בקרן טנא פונים למשקיעים הזרים: ג'פריס יוביל את ניסיון ההנפקה המחודש של גדות כימיקלים בת"א

לאחר שניסיון ההנפקה הקודם של החברה התעשייתית לא עלה יפה, מקווים בקרן השולטת בה כי מה שעבד היטב בהנפקותיהן של הבורסה ומקס סטוק יצליח גם במקרה של גדות

מסוף של גדות כימיקלים / צילום: מצגת החברה
מסוף של גדות כימיקלים / צילום: מצגת החברה

נמשכת חגיגת ההנפקות הראשוניות (IPO) בבורסה בתל אביב, עם שלל גיוסים של חברות חדשות שהושלמו בימים האחרונים, לצד לא מעט חברות נוספות המבקשות לבצע הנפקת המניות ראשונית בזמן הקרוב.

עם האחרונות נמנית גם חברת התעשייה גדות כימיקלים שבבעלות קרן הפרייבט אקוויטי טנא, שפרסמה טיוטת תשקיף מעודכנת לאחר שנאלצה לדחות את מהלך ההנפקה המתוכנן ב-2020, לנוכח פערים בתמחור וחוסר עניין יחסי בקרב המשקיעים.

נראה שבקרן טנא, שמוביל אריאל הלפרין, מקווים שהסחורה שאותה התקשתה לשווק למשקיעים המוסדיים מישראל תוכל לעניין כעת משקיעים זרים, בעיקר האמריקאים, שאליהם מכוונים עיקר מאמצי ההנפקה של גדות. על כך ניתן ללמוד מזהות הגורם המייעד לשמש כחתם ומפיץ ההנפקה - בנק ההשקעות הזר ג'פריס, שמונה במקום קונסורציום חתמים ישראלי בראשות לאומי פרטנרס, שאמור היה להוביל את מהלך ההנפקה במקור.

אותו ג'פריס הוביל גם את הנפקתה של רשת המוצרים המוזלים מקס סטוק אשתקד, וב-2019 את הנפקת מניות הבורסה לני"ע - שתי הנפקות שזכו להצלחה רבה. הנפקת מקס סטוק, נזכיר, בוצעה לפי שווי חברה של כ-1.7 מיליארד שקל, ובמסגרתה מכרה קרן הפרייבט אקוויטי AMI של אייפקס, יחד עם המייסד אורי מקס ואבן צ'ארלס ניומן, נתחים ממניותיהם בתמורה כוללת של יותר מחצי מיליארד שקל. הנפקת הבורסה לני"ע בוצעה לפי שווי חברה של 710 מיליון שקל, אחרי גיוס הון של כ-225 מיליון שקל.

לידר הנפקות הוא השותף הישראלי של ג'פריס בפעילותו בארץ, כך שלא מן הנמנע כי חלק לא גדול מהסחורה בגדות תימכר בסופו של דבר למוסדיים ישראליים.

גדות פועלת בכמה תחומים, ובהם סחר והפצת כימיקלים, לוגיסטיקה ימית ויבשתית של כימיקלים ושירותי ייצור לתעשיית השמנים. השווי שבו ביקשה טנא להנפיק את החברה אשתקד עמד על כ-350 מיליון דולר (כ-1.2 מיליארד שקל), במהלך שתוכנן לשלב הצעת מכר ומימוש נתח מהחזקות טנא. מדובר בשווי גבוה פי שלושה לעומת המחיר שבו רכשה את החברה בשנת 2014 מכינוס נכסים שנועד להחזיר חוב שהעמיד בנק דיסקונט לחברת אמפל של יוסי מימן, בעלת השליטה הקודמת בגדות, שקרסה. 

 
  

נוסף על גדות, ככל הידוע ג'פריס גם צפוי להוביל בדרך דומה את הנפקת חברת הפינטק נאייקס (Nayax) בתל אביב, וזו, אם תצא לפועל כמתוכנן, צפויה על פי ההערכות להיות אחת מההנפקות הגדולות בשוק ההון המקומי, עם שווי שיגדיר את נאייקס כחברת "חד קרן", שינוע סביב כ-1 מיליארד דולר, והנפקת כ-20% ממניותיה, תמורת כ-200 מיליון דולר. נאייקס מאפשרת תשלומים באשראי ובאמצעים נוספים למכונות מכירה אוטומטיות, דוגמת מכונות שתייה ומזון.

