בגרמניה מצביעים ברגליים ולא הולכים לקבל את החיסון של אסטרהזנקה

בריטניה צפויה לצאת בהדרגה מהסגר שמוטל עליה מתחילת ינואר החל מ-8 במרץ • שיעורי התחלואה בבריטניה עדיין גבוהים יחסית, עם ממוצע של כ-11 אלף מקרי קורונה חדשים ביום • גרמניה חיסנה עד כה במנה ראשונה 4.8 מיליון בני אדם בלבד, וטרם סיימה להציע חיסון ראשון לקבוצות הסיכון

מנת חיסון לקורונה של אסטרהזנקה / צילום: Reuters, Jason Cairnduff
מנת חיסון לקורונה של אסטרהזנקה / צילום: Reuters, Jason Cairnduff

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון צפוי להודיע היום (ב') כי המדינה תצא בהדרגה מהסגר שמוטל על הממלכה המאוחדת עוד מתחילת ינואר ב-8 במרץ, כולל שיבה חלקית ללימודים. היציאה מהסגר תהיה הדרגתית, ואחרי חידוש הלימודים ואפשרות התקהלות של יותר משני בני אדם, יורשו החל מתחילת אפריל שישה בני אדם להיפגש יחדיו, וכך גם שתי משפחות עם ילדים. עם זאת, החנויות הבלתי הכרחיות אינן צפויות להיפתח בקרוב. גם ביקורים בבתי אבות יורשו החל מ-8 במרץ.

שיעורי התחלואה בבריטניה עדיין גבוהים יחסית, עם ממוצע של כ-11 אלף מקרי קורונה חדשים ביום, וכ-250 קורבנות מהמחלה ביממה. זאת, למרות שמבצע החיסונים הבריטי מתקדם מהר יחסית לשכנות האירופיות, ועד כה קיבלו 17.5 מיליון בני אדם את המנה הראשונה של החיסונים שאושרו לשימוש (רק 615 אלף קיבלו את המנה השנייה, בשל החלטת הרשויות לעכב אותה על מנת להעניק כמה שיותר מנות ראשונות ולהגן על האוכלוסייה במהירות). אוכלוסיית בריטניה מונה 67 מיליון בני אדם.

גם גרמניה תחל בשיבה אטית לשגרת החיים שהייתה לפני הסגר שהוטל באמצע דצמבר, כאשר במדינות מחוז רבות, כולל ברלין, ישובו היום ילדים לבתי הספר היסודיים ולגנים. חלק מהמדינות בחרו ליישם הגבלות חדשות, כמו לימודים חלקיים בחלק מימי השבוע, הטלת חובת מסיכה על המורים והתלמידים במשך כל הזמן (כמו בצרפת), שימוש בבדיקות מהירות כדי לבדוק תלמידים ומורים ועוד. חלק ממדינות המחוז פועלות כדי לחסן מורים וגננות כחלק מקבוצת סיכון, בהקדם האפשרי. רוב הלימודים שיתחדשו יהיו במתכונת חלקית בשלב זה.

גם גרמניה הודיעה על יציאה מהסגר ב-8 במרץ, אז אמורות להיפתח חנויות ומתחמי מסחר, אך רק במקומות בהם שיעור התחלואה אינו עובר 35 חולים חדשים ל-100 אלף תושבים לשבוע. רף זה, חמור יותר מהרף שנקבע בעבר של 50 חולים חדשים, מעורר דיון בגרמניה ושאלה אם הדבר הכרחי. בגרמניה נרשמת בימים האחרונים מגמה מתונה של עלייה מחדש במספר המקרים, אחרי ירידה הדרגתית שנמשכה שבועיים. נכון לעכשיו, עומדת המדינה כולה בממוצע על כ-61 מקרים חדשים ל-100 אלף תושבים בשבוע.

גרמניה חיסנה עד כה במנה ראשונה 4.8 מיליון בני אדם בלבד, וטרם סיימה להציע חיסון ראשון לקבוצת הסיכון של מעל גילאי 80 או צוותים רפואיים. מתרבים הדיווחים במדינה על חשש של אנשי צוות רפואי וצוות בתי אבות להתחסן בחיסון של "אסטרהזנקה", בגלל המחקרים שהראו כי אינו יעיל נגד המוטציה הדרום-אפריקאית. נכון לעכשיו, ישנה בחירה חופשית באיזה חיסון לבחור, אולם כמויות החיסונים של חברת "ביונטק-פייזר" מוגבלות מאוד. בברלין דיווח עיתון מקומי כי מרכז החיסון שמציע חיסוני "אסטרהזנקה" פנוי לחלוטין ומחכה למתחסנים אפשריים (מקרב הצוותים הרפואיים), בעוד לא ניתן למצוא תור פנוי במרכז החיסון שמציע את חיסוני "ביונטק-פייזר".

כלי התקשורת ומומחים במדינה מאשימים גם את הרשויות בחוסר האהדה הציבורי לחיסון של "אסטרהזנקה", לאחר שהן אישרו את השימוש בו רק לתושבים מתחת לגיל 65. ההחלטה הגרמנית, שהתקבלה בניגוד להמלצות של סוכנות התרופות של האיחוד (EMA), סייעה לפגוע בתדמית היעילות של החיסון בקרב האוכלוסייה כולה. בנוסף, כלי התקשורת בגרמניה דיווחו בהרחבה על תופעות הלוואי של החיסון, ולפיהם "רבים" ממי שקיבלו אותו נאלצו לקחת ימי מחלה כדי להתמודד אתן.