מקרה מוות שלישי מהתחשמלות בפרויקט תמ"א בשלוש שנים

פועל בניין התחשמל למוות בפרויקט תמ"א 38 באשדוד • בשל סכנת התחשמלות חובשי מד"א הדריכו פועלים אחרים כיצד לבצע פעולות החייאה, אך לשווא

אתר הבנייה באשדוד בו נהרג היום פועל / צילום: איחוד הצלה
אתר הבנייה באשדוד בו נהרג היום פועל / צילום: איחוד הצלה

פועל התחשמל ומת היום (א') אחר-הצהריים באתר בנייה של פרויקט תמ"א 38 ברחוב עוזיהו באשדוד.

חובש רפואת חירום במד"א, ברוך הרשקוביץ, סיפר: "כשהגענו לאתר הבנייה, ראינו את הפועל שוכב מחוסר הכרה על הפיגום לאחר שהתחשמל. מכיוון שהייתה סכנת התחשמלות נוספת, לא ניתן היה להיכנס לאתר, והדרכנו את הפועלים שהיו בסמוך אליו כיצד לבצע פעולות החייאה בסיסיות. מיד כשהורד החשמל ויכולנו לעלות, רצנו עם הציוד הרפואי וביצענו בדיקות רפואיות, אבל הפועל היה ללא סימני חיים, ולא נותר לנו אלא לקבוע את מותו".

מהמשטרה נמסר כי חוקרי המשטרה עיכבו להמשך חקירה שלושה בני אדם האחראים על העבודות במקום.

פרויקטים של תמ"א 38 הם מועדים לתאונות התחשמלות, משום שהבנייה נעשית במרקם בנוי וליד חוטי חשמל גלויים. לפני שלוש שנים, בפברואר 2018, נהרג אברהים מוסטפה ראדי בתאונת התחשמלות באתר ברחוב לוי אשכול בקריית אונו. באוקטובר 2018 התחשמל מחמד אכרם שואהנה באתר בנייה בהרצליה - גם במקרה זה נדרש זמן רב להגיע לטיפול בנפגע, מחשש התחשמלות של הצוות הרפואי. כתב אישום בעניין תאונה זו הוגש לאחרונה נגד שתי חברות, בעבירת גרימת מוות ברשלנות, זיוף וקבלת דבר במרמה. 

חזי שוורצמן, מנהל הבטיחות בעבודה, מסר לגלובס: "נתנו באתר הזה צו לפני שלושה חודשים על עניין אחר. זו חברה שכבר קיבלה צווים בעבר. החקירה תיעשה על-ידי יחידת פלס וחוקרים של משרד העבודה. זו תזכורת נוספת למרכזיות תפקידה של הרשות המקומית בבואה להציב תנאים בטרם מתן היתר בנייה, בפרט בשטחים צפופים, כשהציבור עלול להינזק. גם נושא זה ייחקר. המינהל פעל באופן נמרץ מול קבלן זה בשנים האחרונות, כולל באתר התאונה עצמה. המינהל, בשיתוף עם יחידת פלס, חוקר מקרה זה. אנו קוראים לרשויות המקומיות גם לתת תנאים הולמים בהיתרי בנייה לנושא קווי מתח גבוה במרחב העירוני". 

ד"ר הדס תגרי, מנכ"לית הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה, מסרה: "שוב מתרחשת תאונה קשה באתר בנייה שבו כבר התגלו לא מכבר ליקויים בטיחותיים. תאונות של התחשמלות עובדים חוזרות ונשנות בפרויקטים של תמ"אות המתקיימים בתוך מרקם עירוני צפוף, ולעתים קרובות מבלי שמבצעי הבנייה, כמו גם הרשויות השונות, נותנות את דעתן לחובה להבטיח מרחק נאות על-פי תקנות הבטיחות מקווי חשמל וקווי מתח גבוה".

*** חזקת החפות: ההליך הפלילי בעניין התאונה בהרצליה מוסיף להתקיים, וטרם הוכרע.