ספידווליו מבקשת שווי של 120 מיליון שקל

עם החברות שהנפקותיהן בדרך בשלב מתקדם יותר, אחרי פרסום טיוטות תשקיף ציבוריות, נמנית חברת טכנולוגיה נוספת - חברת ה-IT ספידווליו שבשליטת המייסד והיו"ר אייל זילברמן. על פי ההערכות, את ההנפקה, בהובלת אפסילון, מבקשת ספידווליו לבצע לפי שווי חברה של כ-120 מיליון שקל "לפני הכסף" ולגייס כ-30 מיליון שקל.

ספידווליו (SpeedValue) עוסקת בעיקר באספקת שירותי טכנולוגיית מידע (IT) "בעולמות הדיגיטל, הענן והטרנספורמציה הדיגיטלית".

במסגרת פעילותה מספקת ספידווליו שירותי "ביצוע פרויקטים מבוססי ענן בתחומי הדיגיטל והתוכנה, הכוללים ארכיטקטורה, אפיון ופיתוח מערכות טכנולוגיות", וכן מציעה "מגוון פתרונות ושירותים נוספים בתחום מיחשוב ענן".

את ספידווליו ייסד זילברמן, ממייסדי חברת התוכנה קווליטסט (QualiTest), לקראת סוף שנת 2019, ומאז רכש באמצעותה שתי חברות, כך שכיום היא מבצעת את פעילותה באמצעות חברה בת וחברה נכדה.

שותפתו של זילברמן לשליטה ולייסודה של ספידווליו היא המנכ"לית טלי שם טוב, בעלת החזקות מיעוט, גם היא בעברה מקווליטסט, חברה שנמכרה ב-2019 לפי שווי שככל הידוע עמד על כ-420 מיליון דולר, וזאת לאחר שהחליפה ידיים כמה פעמים טרם לכך.

גם הנפקת שותפות המו"פ דן מוביליטק של חברת התחבורה דן עושה את דרכה לבורסה, עם גיוס שככל הנראה יסתכם בכמה עשרות מיליוני שקלים, ואשר ישמש את השותפות להשקיע בתחום התחבורה החכמה.

דן מוביליטי מתכננת להשקיע לפחות מחצית מתמורת ההנפקה בחברות מטרה, והראשונה מהן היא חברת ואליראן (Valerann) המפתחת מערכות תבוניות לתחבורה המיועדות להתקנה ברכב או בתשתיות הדרך, ומאפשרות לנטר ולנהל את התנועה בכביש.

גיוסים של 800 מיליון שקל בימים האחרונים

מסיכום פעילות ההנפקות מהימים האחרונים עולה כי לא פחות משבע חברות חדשות השלימו גיוסים בהיקף של יותר מ-800 מיליון שקל. הגדולות מהן כוללות את חברת הבנייה דניה סיבוס, שגייסה כ-360 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-1.8 מיליארד שקל; חברת יצרנית מדפסות תלת-ממד מאסיבית, שגייסה כ-170 מיליון שקל, לפי שווי חברה הקרוב ל-600 מיליון שקל; וחברת הביטוח הדיגיטלית ווישור, שגייסה כ-85 מיליון שקל, לפי שווי של כ-380 מיליון שקל - כל זאת "אחרי הכסף".

עוד בין המגייסות האחרונות, חברת הלמידה המקוונת קבסיר גייסה כ-75 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-240 מיליון שקל; חברת התמחור הדינמי קוויקליזארד וקרן פיט המשקיעה בתחומי הרפואה והבריאות הדיגיטלית, שגייסו כל אחת יותר מ-40 מיליון שקל; חברת קומפיולאב, המפתחת מחשבי כרטיס ומחשבים זעירים גייסה כ-30 מיליון שקל, ובעלת המניות הבורסאית טכנופלס ובעלי עניין נוספים בה מכרו מהחזקותיהם בסכום דומה.