דלק ישראל השלימה את מכירת תחנות הכוח לרפק אנרגיה ולגופים המוסדיים

העסקה בוצעה תמורת 357 מיליון שקל • גופים מוסדיים מקבוצת מגדל יחזיקו ב-45% ממניות השותפות, ואילו קרנות עמיתים יחזיקו ב-20% מהשותפות

תחנת כוח שורק / צילום: מוטי יאיר
תחנת כוח שורק / צילום: מוטי יאיר

חברת דלק ישראל השלימה את מכירת תחנות הכוח שבבעלותה בשורק ובאשקלון, תמורת 357 מיליון שקל. הרוכשת בעסקה היא שותפות שהקימה חברת רפק אנרגיה, שכוללת שניים מגופי הפנסיה הגדולים במשק: קבוצת מגדל ועמיתים קרנות הפנסיה הוותיקות.

רפק אנרגיה נמצאת בבעלות משותפת (בחלקים שווים) של קרן התשתיות ג'נריישן קפיטל ושל חברת רפק תקשורת ותשתיות, שבשליטת תנחום אורן. לפני חודשים אחדים חתמה רפק אנרגיה על הסכם מחייב לרכישת שתי תחנות הכוח, שממוקמות סמוך למתקני ההתפלה בשורק ובאשקלון.

בהמשך עדכנה רפק אנרגיה על שינוי במתווה העסקה, כך שבמקום לרכוש באופן ישיר את מלוא מניותיהן של שתי תחנות הכוח, הקימה רפק אנרגיה שותפות שתרכוש את הבעלות על שתי התחנות. לפי עיקרי הסכם השותפות, תחזיק רפק ארגיה ב-100% ממניות השותף הכללי שינהל את השותפות וכן ב-35% ממניות השותפות.

גופים מוסדיים מקבוצת מגדל יחזיקו ב-45% ממניות השותפות ואילו קרנות עמיתים יחזיקו ב-20% מהשותפות. מטרת השותפות היא החזקה במניות חברות תחנות הכוח בשורק ובאשקלון, והיא תהיה בתוקף עד המאוחר מבין 17 שנים ממועד הקמתה או סיום הסכמי אספקת החשמל של תחנות הכוח לשני מתקני ההתפלה.

במועד ההשלמה שילמו הרוכשות סכום של 297 מיליון שקל ואילו סכום נוסף של 60 מיליון שקל עתיד להתקבל בתוך כשמונה חודשים וחצי. השלמת העסקה התאפשרה לאחר התקיימות מלוא התנאים המתלים, ובהם הסכמתו של בנק הפועלים, שהעמיד (עם שותפים) הלוואה בגובה 468 מיליון שקל להקמת תחנת שורק.

דלק ישראל הייתה עד לאחרונה חברה בת בבעלות מלאה של קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה. כחלק ממהלך המימושים האגרסיבי של הקבוצה, היא השלימה באוקטובר האחרון  מכירה של 70% ממניות דלק ישראל לידיהם של חברת להב אל.אר (שבשליטת אבי לוי) ושותפה, איש העסקים אורי מנצור, בתמורה לסכום של 525 מיליון שקל.

העסקה שיקפה לדלק ישראל שווי של 750 מיליון שקל וכללה אופציה לרוכשים לרכוש מידי קבוצת דלק עוד 5% ממניות דלק ישראל לפי אותו שווי חברה. במועד ההשלמה שילמו הרוכשים 450 מיליון שקל, כאשר את הסכום נוסף של 75 מיליון שקל הם התחייבו לשלם עד סוף יוני 2021.

לאחרונה החליטה להב אל.אר להקדים את תשלום חלקה בתמורה הנדחית בסך של 37.5 מיליון שקל. בנוסף, מימשה להב אל.אר חלק מהאופציה המוקנית לה ורכשה מדלק ישראל עוד 1.666% ממניות דלק ישראל תמורת 12.5 מיליון שקל, כך שבפועל שילמה להב אל.אר לקבוצת דלק עוד 50 מיליון שקל.

כעת מחזיקה להב אל.אר ב-36.7% ממניות דלק ישראל, ואילו שותפה, אורי מנצור, מחזיק ב-35% מהחברה. בידי קבוצת דלק נותרו לפי שעה 28.3% ממניות דלק ישראל, אולם היא עשויה כאמור לרדת להחזקה של 25% אם תחליט להב אל.אר לממש גם את יתרת האופציה שבידה.