בעקבות ההצלחה הפנומנלית בננו דיימנשן: שרון פימה לוקח גם את מיט-טק להנפקה בנאסד"ק

חלוצת טרנד הפוד-טק בת"א הגישה תשקיף לגיוס של 29 מיליון דולר בניו יורק • גם חברת הקנאביס יוניבו הודיעה על כוונתה לצאת לבורסה זרה

שלט של רחוב וול סטריט מחוץ לבורסת ניו יורק / צילום: Reuters, Mike Segar
שלט של רחוב וול סטריט מחוץ לבורסת ניו יורק / צילום: Reuters, Mike Segar

מיט-טק, חלוצת טרנד חברות הפוד-טק בבורסת ת"א, דיווחה כי הגישה תשקיף לגיוס של 29 מיליון דולר בנאסד"ק. בעקבות ההודעה עלתה מניית החברה בשיעור דו-ספרתי, והיא משקפת לה שווי של מעל 400 מיליון שקל (זינוק של יותר מ-100% בשנה האחרונה). בכוונת מיט-טק להנפיק ניירות ערך מסוג ADS, וטרם נקבעו הכמות והערך של הני"ע שיוצעו.

מיט-טק  הגיעה לבורסה בת"א בסוף 2019, לאחר שהתמזגה עם השלד הבורסאי אופקטרא נדל"ן. החברה מפתחת טכנולוגיה לייצור בשר מתורבת, כלומר תאי בשר שמתרבים במעבדה, ללא צורך בגידול ושחיטה של בעל חיים ממשי, וכן לייצור נתחי בשר באמצעות הדפסת תלת-ממד.

יזם ומנכ"ל החברה הוא שרון פימה, שהיה מיזמי חברת מדפסות התלת-ממד ננו דיימנשן, שהפכה בחודשים האחרונים לסנסציה בנאסד"ק ונסחרת לפי שווי של 3.4 מיליארד דולר. זאת, לאחר סדרת גיוסי ענק של מניות שהכניסו לקופתה סכום כולל של כמעט 1.5 מיליארד דולר (למרות שפעילותה בוסרית והפסדית).

בעלי מניות נוספים בולטים במיט-טק הם פסגות (כ-6%) ושמעון כהן (7.6%), שהיה מבעלי השלד אופקטרא נדל"ן. עד היום גייסה החברה כ-60 מיליון שקל, עם כניסתם של משקיעים - ובהם רמי לוי, קבוצת אדום, מור בית השקעות, מיטב דש ותכלית תעודות סל.

למיט-טק אין היום הכנסות, והמוצרים הראשונים שלה אמורים להגיע לשוק ב-2022. אלו יהיו היברידיים, כלומר מוצרים שמבוססים על שילוב בין קציצה מן הצומח לבין שומן בשר שיוצר במעבדה. לשם כך רכשה מיט-טק לפני כחצי שנה חברה המתמחה בייצור שומן בשר מתורבת, ב-17.5 מיליון דולר. מוצרים אלה יימכרו כנראה תחילה לשוק המסעדות. הקציצה השלמה בהדפסה תלת-ממדית צפויה להגיע רק מאוחר יותר.

היחידה בבורסה בתחום הבשר המתורבת

תחום הפוד-טק, וספציפית תחליפי הבשר, הוא היום תחום חם בעולם, אך במפתיע אין בנאסד"ק הרבה חברות בתחום הזה. חברת ביונד מיט, שמייצרת קציצות על בסיס צמחי אשר מדמות טעם של בשר, היא כוכבת כמעט בודדת והיא נסחרת לפי שווי של כ-10 מיליארד דולר. רוב החברות העוסקות בכך הן או צעירות מכדי להגיע לבורסה, או דווקא חברות ענק בתחום המזון, שעוסקות בתחליפי בשר כאחד מתחומי הפעילות שלהן.

הבורסה בת"א, שמקבלת לאחרונה הנפקות של חברות טכנולוגיה צעירות מאוד, משכה אליה מספר חברות פוד-טק, אשר חלק מהן  פועלות בתחום של פיתוח תחליפי בשר שונים על בסיס צמחי, לעומת מיט-טק שהיא היחידה מביניהן אשר פועלת בשוק הבשר המתורבת ממש. 

שוק ההון האמריקאי נמצא בתקופה טובה. חלון ההנפקות פתוח לרווחה בדגש על חברות בתחום הבריאות והטכנולוגיה. למרות זאת, תחום הפוד-טק עדיין לא תוסס בנאסד"ק, וחברות המזון שנטלו חלק בהנפקות מתחילת השנה קשורות לשירותי אספקת מזון יותר מאשר לטכנולוגיות של מזון חדש.

יוניבו יוצאת לנאסד"ק דרך חברת SPAC

חברת הקנאביס יוניבו , שלה מפעל קנאביס וחוות גידול קנאביס בהקמה, הודיעה על כוונתה לצאת לבורסה זרה, ככל הנראה נאסד"ק או הבורסה של ניו יורק, באמצעות רישום כפול או מיזוג לחברת SPAC, חברה שהוקמה לצורך ביצוע רכישה. מניית יוניבו עלתה בתגובה, והחברה נסחרת בשווי של קרוב ל-90 מיליון שקל. יוניבו, בהובלת המנכ"ל ובעל השליטה גולן ביטון, והיו"ר חיים הורביץ, פרסמה לאחרונה הערכה כי תרשום ב-2020 - שנת הפעילות הראשונה שלה - הכנסות של 33 מיליון שקל.

לפני כמה שבועות הודיעה חברת הקנאביס אינטרקיור שמוביל היו"ר אהוד ברק על כוונתה להתמזג עם חברת SPAC, ומנייתה עלתה 40%, למחיר המגלם לחברה שווי של 700 מיליון שקל. 

ובינתיים, חברת הקנאביס הישראלית קנאבו גרופ (Kanabo Group) ביצעה בשבוע שעבר הנפקה בבורסת לונדון שבה גייסה 6 מיליון ליש"ט (8.4 מיליון דולר) לפי שווי של 23.4 מיליון ליש"ט (32 מיליון דולר). כבר נסחרת בתשואה של 370%, ולפי שווי של 111 מיליון ליש"ט, כ-155 מיליון דולר.

קנאבו היא חברת הקנאביס הרפואי הראשונה שמונפקת בבורסה של לונדון, ובתקשורת הבריטית היא הוכרזה כמבשרת של סקטור קנאביס חדש בבורסה המקומית. בבריטניה היום הקנאביס מוגבל לשימוש רפואי בלבד, ואת החומר CBD לבדו ניתן למכור באופן חופשי יחסית.

קנאבו, שהוקמה ומנוהלת על-ידי אביהו תמיר, היא חברת קנאביס עם ייצור רפואי. היא פיתחה מכשיר המאפשר שאיפה של כמויות מדודות של קנאביס, ומכוונת את המוצר באופן ייעודי לטיפול בהפרעות כאב והפרעות שינה. המוצר עדיין לא נמצא בשוק, והסכום ישמש לניסויים קליניים ולהשקה המתוכננת בהמשך השנה.