הסדר טיעון מקל לאדם שאיים על הבן של עו"ד ליאת בן-ארי שווקי

במסגרת ההסדר הוסכם כי הנאשם יודה, יורשע, ויוטל עליו עונש מאסר על-תנאי לשלושה חודשים וקנס בסך 1,500 שקל • לטענתו, הוא איים על בנה של בן-ארי שווקי, התובעת בתיקי נתניהו, כיוון שהושפע מתכנים בקבוצות המזוהות עם הימין

המשנה לפרקליט המדינה, עו"ד ליאת בן-ארי שווקי / צילום: רפי קוץ
המשנה לפרקליט המדינה, עו"ד ליאת בן-ארי שווקי / צילום: רפי קוץ

התביעה המשטרתית ועו"ד גיא קמרי, המייצג את  שחר בן-יהודה הנאשם באיומים על הבן של המשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית עו"ד ליאת בן-ארי שווקי, הגיעו להסדר טיעון במסגרת יוטל עונש קל על הנאשם.

במסגרת ההסדר, שאושר על-ידי בית המשפט, הוסכם כי הנאשם יודה, יורשע, ויוטל עליו עונש מאסר על-תנאי לשלושה חודשים וכן קנס בגובה של 1,500 שקל שישולם בחמישה תשלומים.

התביעה המשטרתית אמרה בטיעונים לעונש כי "הנאשם יליד 1990 והורשע בעבירת איומים כלפי (בן של) פרקליטה. הוא אמר 'אני הולך לתפוס אותך ולחנך אותך', מדרג החומרה אינו מהגבוהים. יש לחובתו שתי הרשעות ישנות שהתיישנו אך טרם נמחקו בעבירות של הפרעה לשוטר והפרעה לעובד ציבור - בגין שניהם נידון למאסר מותנה. לאור המפורט, יחד עם ההודאה המיידית של הנאשם ולקיחת האחריות מיום החקירה שלו, אנחנו הגענו להסדר וחושבים כי הוא ראוי. אבקש לאמץ את הסדר הטיעון".

לגלובס נודע כי מלכתחילה התביעה התעקשה כי העונש שייגזר במסגרת עסקת טיעון יהיה עבודות שירות, אולם לבסוף הסכימה לעונש קל יותר של מאסר על-תנאי.

בן-יהודה עצמו אמר בדיון כי "זו לא התנהגות שמתאימה לי,ואני מצטער".

בגזר הדין נכתב כי "מדובר באיומים באמצעות תוכנת המסנג'ר של פייסבוק, אשר הנאשם שלח למתלונן, שהינו בנה של המשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית ופרקליטת מחוז תל אביב מיסוי וכלכלה, עו"ד ליאת בן-ארי, אשר מנהלת את התיק הפלילי נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו.

הנאשם סבר כי המתלונן השתתף בהפגנה אשר סרטון שלה הופץ ברשת בקבוצת כגון "מחבקים את הימין", ועל רקע זה שלח למתלונן את ההודעות הבאות "אתה הבן של בן-ארי ה****** ?" וכן "אם כן חכה היום שאני בא לתפוס אותך, לחנך אותך קרוב י******".

עוד נכתב כי "כתב האישום ציין כי הנאשם שגה וכי המתלונן כלל לא נכח באותה הפגנה".

עוד לדברי השופטת שפילברג כהן, "העבירה שביצע הנאשם משקפת גישה מתלהמת, אלימה ובריונית אשר לצערנו נפוצה עד מאוד ברשתות החברתיות. אין צורך לומר כי אדם המקבל איומים ונאצות באמצעות הרשת החברתית נדון לפגיעה בשגרתו ובתחושת הביטחון האישי שלו.

"לשלילה יש לציין כי מדובר בפנייה אלימה ומאיימת לאדם על רקע תפיסה שגויה, מה שמלמד על הלך רוח חפוז ומתלהם של הנאשם. לשלילה נוספת ומרכזית יש לציין את האיום על המתלונן בשל קרבת משפחתו לעובדת ציבור בכירה. התנכלות לעובדי ציבור בשל מילוי תפקידם, ובוודאי שהתנכלות למשפחותיהם של אותם אנשים, לא רק שהיא מסוכנת ושלילית, אלא שיש בה משום מטרה להטיל אימה על מבצעי תפקידים כחוק, ובכך לפגוע ביסודות המשטר הדמוקרטי במדינה.

"חרף האמור לעיל, לזכותו של הנאשם נלקחה בצדק לקיחת האחריות שלו כבר בשלב הראשון, החרטה על מעשיו, ונתוניו, המעידים כי למעלה מעשור הוא מתפקד כאזרח נורמטיבי ושומר חוק".

בעקבות זאת, אימצה השופטת את הסדר הטיעון.

האיומים בעקבות פייק ניוז

ביולי 2020 התביעה המשטרתית הגישה כתב אישום נגד גבר בן 30 תושב כרמיאל, לאחר ששלח הודעה מאיימת לבנה של בן-ארי שווקי. לאחר שהתבקש להתייצב לחקירה וסירב, והמשטרה הוציאה צו מעצר נגדו.

בחקירתו הודה בן-יהודה, כי שלח את ההודעה המאיימת לבנה של בן-ארי שווקי בעקבות סרטונים שראה ברשת החברתית ובהם נראה על-פי הנטען אחד מבניה של בן-ארי שווקי כשהוא מכה שוטר בהפגנה סמוך לבית המשפחה.

במשרד המשפטים הבהירו כי מדובר בפייק ניוז, ושבניה של בן-ארי שווקי היו בבית במועד ההפגנה.

בחקירתו הסביר בן-יהודה כי שלח את ההודעה המאיימת, כי משפחת בן-ארי שווקי רודפת את הימין ואת נתניהו, והוא רצה שגם הם יפחדו. לדבריו, הוא הושפע מתכנים בקבוצות המזוהות עם הימין, והחליט לעשות מעשה, לחפש את שמו בפייסבוק ולשלוח לו את ההודעה המאיימת.

המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו עד תום ההליכים. שופטת בית המשפט השלום בנצרת דחתה את הבקשה, אולם קבעה כי ייאסר עליו לשהות באזור המרכז עד תום ההליכים, וכי ייאסר עליו ליצור קשר ישיר או עקיף עם המעורבים בפרשה, וכן שימוש ברשתות החברתיות.