חוזרים ללימודים: רשימת היישובים המלאה

קבינט הקורונה אישר את מדד הרמזור המעודכן, שלפיו יוכלו הלימודים להתחדש מיום שלישי הקרוב • בין היתר, יוכלו הלימודים להיפתח ברמת גן, נהריה ורחובות • שר החינוך הבהיר כי כל רשות שערוכה לכך יכולה לפתוח את מוסדות החינוך היום • באילת הודיעו כי כרגע הלימודים לא ייפתחו

תלמידות בבית הספר / צילום: תמר מצפי
תלמידות בבית הספר / צילום: תמר מצפי

קבינט הקורונה אישר אתמול (א') את מדד הרמזור המעודכן, שלפיו יוכלו הלימודים להתחדש בערים המוגדרות "כתומות בהירות". חידוש הלימודים ביישובים אלה בגני הילדים ובכיתות א'-ד' אמור להתממש באופן רשמי ביום שלישי, אבל למעשה ניתן יהיה לפתוח בהם את הלימודים כבר היום.

בין הרשויות שאושרו: גוש עציון, גן יבנה, גני תקווה, יקנעם עילית, כפר יונה, מבשרת ציון, מעלה אדומים, נהריה, פרדס חנה-כרכור, רחובות ורמת גן. כמו כן, יוכלו לפתוח מחדש את הלימודים בהתנחלויות יקיר ופדואל שבשומרון, מבוא חורון שבמטה בנימין, וביישוב שדה נחמיה שבגליל העליון.

כמו כן, לפי הרשימה, ניתן יהיה לפתוח את הלימודים בשכונות נוספות בירושלים - ובהן ארמון הנציב, גוננים, בקעה וארנונה.

"עבורי כל יום שבו התלמידים נמצאים בבתי הספר והגנים הוא יום חשוב, ולכן ביקשתי ממנכ"ל המשרד לעשות מאמץ מיוחד, ליזום ולאפשר לכל מוסד חינוכי ורשות שערוכים לכך - לפתוח את מוסדות החינוך כבר מחר בבוקר", כתב שר החינוך יואב גלנט בחשבון הטוויטר שלו. "יישובים ומוסדות שזקוקים לזמן היערכות נוסף - ייפתחו את בתי הספר והגנים ביום שלישי" 
 
היישובים הכתומים-בהירים שבהם יתחדשו הלימודים

גוש עציון
גן יבנה
גני תקווה
יקנעם עילית
כפר יונה
מבשרת ציון
מעלה אדומים
נהריה
פרדס חנה-כרכור
רחובות
רמת גן
אילת - מיום רביעי
ההתנחלויות יקיר ופדואל שבשומרון ומבוא חורון שבמטה בנימין
היישוב שדה נחמיה שבגליל העליון

 אף שגם אילת נכללה ברשימה החדשה, הודיעה העירייה כי המוסדות לא יספיקו להיערך לפתיחת הלימודים עד מחר, וכי החזרה ללימודים בעיר תצא לפועל רק ביום רביעי. מעבר ליישובים אלו, כמה ערים נוספות הפכו לצהובות כבר במהלך סוף השבוע, וגם בהן יוכלו להתחדש הלימודים. מדובר בין היתר במודיעין-מכבים-רעות, גבעת שמואל, קריית ים, סכנין, אריאל, שפרעם, מעלות תרשיחא וקריית ביאליק.

לימור קטן, מנהלת בי"ס יעלים באילת, סיפרה כי משום שההחלטה התקבלה ברגע האחרון, החליטה העירייה כי החזרה ללימודים תצא לפועל ביום רביעי. "קיבלנו את הידיעה על החזרה ללימודים, ואנחנו מאוד נרגשים. יש לנו יומיים להיערכות ובתקופה כזאת בה חווינו המון שינויים, אנחנו כבר די מיומנים בחזרות", סיפרה קטן. "אנחנו עובדים על זה, אבל ההתראה היא נורא קצרה".

