היחסים בין הדרג הממונה לדרג הנבחר חייבים להשתנות

בין המסורת הבריטית בה יש דומיננטיות לפקידים לבין המודל האמריקאי שמעניק את הכוח לפוליטיקאים, ישראל צריכה למצוא נקודת איזון • ביטול הווטו של הייעוץ המשפטי מחד, ומאידך הוספת חובת שקיפות והתייעצות עם היועמ"ש, הן נקודות המפתח לאיזון שכזה

משכן הכנסת / צילום: שלומי יוסף
משכן הכנסת / צילום: שלומי יוסף

נראה כי הצופים שראו את תחקיר "עובדה", בו נחשפו גרסאותיהם של מנכ"לית משרד האוצר לשעבר קרן טרנר והממונה על התקציבים לשעבר שאול מרידור, נחלקו לשלושה סוגים: אלה שהחליטו מראש שהם בעד טרנר ומרידור, אולי כי הם נגד ביבי וכ"ץ; אלה שהחליטו מראש שהם נגד טרנר ומרידור, אולי כי הם בעד ביבי וכ"ץ; והקבוצה הגדולה ביותר שמונה את רוב הציבור, ובחלקה חופפת לשתי הקבוצות הראשונות, הם אלה שאינם יודעים לשאול.

הציבור הכללי אינו מכיר את הדינמיקה הנהוגה במסדרונות הממשלה ואת המתח המובנה והידוע בין הדרג הפוליטי לדרג המקצועי ובין כלל המשרדים לבין מה שמכונה "שחקני הווטו", ובהם הייעוץ המשפטי ומשרד האוצר, הגורמים לתסכול רב גם בקרב אנשי המקצוע במשרדי הממשלה האחרים.

רבים בציבור אינם מבינים עד כמה הנושאים, הלכאורה קטנוניים הללו, הם בנפשנו: הם יקבעו האם אנחנו כאזרחים נקבל ממשלה מתפקדת שעובדת כמו מכונה משומנת לטובת האזרחים. אין מדובר בעוד סוגיה פוליטית בין מחנה ביבי למתנגדיו. מדובר בסוגיות בסיסיות שאם לא יטופלו, יטרפדו את יכולת הנבחרים והממשלה לפעול בצורה אפקטיבית לטובת כולנו.

הצורך בדרג מקצועי איכותי ואובייקטיבי, שיכול ונדרש להביע את עמדתו בפני הדרג הנבחר, היא מושכלת יסוד. בדיוק כפי שלא נרצה להתפשר על איכות חיילי הצבא או איכות הרופאים והאחיות מסיבות פוליטיות, או למנוע מהם מלהציג את עמדתם בתהליך גיבוש המדיניות הביטחונית או הרפואית.

אין שום ספק שנבחר ציבור אינו בקיא בהכרח בכלל השיקולים המקצועיים שיש לקחת בחשבון לצורך שימוש אפקטיבי במשאבים הציבוריים. ודווקא מעצם העובדה שהוא מגיע עם תפיסת עולם ואג'נדות מסוימות, הוא עשוי לפספס חלק מהזמן את התמונה הציבורית הרחבה ואת האיזון הנדרש בין ציבורים שונים ומגוונים. קוראים לזה ממלכתיות, והיא כוללת את הנאמנות לאינטרסים של כלל הציבור, ההשלכות לטווח ארוך ובניית תשתיות מדינה הדורשות מומחיות והתמדה לאורך קדנציות רבות.

טענה כאילו כל נבחר מייצג את הציבור, בה' הידוע, רק בגלל שהוא נבחר בדרך דמוקרטית, היא שגויה ומטעה. לצערנו, שנים רבות של היסטוריה הוכיחו כי לא כך הדבר. הממונים גם הם שליחים של הציבור, ותפקידם אינו מסתכם רק בביצוע דרישות הדרג הנבחר. גם עליהם להימדד על מידת הצלחתם לשרת את האינטרס הציבורי והטוב משותף. כל זאת, ללא סתירה עם ההבנה וההכרה שבסופו של יום הדרג הפוליטי הנבחר הוא מקבל ההחלטות, תחת מגבלות החוק, וכך צריך להיות.

