יוכלו להיכנס לפעילויות המותנות בתו ירוק. בתוך הקניונים, למשל, תותר כניסה ללא תו ירוק לשירותים חיוניים.

קושי משפטי בעידוד התחסנות

עד כה, התחסנו בישראל כ-3.8 מיליון בני אדם במנת חיסון ראשונה לפחות. שיעורי ההתחסנות בקרב גילאי ה-60 ומעלה גבוהים מ-86%, אך האוכלוסיות הצעירות יותר ממהרות פחות לגשת ולהתחסן. כדי לגרום להגברת הביקושים ולהאיץ את מבצע החיסונים, מציע מטה 'מגן ישראל', בין היתר, להפעיל את התו הירוק במסגרת הפעימה השנייה בתוכנית ההקלות, לפתוח את מוסדות החינוך בישובים כתומים על בסיס מודל משולב של התחסנות ותחלואה, לבצע הסכמי תיירות עם מדינות באשר לכניסת מחוסנים או מחלימים.

חלק מהצעותיו של מטה מגן ישראל עלולות להיתקל בקושי משפטי. כך, למשל, קידום חקיקה לדרישת חיסון או בדיקה במקומות עבודה עם חשיפה גבוהה, דוגמת בתי ספר, נהגים, מרפאות ובתי חולים, או קידום חקיקה המאפשרת שיתוף רשימת לא מחוסנים/ מחלימים עם הרשויות.

כדי לייצר קשר ישיר בין הדרג הרפואי ובין ה"מהססים" שטרם פקדו את עמדות החיסון, מציע אש לתמרץ קופות לטובת תגמול רופאים ואחיות שהצליחו להביא מתחסנים בגילאי 50+ שטרם התחסנו, וכן לייצר "נוהל שיחה" לכל מבוטח שלא התייצב לחיסון ראשון על ידי חמ"ל משותף של הרשות העירונית וקופות החולים.

בנוסף, מציע אש להמשיך ולהפעיל ניידות חיסון בכניסה לשמורות הטבע כשם שנעשה בסוף השבוע החולף, ולהגיע באופן יזום למקומות העבודה באמצעות מד"א, ובכך לקרב את החיסונים לקהל היעד ולפשט עבורו את ההליך תוך מאמץ מינימלי.

גנץ: "יש כאן אנשים שבחרו לעשות פוליטיקה זולה ובצורה מביכה"

ישיבת קבינט הקורונה החלה בדברי פתיחה חריפים של בני גנץ נגד ראש הממשלה נתניהו.

בין השאר העלה גנץ דרישה שלא להדליף, אלא שזמן קצר אחר כך הודלפו דברים אלה במלואם לתקשורת מצד אנשי גנץ, לרבות סרטון וידאו שלו. בסוף הדברים אמר: "כעת, אני מציע לכולם לכבות את ההקלטות ולהתחיל לשבת ולגבש פתרונות אחראיים לפתיחת המשק ותמרוץ החיסונים" - משמע מעכשיו אסור להדליף.

יו"ר כחול לבן פתח בענייני הדלפות: "אני רוצה להזכיר לך ראש הממשלה ולכל הנוכחים, שהישיבות הקודמות שלנו שעסקו באמת בחיי אדם הוקלטו והודלפו בצורה מופקרת. במקום לעבוד בשביל מחלקות טיפול נמרץ בקורונה, במקום לעזור לעסקים הגוססים, יש כאן אנשים שבחרו לעשות פוליטיקה זולה ובצורה מביכה". גנץ העלה את פרשת ההדלפות מישיבות הקבינט בעת שהיה רמטכ"ל במבצע צוק איתן תוך שהוא יותר מרומז ומכוון לנתניהו: "זה הזכיר לי, איך כשהייתי רמטכ"ל בזמן מבצע צוק איתן, הדליפו מצגת ביטחונית מסווגת ורגישה עבור אינטרסים פוליטיים, צרים ומכוערים. כל זאת, בזמן שחיילי צה"ל נלחמים ומחרפים את נפשם. בזמן שאנשי העוטף נמצאים ימים ולילות בממ"דים, כמו שהיום הרופאים והאחיות ממשיכים לעבוד קשה. ראש הממשלה, אני דורש ממך לדאוג שהישיבות לא יודלפו".

גנץ חזר על כך שלא יסלח לנתניהו על האמירה מישיבת הממשלה לפני שבוע וחצי, שבה טען ראש הממשלה כי הדרישה להפסקת הסגר של גנץ תגרום להעלאת התמותה.

נתניהו הגיב בביקורת על כך שכחול לבן לוחצת לפתיחת הסגרים, שהוכחו כיעילים, ומתנגדת להבאת התוכנית הכלכלית שהציג לסיוע למשק. "אסור לתת למניעים פוליטים להשפיע על קבלת ההחלטות. ‏אנחנו שומעים את השיטה הכושלת של אלה שקוראים פעם אחר פעם לפתוח. הרגע נאמר לנו שאתם לא מוכנים להביא את התוכנית הכלכלית לממשלה. הקורונה לא מחכה לאף אחד. אני לא מאמין שמישהו לא רוצה להביא תוכנית כזאת. זה צריך להיעשות מהר".

הבוקר פורסם כי היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה שלומית פרגו ברנע הבהירה כי תוכנית כזו יש להציג בממשלה כהצעת החלטה מוכנה עם התייחסות משפטית ותקציבית, ובהסכמה עם ראש הממשלה החליפי גנץ.

ראש המטה לביטחון לאומי מאיר בן שבת, אמר בתחילת הדיון כי חובה לקבל החלטה על פי נתונים מובהקים והמשך מגמות ירידה, הוא הוסיף נקודה מעניינת: "יש לרתום את הרשויות המקומיות למבצע החיסונים ולהעביר אליהם סמכויות בנושא הזה" - כחלק מהמאמץ הממשלתי להגביר את קצב ההתחסנות ולהיאבק בתופעת המתנגדים ומפיצי הכזבים בנושא.