סכסוך חריף בין השותפים בקרן השולטת ב-NSO הישראלית

לפי פרסום של רשת סקיי, הוועדה המייעצת של קרן ההשקעות נובלפינה הפועלת מלונדון תתכנס להכריע מי ימשיך לנהל את נכסיה, לאחר שהיחסים בין השותפים בה עלו על שרטון • הכרעה בנושא צפויה בשבועות הקרובים

חברת הסייבר ההתקפי NSO / צילום: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
חברת הסייבר ההתקפי NSO / צילום: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

קרן הפרייבט אקווטי נובלפינה (Novalpina Capital), הפועלת בלונדון, רכשה את השליטה בחברת הסייבר ההתקפי NSO ב-2019 מידי קרן פרנסיסקו פרטנרס האמריקאית. לפי מתווה העסקה שפורסם, נובלפינה רכשה מעט מעל ל-50% מהחברה, כאשר מייסדי החברה שלו חוליו ועמרי לביא, ההנהלה והעובדים קנו את שאר המניות. העסקה נעשתה על פי שווי של מיליארד דולר ל-NSO.

אולם לפי דיווח של רשת סקיי ניוז הבריטית הבוקר (ב') נובלפינה, שהוקמה לפני ארבע שנים, מסובכת בסכסוך חריף בין השותפים סביב ההובלה של השותף המרכזי בה סטפן פיל.

סקיי ניוז מציינת כי לא הצליחה לגלות על מה בדיוק נסוב הסכסוך, אך היחסים של פיל עם שני השותפים האחרים בקרן, סטפן קווסקי ובאסטיאן לוקן, עלו על שרטון לפני מספר שבועות. מקור אחד אמר לרשת כי מקור המחלוקת הוא על המשך השקעות מהקרן.

כתוצאה מהסכסוך הוועדה המייעצת של הקרן, שמורכבת מקבוצה של משקיעים מרכזיים בה, נקראה להכריע במי היא תומכת שימשיך לנהל את הנכסים של נובלפינה. הכרעה בנושא צפויה בשבועות הקרובים.

בינואר נחשף בגלובס כי בכירים ב-NSO נפגשו עם מנכ"ל הבורסה איתי בן זאב והם שוקלים להתחיל בתהליך הנפקה. החברה גם בוחנת אופציה של הנפקה בנאסד"ק.

קרן נובלפינה הוקמה כדי להשקיע בחברות אירופאיות. שלושת המייסדים של הקרן הגיעו עם ניסיון של שנים ארוכות בניהול השקעות פרייבט אקוויטי, כאשר פיל היה שותף בקרן TPG. העסקה הבולטת ביותר של הקרן הייתה רכישת השליטה ב-NSO השנויה במחלוקת.

לפי פרסומים ותחקירים של גופי תקשורת וארגוני זכויות אדם, תוכנת הריגול שפיתחה NSO הישראלית, פגסוס, שימשה לריגול אחרי פעילי זכויות אזרח ועיתונאים במדינות כמו מקסיקו, סעודיה, איחוד האמירויות ומרוקו.

בדוח שפרמו חוקרי מכון סיטיזן לאב באוניברסיטת טורונטו בדצמבר האחרון, נטען כי פגסוס שימשה לריגול אחרי עשרות עיתונאים ברשת אל ג'זירה תוך שימוש בפירצה באפליקציית iMessage של אפל.

במקביל מנהלת פייסבוק תביעה בארה"ב נגד NSO בטענה כי החברה השתמשה בחולשה של אפליקציית המסרים וואטסאפ כדי לפרוץ ל-1,400 משתמשים באמצעות פגסוס. בחודש דצמבר הצטרפו שורה של חברות טכנולוגיה כמו מיקרוספט, גוגל וסיסקו לצד פייסבוק בהליכים המשפטיים מול NSO.

לאחר הרכישה, קרן נובלפינה הודיעה במכתב לארגון זכויות האדם אמנסטי, כי תעשה כל מה שנדרש ממנה כדי לוודא שהחברה הישראלית לא תפגע בזכויות אדם. "הקרן נחושה לעשות את כל הנדרש כדי לוודא שהטכנולוגיה של NSO תשמש למטרה שלשמה היא נועדה - מניעת פשיעה והפרות של זכיות אדם על ידי טרור ופשעים חמורים", נכתב במכתב, עליו חתם פיל.

לפי סקיי, הצהרה זו הגיעה במקביל לאירוע אחר, שבו רעייתו של פיל, יאנה, התפטרה מתפקידה כמנהלת גלריית סרפנטיין בלונדון. היא הסבירה את ההתפטרות אז בכך שהבעלות על NSO הובילה לדבריה "להתקפות אישיות מוטעות נגדי ונגד משפחתי".

נוסף ל-NSO הקרן השקיעה גם בחברת התרופות Laboratoire XO וגם בחברת אולימפיק אנטרטיימנט גרופ העוסקת בגיימינג.