סגר שלישי, שנה אזרחית חדשה והמכירות בשוק המזון רק ממשיכות לצמוח

תנובה הציגה צמיחה של 5.6% לעומת החודש המקביל אשתקד, לסך של 509 מיליון שקל • החברה המרכזית הגדילה מכירות ב-7.3%

מדפים בסופרמרקט / צילום: תמר מצפי
מדפים בסופרמרקט / צילום: תמר מצפי

שוק המזון והמשקאות ממשיך לצמוח על רקע הסגר השלישי גם בחודש ינואר לעומת התקופה המקבילה אשתקד. נתוני סטורנקסט שהגיעו לידי גלובס מגלים, כי מכירות שוק המזון והמשקאות גדלו בינואר 2021 ב-4.6% לעומת החודש המקביל אשתקד, לסך של כ-3.5 מיליארד שקל.

לכאורה מדובר בצמיחה נמוכה מזו שנרשמה בחודשי הסגר הקודמים על רקע המגבלות על המשק, אולם יש לכך הסבר, שמבהיר כי קצב הצמיחה הגבוה נשמר. במה מדובר? בינואר הקודם, ב-2020, החודש היה מורכב מ-4.6 שבועות, שבהם ימי המכירה החזקים ביותר בשבוע (רביעי עד שישי). ואילו ינואר נוכחי הורכב מ-4.2 שבועות, אשר בהם ימי מכירה חלשים יותר יחסית (שישי עד ראשון).

לפי גורמים בענף, המשמעות היא כי אם ינואר הנוכחי היה בנוי כמו זה של השנה החולפת, הצמיחה של השוק הייתה אמורה להגיע למספר דו-ספרתי. כמו כן, ינואר השנה היה הרבה פחות חורפי מזה של השנה שעברה, מה שתרם לצמיחה מרשימה בקטגוריות שנחלשות בחודשים קרים כמו שתייה קלה, גלידות ואחרות.

 
  

תנובה צומחת יותר מהשוק

בסיכום החודש הראשון של 2021 מציגה תנובה, חברת המזון הגדולה בישראל, צמיחה של 5.6% לעומת החודש המקביל אשתקד, לסך של 509 מיליון שקל. חברת המזון השנייה בגודלה בשוק המקומי שטראוס רושמת בינואר צמיחה של 4.4%, לסך של 434 מיליון שקל. אסם-נסטלה, חברת המזון השלישית בגדולה מציגה צמיחה של 4.8% לסך של 334 מיליון שקל. החברה המרכזית (קבוצת קוקה קולה ישראל והבעלים של טרה) רשמה צמיחה גבוהה מזו של השוק של 7.3% - לסך של 204 מיליון שקל.

ואולם, לא בטוח שהצמיחה המהירה הזו מאפשרת לה לשמור על מקומה בטבלה כיצרנית הרביעית בגודלה. חברת נטו רשמה החודש, לפי סטורנקסט, מכירות של 129 מיליון שקל עם צמיחה של 0.4%. ואולם, מנתונים חתומים ביד המנכ"ל שהעבירה נטו לגלובס עולה, כי בשקלול מכירות הבשר והדגים הטריים שהיא מוכרת ואינם נכללים בסטורנקסט, החברה צמחה ב-10.5% לעומת התקופה המקבילה לסך של 208 מיליון שקל. מדובר בנתון מכר חודשי הגבוה מזה של החברה המרכזית כפי שהוא מתבטא בסטורנקסט.

חברת יוניליוור ישראל רושמת בשוק המזון יציבות, עם צמיחה מינורית של 0.3% לסך של 90 מיליון שקל. חברת דיפלומט, שפרסמה טיוטת תשקיף לקראת הנפקה בבורסה בת"א, מציגה צמיחה של 6.2% בשוק המזון והמשקאות (שאינן כוללות מוצרי נון פוד) לסך של 82 מיליון שקל.

3.5 מיליארד שקל
מכירות שוק המזון והמשקאות, ינואר 2021

4.6%
העלייה במכירות לעומת ינואר 2020

מקור: סטורנקסט