ביקוש גבוה בהנפקת אל על: הבטיחה גיוס של 250 מיליון שקל בהנפקת אופציות

מימוש מלא של אופציות יניב לחברה עוד 375 מיליון שקל • בעל השליטה אלי רוזנברג הזרים ביקוש בהנפקה בהתאם להתחייבותו • היו"ר ברודט: "הופתענו לטובה והשגנו את המטרה במלואה"

הצלחה לגיוס ההון של חברת אל על. החברה דיווחה הערב (ג'), כי גייסה 250 מיליון שקל (77 מיליון דולר), בהנפקת 1.25 מיליארד אופציות לציבור. האופציות ניתנות למימוש למניות במחיר של 30 אגורות למניה, כך שמימוש מלא של האופציות יגדיל את היקף הגיוס בסכום נוסף של 375 מיליון שקל (116 מיליון דולר).

אל על ביקשה לגייס הון בהיקף של לפחות 75 מיליון דולר, במטרה לאפשר את השלמת התהליך לנטילת הלוואות מהבנקים בהיקף של 300 מיליון דולר ובערבות מדינה של 82.5% מהסכום. בהתאם להחלטת משרד האוצר, התחייב בעל השליטה אלי רוזנברג להזרים בהנפקה ביקוש שיניב השקעה של לפחות 50 מיליון דולר ולדברי החברה עמד בעל השליטה בהתחייבותו.

השבוע פורסם לראשונה בגלובס כי גם המנכ"ל אביגל שורק התחייב לקחת חלק בהנפקה. בשיחת זום עם מספר גופים מוסדיים, משקיעים ופעילי שוק ההון לקראת ההנפקה, חשף שורק כי ייקח חלק בהנפקה בהיקף של השכר שלו בששת החודשים הקרובים.

במסגרת ההנפקה הציעה אל על למשקיעים בין 750 מיליון ל-1.25 מיליארד אופציות, למשך ארבע שנים, הניתנות למימוש למניות במחיר של 30 אגורות למניה. האופציות הוצעו למשקיעים במסגרת מכרז עם מחיר מינימום של 20 אגורות לאופציה, כך שבסך הכול מדובר על רכישה של מניות אל על במחיר של לפחות 50 אגורות למניה.

במכרז שנערך היום זכתה אל על לביקוש כולל מצד המשקיעים לרכישת 1.67 מיליארד אופציות, מתוכו בחרה החברה להנפיק את הסכום המקסימלי של 1.25 מיליארד אופציות במחיר המינימום של 20 אגורות לאופציה.

טרם פתיחת המכרז למשקיעים נסחרה שלשום מניית אל על סביב מחיר של 65 אגורות למניה, ששיקף הנחה של עד 23% לרוכשים במכרז. מאז נחלש המניה והיום היא סיימה את המסחר במחיר של 59 אגורות.

"הופתענו לטובה והשגנו את המטרה במלואה", אמר יו"ר אל על דוד ברודט לגלובס כשהוא נשמע שבע רצון מהאמון שהביע שוק ההון באל על. לשאלה האם הגיוס הזה הוא המשוכה האחרונה בדרך להלוואה המיוחלת השיב כי הבנקים ביחד עם האוצר הציבו שני תנאים, הראשון התייחס לערר שהגיש ועד הטייסים לבית הדין הארצי לעבודה בנוגע להסכם ההתייעלות שנחתם על ידי ההסתדרות - הערר נדחה לאחרונה והוא יאפשר לחברה להוציא אל הפועל את ההסכם. התנאי השני היה גיוס ההון באמצעות ההנפקה האמורה. הלוואה בהיקף של 300 מיליון דולר, יש להעריך תתקבל בפועל לקראת חג הפסח כשאל על נמצאת במגעים מול בנק לאומי, מול בנק דיסקונט ומול גופים מוסדיים נוספים שייקחו חלק בהלוואה. המדינה תעמיד ערבות של 82.5%. נטילת ההלוואה תאפשר לחברה ליישם את הסכמי ההתייעלות עם העובדים הכוללים פיטורים של כשליש ממצבת כוח האדם והסכמים אחרים דוגמת מכירה וחכירה מחדש של שלושה מטוסים.

לפי ברודט, "הלוואה תאפשר לנו לממש את כל מה שהבטחנו, לספקים, ללקוחות ולהתכוונות הפנימית שלנו בתוכנית העקבית והמסודרת להתייעלות. אנחנו לוקחים בחשבון שהנגיף עוד יכול לשבש לנו את התוכניות כשהסגרים וסגירת השמיים לא מקלים על התהליך".

מנכ"ל אל על אביגל ציין, כי "האמון של ציבור המשקיעים לצד השלמת ההנפקה הוא צעד נוסף בהבראתה של אל על. אנחנו במו"מ מתקדם לגיוס ההלוואה ועם השלמת מתווה הסיוע נחל בתהליך השבת החוב ללקוחות ולספקים לצד חזרה מדורגת לטיסות בדגש על מתווה טיסה בטוחה אותו מפתחת אל על בשילוב עם משרד התחבורה ומשרד הבריאות".

לאחרונה נחשף בדיון בוועדת הכלכלה כי אל על השיבה ללקוחותיה כ-70% מהחוב שנצבר על טיסות שבוטלו בהיקף של כ-1.4 מיליארד שקל. בחברה מדגישים כי ההלוואה תאפשר להשלים את החזרת החוב ללקוחות ולעלות על מסלול ההתאוששות עם לוח טיסות רלוונטי. החלטת הממשלה לסגירת השמיים תקפה עד 20.2 אולם ההערכות הן שהמועד הזה יוארך עד לסוף חודש פברואר ואף לתחילת חודש מרץ. אל על כמו שאר החברות תקווה שהיא תוכל לעלות לתכנן לוח טיסות לקראת חג הפסח במתווה של טיסה בטוחה.