החקירה של מדינת ניו יורק נגד ענקית הקריפטו ביטפינקס מסתיימת בהסכם פשרה

במסגרת ההסדר מול התובעת הכללית של ניו יורק, החברות האחיות Bitfinex ו-Tether ישלמו קנס של 18.5 מיליון דולר ויפסיקו לספק שירותי מסחר למשקיעים מניו יורק • תת'ר, שהמטבע שלה משמש צינור עיקרי למסחר בבורסות הקריפטו בעולם, תאלץ למסור למדינה דיווחים רבעוניים על עתודות ההון שלה

המטבע הדיגיטלי Tether / צילום: shutterstock
המטבע הדיגיטלי Tether / צילום: shutterstock

בורסת הקריפטו Bitfinex הגיעה להסדר פשרה מול התובעת הראשית של מדינת ניו יורק, לטישה ג'יימס, בנוגע לאישומים שלפיהם הסתירה הפסדי הון עצומים, שבהם לכאורה כרוכים יחד כספי החברה וכספי לקוחותיה, ואף מסרה דיווחים שקריים בנוגע לעתודות ההון שלה. למרות ההסדר, ג'יימס מתחה בהודעתה על הסדר הפשרה ביקורת חריפה על ביטפינקס ועל החברה האחות שלה, Tether.

על פי הודעה שנמסרה ביום שלישי על ידי משרד התובעת הראשית של ניו יורק, בלי שבורסת הקריפטו מודה או מכחישה כי עברה על חוק כלשהו, הסכימה הנהלת חברת iFinex מהונג קונג, בעלת השליטה בביטפינקס ובתת'ר, לשלם עיצום כספי בסך 18.5 מיליון דולר. נוסף על כך, במסגרת הסדר הפשרה, מדינת ניו יורק, שהתחילה לחקור את ביטפינקס בפרשה זו כבר בתחילת 2019, תקבל מהחברה דיווחים רבעוניים במשך השנתיים הקרובות בנוגע לעתודות ההון של החברה האחות תת'ר. כמו כן, שתי החברות מתחייבות להפסיק לחלוטין את כל המסחר באמצעותן למשקיעים ממדינת ניו יורק.

תת'ר היא החברה שמנפיקה את מטבע הקריפטו "היציב" (stablecoin) הנושא את שמה, Tether, שסימולו USDT, המשמש צינור עיקרי למסחר בבורסות הקריפטו ברחבי העולם. המסחר במטבעות "יציבים" כמו תת'ר צובר תאוצה על רקע הגאות בשוק מטבעות הקריפטו בחודשים האחרונים, בהובלתם של ביטקוין ואת'ר. שווי השוק של מטבעות תת'ר, שמחירם צמוד לדולר האמריקאי (כל מטבע שווה דולר אחד), מסתכם כיום בכ-34.7 מיליארד דולר, לפי נתוני אתר Nomics. על פי נתונים אלה, בשלושת החודשים האחרונים הוכפל שווי השוק של מטבעות תת'ר.

הסכם הפשרה שופך אור על אחד הצדדים השנויים במחלוקת של שוק מטבעות הקריפטו, שבו המסחר נשלט בעיקר על ידי זירות מסחר בלתי מפוקחות ברחבי העולם. על פי מחקר של חברת CryptoCompare, כ-55% מכל המסחר בביטקוין בעולם מתנהל באמצעות מטבעות תת'ר.

הסתירו הפסדים ומסרו דיווחים שקריים

בהודעת התובעת הכללית נמסר כי "ביטפינקס ותת'ר הסתירו באופן בלתי חוקי ורשלני הפסדים כספיים עצומים כדי לאפשר להן להמשיך לפעול על פי תוכניתן ולהגן על השורות התחתונות במאזן שלהן. טענתה של תת'ר שלפיה המטבע הווירטואלי שלה היה מגובה במלואו על ידי דולר ארה"ב, היתה שקר".

חקירה התובעת הכללית של ניו יורק גילתה כי החברה האם iFinex וחברת תת'ר מסרו דיווחים שקריים על עתודות ההון שבהן מגובה הסטייבלקוין תת'ר, וכן על העברות של מאות מיליוני דולרים בין שתי החברות, שנועדו למעשה להסתיר את האמת אודות הפסדים עצומים שנגרמו לביטפינקס ב-2017 וב-2018. על פי המידע של משרד התובעת הכללית, החל באמצע 2017 לחברת תת'ר לא הייתה כל גישה לקבלת שירותים בנקאיים באף מקום בעולם, ולכן למשך תקופות ארוכות החברה פעלה ללא כל עתודות כספיות לגיבוי מטבעות תת'ר, שערכם צמוד לדולר ביחס של אחד לאחד.

נוסף על כך, לטענת המדינה, החברות iFinex ותת'ר שיקרו כשדיווחו כי הן לא הרשו לאזרחי מדינת ניו יורק לבצע מסחר באמצעות הפלטפורמות שלהן. ביטפינקס טוענת כי רוב החברות שבאמצעותן היא פועלת, רשומות באיי הבתולה הבריטיים.

מחיר הביטקוין צנח 22% בתוך יומיים

ביום שלישי אחר הצהריים, בשעות שלאחר הדיווח על הסדר הפשרה של ביטפינקס, חזר מחיר הביטקוין לעלות בבורסות הקריפטו והגיע עד לרמה של 49 אלף דולר. זאת, שעות ספורות לאחר שמחירו של מטבע הקריפטו המוביל צנח לשפל של 45,290 דולר, כשהוא מוחק 22% ממחיר שיא כל הזמנים שבו נסחר ביום ראשון השבוע.

הסדר הפשרה של ביטפינקס הוא ההתפתחות האחרונה בסאגה ממושכת, שכללה הפסדים כספיים בהיקף של 850 מיליון דולר. באפריל 2019 טענה התובעת הכללית של ניו יורק כי ביטפינקס הסתירה מידע על כך שהפקידה סכום מצטבר של יותר ממיליארד דולר בידי חברת קריפטו קפיטל (Crypto Capital Corp) מפנמה, שסיפקה לה שירותי סליקה. חשבונות הבנק של החברה מפנמה חולטו על ידי רשויות החוק בפולין ובפורטוגל במסגרת החקירה שנוהלה נגד החברה. ביטפינקס ותת'ר הודיעו כי הן ממשיכות לפעול להשבת הכספים שאיבדו באשמת קריפטו קפיטל.

סטיוארט הוגנר, יו"ר ביטפינקס ותת'ר, מסר הודעה שלפיה "סכום הפשרה שהסכמנו לשלם למשרד התובעת הכללית, אמור להציג את הרצון שלנו לשים את העניין הזה מאחורינו ולהתמקד בעסקים שלנו". בתחילת פברואר, כפי שפורסם גם בגלובס, דיווחה ביטפינקס כי ביצעה בינואר פירעון מוקדם של יתרת חוב בסך 550 מיליון דולר בהלוואה שנטלה מהחברה האחות תת'ר.