צריך למצוא נקודת איזון חדשה ביחסי הדרג הפוליטי והמבצע. המסורת השלטונית בישראל הושפעה מאוד מהמסורת הבריטית, בה יש דומיננטיות לדרג המקצועי, וחלק מהמאבק שראינו על המסך נובע מהניסיון לעבור למודל האמריקאי, בו הדומיננטיות היא של הדרג הפוליטי. אולם צריך לזכור שישראל שונה מבריטניה ומארה"ב, ולכן נצטרך לגבש פתרון המותאם למבנה החברתי והפוליטי בישראל.

למשל, יש להתחשב במערכת האיזונים והבלמים הקיימת בחוק, וכן ביציבות המשטר הפוליטי. אם המודל האמריקאי, לדוגמה, מבוסס על חילופי שלטון אחת לארבע שנים לכל היותר, כאשר ברוב המקרים הוא מתבצע אחת לשמונה שנים, ברור מדוע חילופי הדרג המקצועי על-ידי הדרג הפוליטי מתאפשר: יש מספיק זמן לחפיפה, ללמידה וגם לביצוע. לעומת זאת, בישראל זמן השרידות הממוצע של ממשלות הוא כשנתיים בלבד, ולכן ההישענות על דרג מקצועי חזק היא חיונית.

לשם מציאת איזון חדש בין הדרגים נדרשים מספר צעדים שיסדירו את פעילות הדרג הממונה מול הדרג הנבחר. חלקם עשויים לכאורה לצמצמם את סמכויות הדרג המקצועי, אך חלקם דווקא יחזקו את מעמדם העצמאי ואת חובתם מול הציבור.

ראשית, יש לעגן מחדש בחקיקה את תפקיד הדרג המקצועי לרבות תפקיד היועץ המשפטי. מעמדם יהיה ייעוץ וביצוע, לא קביעת מדיניות עצמאית, אלא במקרים בהם השר או הכנסת האצילו להם מסמכותם. באופן ספציפי הגיע הזמן להתיר את כוח הווטו שיש לייעוץ המשפטי בקביעת המדיניות, שהיא כיום אחת ממוקדי המתח המרכזיים בין הדרגים. את הוטו יש לשמור לבתי המשפט, ולאפשר לקובעי המדיניות להגן עליו שם אם יידרשו לכך.

מצד שני, יש לעגן בחוק את חובת הדרג הנבחר להתייעץ באופן קבוע עם הדרג המקצועי, לרבות הייעוץ המשפטי, לפני קבלת החלטות, ולעגן את חובת הדרג המקצועי לפעול לטובת הציבור, לצד חובת הביצוע המיטבי והציות להנחיות הדרג הנבחר.

דבר שלישי, ואולי החשוב מכולם, הוא עיגון חובות ונורמות השקיפות: עמדות הדרג המקצועי צריך שתהיינה נגישות לציבור במהירות ובבהירות ככל הניתן במסגרת זכות הציבור לדעת. אור השמש יהיה המחטא הטוב ביותר ויאפשר גם לדרג המקצועי לקחת אחריות על עמדתו וגם למנוע פעולה שבאופן מובהק נוגדת את האינטרס הציבורי. מאידך, תתבצע הקפדה על הנחיות נציבות שירות המדינה להימנע ממגע לא רשמי ולא מאושר של הדרג המקצועי עם התקשורת.

טיפול בסוגיות השורש הללו הוא המפתח להתיר את המתח הגועש והמתגבר בין הדרג הנבחר לדרג הממונה. העמדת נושאים אלה בראש סדרי העדיפויות על הממשלה והכנסת הבאים, ופעולה מהירה להסדרתם בתחילת הקדנציה הקרובה, תאפשר להבטיח כאן ממשלה ומדינה מתפקדות המשרתות אותנו האזרחים באופן מיטבי לאורך זמן.

הכותבת היא ד"ר לניהול ומתמחה בניהול בשירות המדינה