מסר לאיראן וסין: המערב מתאחד נגד מעצר אזרחים זרים

הכרזה של 58 מדינות נועדה להביא לסיום טקטיקה פוליטית שמדינות כמו סין, איראן, רוסיה וצפון קוריאה נוקטות בה

מחאה לשחרורם של מייקל קורביג ומייקל ספאבור, שני קנדים שנכלאו בסין ונמצאים במרכז תקרית דיפלומטית בינלאומית / צילום: Reuters, לינדסי וואסון
מחאה לשחרורם של מייקל קורביג ומייקל ספאבור, שני קנדים שנכלאו בסין ונמצאים במרכז תקרית דיפלומטית בינלאומית / צילום: Reuters, לינדסי וואסון

קבוצה של מדינות מערביות בעיקר, בהובלת קנדה, יצרו קואליציה נגד מעצר דיפלומטים זרים ממטרות פוליטיות, ונקטו עמדה לגבי מנהג שדיפלומטים אומרים שסין ואיראן מקיימות.

חמישים ושמונה מדינות, כולל ארה"ב, יפן, אוסטרליה וכמעט כל החברות באיחוד האירופי חתמו על הכרזה לא מחייבת ושאין אף מכשיר לאכיפתה. משרד החוץ הקנדי, שהשיק את היוזמה באופן ציבורי אמש, אמר שלא כיוון לאף מדינה מסוימת אך הוא מבקש להביא תשומת לב לנושא.

שר החוץ של קנדה מארק גרנו אמר לעיתונאים ביום ראשון שהוא מחפש את תמיכת המדינות האחרות למאמץ להפסיק במאסרים "הלא חוקיים והלא מוסריים" האלה. על ידי שילוב כוחות בין מדינות רבות, אמר, "אנו מאמינים שיש לנו סיכוי טוב יותר להפעיל לחץ על המדינות שמבצעות מעצרים ללא סיבה כאלה".

דיפלומטים מערביים האשימו את סין, רוסיה, איראן וצפון קוריאה בשנים האחרונות במעצר דיפלומטים או אזרחים לשימוש כקלפי מיקוח.

דיפלומטים במדינות רבות, כולל ארה"ב, בריטניה וגרמניה שוחחו בכנס מקוון שאירחה קנדה אתמול בבוקר והכריזו על תמיכתם במאמץ להפסיק במעצרים ללא סיבה.

שר החוץ הבריטי דומיניק ראאב אמר למשתתפי הכנסה שמדינתו לא תסבול "שימוש במעצר ללא סיבה, בייחוד כאיום או כאמצעי להשפיע על אחרים, זה אכזרי. זה שגוי".

שני קנדים - הדיפלומט בדימוס מייקל קורביג ואיש העסקים מייקל ספאבור - נעצרו בסין בדצמבר 2018 והואשמו בריגול. הם נמצאים בלב סכסוך בין קנדה, ארה"ב וסין. קנדה האשימה את סין במעצר שני האנשים כנקמה על המעצר בקנדה של בכירה בחברת וואווי (Huawei), מנג וואנז'ו, בעקבות בקשת הסגרה שהגישה ארה"ב.

זמן קצר אחרי הכנס אתמול, שלחה שגרירות סין בקנדה לעיתונאים העתק של כתבה שפורסמה בעיתון Global Times, עיתון דובר אנגלית הנתמך על ידי הממשלה בסין. בכתבה תוארו מאמצי הקואליציה החדשה כ"ניסיון תוקפני ולא מחושב" שנועד ללחוץ על סין ולהטיל עליה סטיגמה.

סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס אמרה לראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו בשיחת טלפון מוקדם יותר החודש שארה"ב תעשה כל מה שביכולתה על מנת להביא לשחרורם של שני הקנדים. במחלקת המדינה שוחחו עם סין בשבוע שעבר לגבי שחרורם וביקרו את "שימושה של סין בכפייה ככלי פוליטי".

סין אומרת ששני העצורים חשודים בביצוע פשעים ושמעצרה של מנג היה פוליטי.

בשיחת טלפון עם שר החוץ הרוסי מוקדם יותר החודש, קרא מזכיר המדינה של ארה"ב אנטוני בלינקן לשחרור שני אזרחים אמריקאים המוחזקים ברוסיה. ביולי הרשיע בית דין רוסי את טרבור ריד, סטודנט אמריקאי וחייל בחיל הנחתים לשעבר, בסיכון חייהם של שני שוטרים. כמה חודשים קודם לכן, בית משפט רוסי דן את הנחת לשעבר פול ווילן ל־16 שנים בכלא על ריגול. שני האמריקאים מכחישים את ההאשמות.

"מזכיר המדינה הדגיש את ההחלטיות של הנשיא ביידן להגן על אזרחים אמריקאים ולפעול בתוקף להגנה על האינטרסים של ארה"ב בתגובה לפעולות רוסיות הפוגעות בבנות בריתנו", אמר דובר מחלקת המדינה נד פרייס.

"זה כולל את שחרור פול ווילן וטרבור ריד כדי שיוכלו לחזור הביתה למשפחותיהם בארצות הברית" נכתב בהודעה של הדובר.

בדצמבר, וועדת יחסי החוץ של הפרלמנט הבריטי קראה לממשלה להכריז על "מצב של לקיחת שבויים" לגבי מה שתיארה כ"מעצר שרירותי של אזרחים זרים" באיראן. הוועדה קראה לממשלה לנקוט "בגישה יותר החלטית ומתואמת" מצד משרד החוץ הבריטי.

עובדת הסיוע האיראנית-בריטית נזאנין זגארי־רטקליף נעצרה ב־2016 ונידונה לחמש שנות מאסר לאחר שבית משפט הרשיע אותה בקשירת קשר להפיל את הממשלה באיראן, האשמה שהיא דחתה.