צ'ק אין | פיצ'ר

האם פסח יהיה נקודת היציאה של סוכני הנסיעות או שעתם היפה של המלונאים

האם אפשר כבר להתחיל לארוז את המזוודות לקראת פסח • האם נוכל כבר לטוס עם הילדים לחופשה המשפחתית השנתית, או שבחג הזה הטיסות יהיו לזוגות בלבד, כיוון שילדים עדיין לא בתור להתחסן • האם לאנשים בכלל יש חשק לבדוק על חופשה בחו"ל • ומה בנוגע למחירים?

חופשה / צילום:  Shutterstock
חופשה / צילום: Shutterstock

פסח. נקודת היציאה שהעוסקים בענף התיירות חיכו לה. סוכני הנסיעות כבר משווקים חבילות ליוון ולקפריסין שכבר הכריזו שירצו את התייר הישראלי המחוסן. אלא שעננת אי הוודאות באשר לאופן שבו נוכל לטוס למדינות אחרות עדיין לא התפוגגה והסוגיה העיקרית נוגעת לילדים - אלו לא מחוסנים כידוע, והדגש של המדינות שמכריזות בזו אחר זו כי ירצו את התייר הישראלי - הוא על היות רובנו מחוסנים. אל יוון, איי סיישל, קפריסין וגיאורגיה הצטרפה גם אוקראינה.

האם פסח היא תחנת היציאה או שמוקדם לארוז את המזוודות?

"המדפים שלנו מלאים במוצרים לפסח ואילך, אבל אני סבור שנקודת היציאה תהיה לקראת סוף אפריל ומאי ולקראת עיד אל פיטר שיהיה ב-12 במאי, ושבועות ב-16 במאי", אומר אפרים קרמר, מנכ"ל אשת טורס.

לדבריו, "הנושא של הבדיקות שהנוסעים יידרשו אליהם ביציאה לחו"ל מסבך את העסק. כי אמנם המדינות רוצות את הישראלים, אבל זה לא מספיק שהתחסנת. צריך גם לבצע בדיקה 72 שעות לפני שחוזרים לארץ, וזה נעשה על חשבון הנוסע. ביוון למשל זה יכול להגיע ל-400 דולר למשפחה, והילדים עד גיל 16 שלא מחוסנים יידרשו כנראה להיות בבידוד בחזור.

"בתנאים הללו, תיירות יוצאת למטרות נופש תהיה מזערית. לקראת אפריל-מאי נראה יותר התחסנות במדינות אחרות, והסכמים בילטראליים שעליהם נסמכת התיירות ייפתחו לעוד מדינות ובתנאים אחרים".

"תמהיל חדש של נוסעים"

"פסח השנה ישקף תמהיל חדש של נוסעים, אם פעם זה היה חג לחופשה משפחתית עכשיו זה יהיה לחופשה זוגית", אומר מנכ"ל איסתא הולידייס רונן קרסו. "כל עוד הילדים יידרשו לבידוד בחזור מהחופשה אני לא רואה את פסח כנקודת היציאה המדוברת".

האם מי שייצא נשכר מזה הם המלונאים בארץ?
קרמר: "למרות שהילדים יידרשו להציג בדיקה גם במלונות בארץ על-פי התו הירוק אני מאמין שהפרוצדורה של הנסיעה לחו"ל תשרת את המלונאים בישראל. ואז, יהיה יותר ביקוש למלונות בארץ, המחירים יעלו, יהיה רעש ציבורי שיוביל לשינוי הפרוצדורה של היציאה בחו"ל. בסופו של דבר הכול מתנהל ככלים שלובים. בנוסף, הממשלה ספגה ביקורת רבה על השארת נתב"ג פתוח, לא מן הנמנע שזה יישאר כך עד לבחירות".

לדברי קרסו: "2021 תהיה השנה של המלונאים הישראלים כי החופשה בארץ תהיה כרוכה בהרבה פחות 'כאב ראש', ילד יציג בדיקה בכניסה לבית מלון וזהו. אנחנו רואים את המגמה גם בהתעניינות של הצרכנים: מבררים בעיקר על חופשה בארץ ופחות שואלים על חופשה ביוון.

