"לא לקרנות שמחפשות רווח מהיר": מה חושבים באלטשולר על קרן אייפקס ולמה נפרדה זהבית כהן מכל כך הרבה מנהלים

מנכ"ל אלטשולר שחם גמל יאיר לוינשטיין מדבר בשיחה עם מוסף G של גלובס על מאחורי הקלעים לרכישת פסגות • וגם, עשר שנים, חמישה מנהלים, למה אף אחד לא שרד תחת זהבית כהן? "ממנכ"ל למנכ"ל זה הלך ונהיה גרוע יותר" • הצצה לכתבה המלאה שתפורסם בסופ״ש

יאיר לוינשטיין / צילום: איל יצהר
יאיר לוינשטיין / צילום: איל יצהר

"פסגות הוא גוף שאינו מחולל תחרות בשוק זה מספר שנים, לא הייתה שם צמיחה", כך אומר ל-G יאיר לוינשטיין, מנכ"ל אלטשולר שחם גמל ופנסיה ושותף בחברת הגמל של בית ההשקעות, שניהל את המו"מ לרכישת פסגות.

לדבריו, "לפני עשר שנים פסגות ניהלו בגמל ובפנסיה 57 מיליארד שקל, והיום הם מנהלים 54 מיליארד שקל. אנחנו באלטשולר ניהלנו ב-2010 סך של 10 מיליארד שקל, והיום מנהלים כ-160 מיליארד שקל".

לוינשטיין סבור כי לא רק ניהול בעייתי היווה את המקור לקשיים של קרן הפרייבט אקוויטי אייפקס, בניסיונותיה להשביח את פסגות, אלא ישנה בעיה מהותית יותר. "בית השקעות אינו עסק שמתאים לקרנות השקעה שמחפשות רווח מהיר. אין הרבה גופים שעומדים בתנאי הרגולציה ויכולים להרים את העסקה מבחינה פיננסית".

שלא במפתיע, הוא משוכנע כי באלטשולר כן יוכלו להצמיח את פסגות: "העסקה הזאת מאפשרת לנו לתת פייט בתחום החיסכון ארוך הטווח לחברות הביטוח הגדולות, והאינטרס של עמיתי פסגות בפנסיה ובגמל הוא לקבל בית שינהל עבורם את הכספים בצורה הטובה ביותר. אנחנו, בעלי הבית באלטשולר שחם, קמים בבוקר ויודעים שזה העסק שלנו, ואם לא נהיה טובים מספיק, הלקוחות יעזבו".

על המו"מ עצמו הוא מספר כי "מגעים רבים שנעשו לרכישת החברה לא צלחו, אך אנחנו הצלחנו להביא עסקה בשלה ששני הצדדים מרוצים ממנה. לא סביר שפסגות היה נמכר לגורם כלשהו מבחוץ (הכוונה לגורם מחוץ לענף בתי ההשקעות, ה'מ')".

"ממנכ"ל למנכ"ל זה הלך ונהיה גרוע"

דבריו של לוינשטיין מובאים בכתבה שסוקרת את השמדת הערך הגדולה שהתרחשה בפסגות תחת אייפקס, לאחר שבית ההשקעות שנרכש לפני כעשור תמורת כ-2.5 מיליארד שקל, נמכר כעת לאלטשולר שחם בכ-900 מיליון שקל בלבד. גורם מרכזי שהוביל לכישלון קשור כנראה לאופן שבו התנהלה מנכ"לית אייפקס, זהבית כהן, עם המנכ"לים שמינתה לניהול בית ההשקעות הנוצץ שרכשה. מאז שנחתמה העסקה באופן סופי, באוקטובר 2010, לא פחות מחמישה מהם התחלפו, חלקם לאחר כהונות קצרות מאוד.

על פי התמונה המתוארת על ידי רבים, מנכ"לי פסגות לדורותיהם נאלצו לתפקד בסביבת עבודה של קיצוץ משאבים מאסיבי, היעדר השקעות, והרבה השגחה מלמעלה (וזאת בזמן שרבים מהמתחרים דווקא הוציאו כסף על כניסה לתחומים חדשים והתרחבות). מקורבים לנושא יודעים לספר שכהן נהגה לקבל דיווחים על כל מה שנעשה בחברה באמצעות "אנשים שלה" - בעלי תפקידים בפסגות שהיו מקורבים אליה ונהגו להעביר לה דיווחים שוטפים.

זהבית כהן / צילום: רמי זרנגר
 זהבית כהן / צילום: רמי זרנגר

"ממנכ"ל למנכ"ל זה הלך ונהיה גרוע", אומרים גורמים המכירים היטב את החברה. "מהיום שזהבית נכנסה לפסגות זה רק הידרדר והידרדר. הייתה מעורבות קיצונית שלה, שלא לומר התערבות, לאורך כל הדרך. בחברה נעשו רק מהלכי התייעלות ופיטורים - אפס השקעה בתשתיות.

"בית השקעות מבוסס על אנשים, על טכנולוגיה, על אמון. כשמייבשים חברה אתה לא יכול לגייס אנשים טובים, כי אתה לא יכול לשלם להם כמו שצריך. זהבית רק מכרה ומכרה".

מזהבית כהן לא נמסרה תגובה לטענות המובאות בכתבה .