חדש על הכוונת של המשקיעים הצעירים מרדיט: מניית חברת המודיעין של מיליארדר הטק פיטר ת'יל

הראלי העצבני במניית פלנטיר יתמודד השבוע עם שני אירועים מרכזיים: פספוס התחזיות לרבעון הרביעי ב-2020, וסיום תקופת הנעילה של המניות המוחזקות בידי המשקיעים הוותיקים בחברה - מה שעשוי להוביל לגל של מכירות מצד בעלי עניין

חברה חדשה נכנסת למשחק / צילום: Shutterstock
חברה חדשה נכנסת למשחק / צילום: Shutterstock

גיימסטופ ומניות הקנאביס אאוט? בפורום הפופולרי wallstreetbets ברשת החברתית רדיט, המקום שבו התחילה הסערה סביב "מלחמת הדורות של וול סטריט", מתרכזים בימים האחרונים במניה של חברת פלנטיר  (Palantir Technologies), חברת כריית המידע שהוקמה בין היתר על ידי פיטר ת'יל (ממייסדי פייפאל, ומהמשקיעים הראשונים בפייסבוק). מדובר בחברה שעוסקת בכריית נתונים, ולמעשה מספקת שירותי מודיעין. בעבר אף דווח כי הכוחות האמריקאים באפגניסטן נעזרו בה כדי להתמודד מול הכוחות המקומיים, ואפילו כדי ללכוד את אוסאמה בן לאדן. לצד זאת, החברה ספגה ביקורות מפעילי זכויות אדם, שטענו כי ממשלת ארה"ב נעזרו בשירותיה כדי לפגוע במבקשי מקלט ומהגרים.

החברה, שנוסדה ב-2013 בעקבות הכשל המודיעיני שהוביל לפיגועי ה-11 בספטמבר בארה"ב, הפכה בספטמבר האחרון לציבורית והחלה להיסחר בוול סטריט. ביומה הראשון שווי השוק שלה הגיע ליותר מ-21 מיליארד דולר, והיום היא כבר שווה כמעט פי 3. הנפקת החברה לא נעשתה במסלול הרגיל והמקובל בוול סטריט, אלא בשיטת DPO שמדלגת על הליך החיתום. לחברה יש מרכז פיתוח גם בישראל, שפועל מאז 2013.

מניית החברה גדלה פי ארבעה בחודשים שמאז רישומה הישיר למסחר בבורסת נאסד"ק. את העלייה החלומית, שהזניקה את שווי החברה ל-60 מיליארד דולר, יש לייחס בעיקר לשורה של עסקאות מכירה בולטות ולעניין הרב שהיא מעוררת בקרב המשקיעים הפרטיים.

 
  

חשש משבוע סוער אם לא תעמוד בציפיות השוק

אלא שהעליות החדות במניה גם עוררו את החשש בוול סטריט כי פלנטיר עלולה להיכנס לשבוע סוער אם לא תצליח לעמוד בציפיות השוק, שעלו יחד עם מחיר המניה. ברנט ת'יל, אנליסט בבית ההשקעות ג'פריס, אמר לסוכנות "בלומברג" כי "אנחנו נשארים חיוביים לגבי ההזדמנות ארוכת הטווח. עם זאת, אנו מכירים בצורך בזהירות לטווח הקרוב". ת'יל מעניק לפי שעה המלצת קנייה למניית פלנטיר.

על-פי נתונים שאספה בלומברג מהאנליסטים המסקרים את פלנטיר, הייתה צפויה החברה לדווח על הכנסות של 300.8 מיליון דולר ברבעון האחרון של 2020. נתון כזה ישקף הכנסות שנתיות של 1.07 מיליארד דולר וצמיחה של 44% בהכנסות לעומת 2019.

אולם, עם פרסום הדוחות ביום ג' אחה"צ, התברר כי החברה פספסה את התחזיות והמניה צנחה במסחר המוקדם ב-10%.

בנק ההשקעות מורגן סטנלי העריך כי תחזית המכירות שתפרסם החברה לשנה הקרובה עלולה להיות נמוכה מציפיותיהם של חלק מהמשקיעים. כיום מתמחר השוק את פלנטיר לפי מכפיל 39 למכירות החזויות ב-2021, המשקף צמיחה של מעל 40% במכירות גם ב-2021.

צמיחה חדה זו עשויה להיות קשה להשגה לדעת האנליסט קית' ווייס, ממורגן סטנלי, המעניק דירוג המקביל להמלצת מכירה. "כאשר מוסיפים לזה שחרור צפוי מנעילה של כ-80% ממניות החברה שלושה ימי מסחר לאחר פרסום תוצאות הרבעון הרביעי של 2020 והערכת שווי שכבר מגלמת פרמיה, אנו רואים התפתחות שלילית במונחי סיכון מול סיכוי", כתב האנליסט ווייס.

ישנם סימנים לכך שהמשקיעים מקשיבים לאזהרות אלו. מניית פלנטיר ירדה במשך שבועיים רצופים ומציגה נפילה של 18% מהשיא אליו טיפסה בסוף החודש שעבר. אלא שלמרות הנסיגה בערכה, מניית פלנטיר עדיין נסחרת במחיר הגבוה ב-60% ממחיר היעד הממוצע שמעניקים לה האנליסטים בוול סטריט.

על-פי האנליסט ת'יל מג'פריס, המשקיעים יתעניינו בפרטים שתספק פלנטיר על עסקאות המכירה הגדולות שלה. בין העסקאות שדווחו בשלושת החודשים האחרונים ניתן למנות חוזה של 44 מיליון דולר עם מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) ושותפות עם IBM, במסגרתה תציע IBM ללקוחותיה את התוכנה של פלנטיר.