"במצב שבו שדה התעופה סגור לאנשים אין חשק לבדוק על חופשה בחו"ל. יכול להיות כשהוא ייפתח זה יעזור לקדם את החבילות בחו"ל, אבל בינתיים ענן חוסר הוודאות ממשיך לרחף על הענף בכל הנוגע לפסח. בקיץ זה עשוי להיות אחרת, משום שאם תהיה גם אז חובת בידוד לילדים אחרי החופשה, זה ירתיע פחות בשעה שהם ממילא בחופש הגדול. אז אני מניח שעוד מדינות שירצו תיירים יקלו על התנאים לחופשה לא רק למתחסנים אלא גם לילדים".

 "התייר הישראלי הולך להיות מאוד מבוקש בכל העולם"

יש מי שדווקא בונה על פסח לתיירות יוצאת בצורה נרחבת יותר: בשטיח המעופף הגדירו את הסכמי התיירות עם יוון וקפריסין כ"יום חג". אורן כהן מגורי, סמנכ"ל השיווק והמכירות בחברה אף אמר כי "התייר הישראלי הולך להיות מאוד מבוקש בכל העולם ואנחנו כבר רואים את זה עם ההסכמים עם יוון, קפריסין ובקרוב נראה את זה עם עוד ועוד מדינות". בחברה בונים על החיבה של הישראלים ליעדי הנופש באיי יוון ובקפריסין ומעריכים כי המתווה של המדינות השכנות שחושקות בתייר הישראלי חייב יהיה לכלול ילדים באופן שלא ירתיע את התיירים.

ניר מזור, סמנכ"ל בקשרי תעופה, מציג אופטימיות זהירה: "בתי מלון ביוון ובקפריסין שלא פתחו בשנה שעברה כבר הודיעו שהשנה יפתחו, ואנחנו כבר מוכרים חבילות לפסח למרות שאנחנו לוקחים בחשבון שיש אפשרות שהשמיים לא ייפתחו.

"נכון לעכשיו ילדים שיצאו לנופש ביוון למשל יידרשו לשהות בבידוד ביתי בחזור, אבל אנחנו לוקחים בחשבון שדברים דינמיים, והשינויים לא תלויים בנו. את ההתעניינות לפסח אנחנו רואים בעיקר בחבילות לאזור אגן הים התיכון ולחופשה במרחק של עד 3 שעות טיסה שכוללת גם את האמירויות".

באשר לרמת המחירים אומר מזור כי "המחירים דומים בערך דולרי לאלה של פסח 2019 גם בבתי המלון וגם בטיסות, אבל הדולר שירד פועל לטובת הישראלים. אם תהיינה הפסקות נוספות בפעילות נצטרך לעלות את המחירים בשלב כזה או אחר אבל אנחנו מצפים ליציבות תחת חוסר בהירות".

מגפת הקורונה הובילה לשינוי חד בהרגלי הצריכה - עד שחונכנו להזמין חופשה חצי שנה לפחות מראש ולתכנן אותה בצורה מושכלת, הקורונה הוכיחה שאי הוודאות היא המציאות החדשה גם בתיירות. לכן המזמינים לא ששים לתכנן טיול ארוך טווח גם כשלא ברור נושא תוקף תעודת המתחסן, שבשלב זה נקוב לחצי שנה.

שינוי אחר הוא נושא הביטולים שהיום הוא חלק מובנה בתמחור והוא מהווה הסרת חסם חשוב שקיים אצל הצרכנים. "נכון לנקודה הזו הגמישות בדמי הביטול הוא חובה", מציין קרסו ואכן ההבטחה להחזר מלא היא חלק מובנה מהחבילות ברוב החברות ולצרכנים נמליץ לוודא שכך קורה בכל הזמנה, גם אם נעשית באתרים בינלאומיים. בשטיח המעופף למשל מאפשרים ביטול מכל סיבה ומתחייבים החזר כספי בתוך 10 ימים. "מעבר לזה", אומר מזור "אנחנו מציעים גם למי שמזמין לאחר הפסח לשריין את החופשה ולשלם 100 דולר מראש כדי לא לסכן את כל הסכום ואת היתרה להשלים חודש לפני. גם את המקדמה אנחנו נחזיר במקרה של שינוי דוגמת מדינה שהוגדרה כירוקה והפכה לאדומה. זה חסם שחשוב היה לטפל בו כשאנחנו יודעים שיש צרכנים שעוד בטראומה מזה שלא קיבלו החזר כספי מחברות שהזמינו דרכן".