מנהלת בית הספר הוסיפה כי "ברמה העירונית התקבלה ההחלטה שאנחנו ניקח את זמן ההיערכות שלנו ביומיים הקרובים, ונפעיל את המערכת ביום רביעי ללמידה מקרוב עבור ילדי כיתות א'-ד', בהתאם למתווה שנשלח". לדבריה, "ההודעה על החזרה התקבלה לא מזמן, והיא דורשת התארגנות מקדימה. בימים האחרונים קיימנו מפגשים במרחבים הפתוחים, בהם הנוכחות הוכיחה את עצמה".

עדכון מדד הרמזור מגיע בעקבות הנחייתו של שר הבריאות יולי אדלשטיין, שהנחה את צוות משרדו לעדכן אותו מעתה פעמיים בשבוע, ולא פעם אחת כפי שהיה עד כה, ברקע הביקורות שנשמעו על מתווה החזרה ללימודים. 

הערים שהפכו לצהובות ויכולות לפתוח את הלימודים

מודיעין-מכבים-רעות
גבעת שמואל
קריית ים
סכנין
אריאל
שפרעם
מעלות תרשיחא
קריית ביאליק

מירום שיף, יו"ר הנהגת ההורים הארצית, התלונן קודם לכן על הסחבת באישור מדד הרמזור המעודכן, ואף הביע תרעומת על כך שהממשלה אינה דנה בפתיחת הלימודים לשכבות גיל נוספות. "ממשלת ישראל ממשיכה להציב את תלמידי ישראל בתחתית סדר העדיפויות, אחרי טיסות לחו"ל ושופינג", אמר שיף.

"מעניין מתי יימצא הזמן לדון ברצינות בהחזרתם של תלמידי כיתות ה' עד י' חזרה לספסל הלימודים", הוסיף שיף. "הנהגת ההורים תגיש בג"ץ בנושא השבוע ותוביל את המאבק בנושא עד שמקבלי ההחלטות יפנימו שילדי ישראל צריכים להיות הדבר הראשון במעלה סדרי העדיפויות של הממשלה".

השינוי בחישוב שיטת הרמזור מגיע בעקבות בקשה שהגיש יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס. במצב החדש, החיתוך ייקבע בימי ראשון ורביעי, ויישום החיתוך יתבצע בימי שלישי וראשון בהתאמה. זאת לעומת המצב הקודם, שבו חיתוך הרשויות התבצע בימי רביעי בלבד, והביא לכך שבתי הספר והגנים היו צריכים להמתין עד שבוע ליישום בפועל של שינוי צבע הרשות וחזרה לפעילות.

"השטח מבולבל"

על אף התקווה שהפיחה החלטת הקבינט, מנהלי מוסדות חינוך נותרו מבולבלים, ורבים מהם לא הספיקו להיערך ליישום ההחלטה. מנהלת בית ספר ברובע 1 בתל אביב הבהירה כי הלימודים ימשיכו להתנהל בזום, שכן העדכון הגיע מאוחר מדי.

גורם בכיר במערכת החינוך מתח ביקורת על אופן ההתנהלות ועל העדכון המאוחר. "הם עובדים דרך התקשורת, הם לא עובדים דרך משרד החינוך והמנהלים", אמר. "הם מוציאים את ההנחיות עוד לפני שיש החלטת ממשלה. הם פשוט משגעים את כולם, זה לא עובד ככה, זה לא רציני. פשוט איבדו את הכיוון לגמרי. איבדו את האיזונים והבלמים".

מוקדם יותר, ראש עיריית הוד השרון אמיר כוכבי מתח ביקורת על עיכוב באישור החלטות הקבינט בתחום החינוך וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "הילדים תיכף שוב ילכו לישון בלי לדעת מה קורה מחר. למה זה צריך להיות ככה?". זמן קצר לאחר מכן, כוכבי הודיע כי למרות העיכוב יפתח את מערכת החינוך בהוד השרון כבר מחר. כמותו גם ראש עיירית גני תקווה, ליזי דלריצ'ה שטענה כי "היה צריך לאפשר לצוותי החינוך להיערך למהלך ולאפשר להורים להכין את הילדים ליום המחר עוד לפני שעת השינה".