לקראת הודעת הריבית של בנק ישראל: אלה הנתונים שחשוב לדעת

קונצנזוס הכלכלנים בשוק צופה כי הריבית תיוותר ללא שינוי, בעוד נתוני המאקרו מסירים את האפשרות להורדה • על אף העלייה בציפיות האינפלציה נוכח עליית מחירי הסחורות, מוקדם לדבר על העלאת הריבית

פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: רפי קוץ, גלובס
פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: רפי קוץ, גלובס

לקראת הודעת הריבית של בנק ישראל שתפורסם היום (ב') בשעה 16:00, כל 15 הכלכלנים שהשתתפו בסקר של רויטרס צופים כי הריבית תיוותר ללא שינוי ברמת שפל היסטורית. אם לאחרונה חלק מהכלכלנים אף צפו כי הריבית עשויה לרדת, אז נתוני המאקרו המעודדים של המשק שפורסמו החודש הרחיקו את האפשרות להורדה.

כך למשל, נתוני הצמיחה של המשק ברבעון הרביעי של 2020 הצביעו על צמיחה של 6.3% בתוצר, וזאת הודות לעלייה במכירות הרכבים כאשר הרוכשים הקדימו רכישות בשל העלאת המס הצפויה ב-2021. בנטרול המס על היבוא מדובר בצמיחה של 4.1%. עם זאת, שיעור האבטלה הרחב שהגיע בינואר ל-18%, משקף מצב בו אחד מכל חמישה ישראלים הינו מחוץ לשוק התעסוקה. יחד עם נתוני הצריכה הפרטית שירדה בחדות בצל הסגר השלישי שנכפה על המשק, אלו ממשיכים להכביד על המשק.

עם זאת, בשנת 2020 כולה נרשמה התכווצות של 2.4% בלבד בתוצר המשק, מתחת לתחזיות הכלכלנים שצפו התכווצות של 3.7%, וזאת בשל היצוא החזק של תעשיית ההייטק הישראלית. כלכלני בנק פועלים מסייגים כי "בענפים מסוימים, כמו הייטק, לא הייתה פגיעה כלל, ולכן קשה לצפות לזינוק בפעילות השנה. חלק מהגורמים שמיתנו את הפגיעה, הם גם אלו שמקטינים את הפוטנציאל לריבאונד בצמיחה השנייה. לדוגמה, פתיחת השמיים תסיט חלק מהצריכה המקומית ליבוא".

בנוסף לכך, מדד ינואר שפורסם בשבוע שעבר שיקף אינפלציה של 0.4% ב-12 החודשים האחרונים, לעומת מינוס 0.7% בחודש דצמבר, אך ציפיות האינפלציה עלו בשבועות האחרונים על רקע העלייה במחירי הסחורות. עדיין מדובר בנתון רחוק מתחום היעד של בנק ישראל הנע בין 3%-1%. כלכלני מיטב דש כותבים כי "האינפלציה בישראל נמוכה יותר מאשר בארה"ב וגם בתחזית הכי גבוהה לא צפויה להגיע לרמות שיגרמו לבנק ישראל לחשוב על עליית ריבית. האינפלציה בישראל, במיוחד אינפלציית הליבה, מתואמת יותר בעשור האחרון עם האינפלציה באירופה מאשר בארה"ב".

בתוך כך, נזכיר כי תחזיות הצמיחה למשק ב-2021 בתרחיש האופטימי בו נמשך הקצב הגבוה של חיסון האוכלוסייה הינן לצמיחה של 6.3%, כך לפי נתוני בנק ישראל. זו של גולדמן זאקס היא לצמיחה של 7.5% בתוצר המשק בשנה הנוכחית, שנת הריבאונד ממשבר הקורונה.

בנוסף לכך, בשוק יצפו להתייחסות של בנק ישראל להמשך הרכישות אג"ח. כרגע המכסה עומדת על 85 מיליארד שקל בסך הרכישות, ונראה כי המכסה עשויה להיגמר בחודשי הקיץ, כך שמעניין מה חושבים בבנק ישראל בנושא זה.