נגיף הקורונה | סיקור שוטף

בלי מסיבות פורים: הממשלה אישרה עוצר לילי ל-3 ימים החל מיום חמישי

הממשלה הכריעה: עוצר לילי החל מיום חמישי ועד שבת, מהשעה 20:30 ועד 5:00 בבוקר שלמחרת • במסגרת העוצר לא ניתן יהיה לצאת מהבתים אלא למקרי חירום ולשירותים חיוניים, והתחבורה הציבורית תצומצם • ההגבלות הרגילות תקפות בכל שעות היום – עד עשרה בני אדם בתוך מבנה ועד 20 בחוץ

שר הביטחון בני גנץ / צילום: טל שחר - ידיעות אחרונות
שר הביטחון בני גנץ / צילום: טל שחר - ידיעות אחרונות

21:00

הממשלה אישרה הטלת עוצר לילי לראשונה מתחילת משבר הקורונה על כל המדינה בשלושת ימי חג הפורים, חמישי עד שבת. העוצר יחל בשעה 20:30 עד 5:00 בבוקר שלמחרת, ובמסגרתו לא ניתן יהיה לצאת מהבתים אלא למקרי חירום ולשירותים חיוניים. עם זאת, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי הבהיר כי מי שנמצא מחוץ לביתו יכול לשוב אליו גם במהלך העוצר, משמע אם יצא ולו דקות לפני שמונה וחצי, יוכל לחזור אחרי הסגר הביתה. כן אושר לצמצם את התחבורה הציבורית בשעות הערב של שלושת ימי החג.

שר התרבות חילי טרופר הסביר כי מרבית המופעים הוקדמו או נדחו אבל: "נשאר מספר מאוד קטן של מופעים שנשארו, ברמה של בודדים, ובאישור מנכ"ל משרד הבריאות אישרנו את זה". נתניהו התנגד בתוקף, "אני מאוד מעריך אותך שר התרבות, אבל זה אובדן פרופציות. לא יכולים לעשות דבר כזה". גנץ תמך בעמדת נתניהו והחריגות בוטלו. טרופר נמנע בהצבעה, אך כל יתר השרים תמכו.

בדיון הזהיר השר לביטחון פנים אמיר אוחנה כי יש צפי להפרות רבות. "המשטרה תעבוד ככל שהממשלה תחליט על הסגר הזה, אבל אני כבר אומר לכם שתהיינה הפרות. אסור לרצוח אבל אנשים עדיין רוצחים, אבל תהיה גם אכיפה".

שרת התיירות אורית פרקש הכהן אמרה כי המלונות קיבלו ביטולים בגלל השמועות על העוצר, והבהירה כי חשוב שהאיים הירוקים ימשיכו לעבוד.

השר אופיר אקוניס תהה מה ההנחיות לגבי מסיבות שתקיימו במהלך היום, לכך שר הבריאות אדלשטיין ענה שההגבלות הרגילות תקפות בכל שעות היום - עד עשרה בני אדם בתוך מבנה ועד 20 בחוץ.

ראש המל"ל מאיר בן שבת אמר בדיון כי הירידה במקדם ההדבקה נעצרה, ויש אף עלייה מסויימת, וממונה הקורונה הפרופסור נחמן אש היה מעט אופטימי יותר ואמר כי יש צפי לירידה ל-600 חולים קשים בשבוע הבא.

19:43

שר הביטחון בני גנץ מתנגד למשלוח החיסונים העודפים למדינות אחרות. בציוץ בטוויטר כתב: "העובדה שנתניהו סוחר בחיסונים של אזרחי ישראל ששולמו מכספי המסים שלהם בלי דין וחשבון, מראה שהוא חושב שהוא מנהל ממלכה ולא מדינה. מהלך כזה מחייב דיון ואישור. רק צורך ביטחוני, מדיני או רפואי דחוף יכול להצדיק מהלך כזה ונתניהו חייב להציג אותו לציבור או לכל הפחות לאשרו בפורומים הרלבנטיים".

מוקדם יותר מסר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אני נמצא בתיאטרון החאן בירושלים שהולך להציג הערב מחזה אנגלי של נואל קאוורד - 'רוחות עליזות'. בהחלט יש רוח עליזה, משום שאנחנו פותחים עם התו הירוק אירועי תרבות ואני מבין שזה מלא לגמרי וזה יוצא מן הכלל. מכאן אני הולך למופע אחר, ישיבת הממשלה, ובה נחליט ככל הנראה על סגר לילי בפורים בימים חמישי, שישי ושבת. אנו עושים זאת משום שאנחנו לא רוצים לחזור על פורים הקודם בו היתה קפיצה אדירה בתחלואה. אנחנו בתחרות מול המוטציה ומול הנגיף לחסן את יתרת בני ה-50 ומעלה, שם עיקר התחלואה והתמותה וגם כדי לחסן את הצעירים כדי שהמגיפה תהיה מאחורינו. אנחנו לוקחים את הצעד הזה, שהוא קצת מקשה, אבל עדיין, כדי שנוכל לחגוג את פורים עם התו הירוק. המדינה חוזרת לחיים. התרבות חוזרת לחיים ואנחנו חוזרים לחיים עם התו הירוק".

17:50

הממשלה תתכנס הערב (ג') לדון בהטלת עוצר לילי במהלך שלושת ימי חג הפורים ובצעדים נוספים של המאבק בקורונה לרבות האפשרות לפתיחה רחבה יותר של החינוך. ברקע הישיבה הנתונים החדשים המראים כי נבלמה הירידה במספר החולים הקשים ובמקדם ההדבקה.

כחול לבן תתמוך בצעדי הסגירה בפורים תמורת פתיחת החינוך. שר הביטחון בני גנץ אמר במהלך סיור בצפון כי שרי מפלגתו יתמכו בישיבת הממשלה בהגבלות בפורים אך ידרשו לפתוח את החינוך בערים ירוקות וצהובות. "היום אנחנו נאבק על שני דברים. ראשית נאבק על כך שיהיה קצת יותר סגר בפורים כדי שנהיה בסדר בפסח, ועל כן נתמוך בהגבלות תנועה, בדגש על הגבלות ליליות, כדי למנוע התקהלויות בחג. שנית, נתעקש על פתיחת מערכת החינוך כמה שיותר מוקדם בערים ירוקות וצהובות. החינוך סובל ממחסור גדול מאוד של ימי לימוד, ואנחנו נפעל ככל האפשר על מנת לשחרר את המערכת".

נתניהו אמר מוקדם יותר היום בביקור במתחם חיסונים בעכו: "אנחנו עדיין בתחרות מול הנגיף, מול המוטציה המשתוללת. לצורך זה אנחנו צריכים לעבור את הימים הקרובים בשעה שאנחנו מחסנים את האוכלוסייה שבסיכון ומשלימים את מבצע החיסונים. לכן, אני אכנס את הממשלה הערב ואנחנו נקבל החלטות. ההצעה המובאת היא לעוצר לילי בחג הפורים מ-20:30 בערב עד 05:00 בבוקר, בימים חמישי, שישי ושבת. זה כדי למנוע מה שקרה בפורים הקודם, אנחנו לא רוצים שזה יחזור על עצמו".