מדוע ראשת עיריית חיפה תיאלץ להיפרד מ-150 אלף שקל

עינת קליש-רותם שימשה כאדריכלית בבניית בית פרטי בזכרון יעקב, שהתברר כי נבנה ללא היתר • במסגרת תביעה אזרחית שהגישו נגדה בני הזוג, היא נדרשה לפצותם ב-47 אלף שקל • במסגרת ערעור על הפיצוי הוחלט כעת להגדילו

עינת קליש-רותם, ראשת עיריית חיפה / צילום: איל יצהר
עינת קליש-רותם, ראשת עיריית חיפה / צילום: איל יצהר

שופטי בית המשפט העליון החליטו אתמול (ב') לקבל את ערעורם של בני הזוג דויד ואילנה גרבר, וקבעו כי ראשת עיריית חיפה, האדריכלית ד"ר עינת קליש-רותם, תשלם תוספת פיצוי בסך 150 אלף שקל שקל, בנוסף לפיצוי שנפסק נגדה בבית המשפט המחוזי, על כך שאפשרה, בעת עבודתה כאדריכלית, הקמת בית מגורים ללא היתר בזכרון יעקב.

הבית ברחוב הכרמל בזכרון יעקב נבנה ב-2015 על ידי בעל מגרש מקומי עבור משפחת גרבר, שעלו זמן קצר קודם לכן מארצות הברית. בני הזוג שכרו את שירותיה של עינת קליש-רותם, שעבדה אז כאדריכלית, לצורך תכנון הפרויקט והקמתו. רק לאחר שהסתיימה בניית המבנה, גילו בני הזוג כי הבנייה התבצעה ללא היתר בנייה, וכי התכנון לא תאם את התב"ע התקפה במקום וכלל מרתף.

בכתב האישום נכתב: "תפקידה של הנאשמת במהלך הבנייה אינו אינצידנטלי, משל הייתה ממלאת תפקיד טכני כלשהו. בהתאם לכך, חלקה באחריות לבנייה אינו שולי. הנאשמת תכננה את המבנה, ערכה את בקשת ההיתר ונטלה על עצמה את משימת הפיקוח העליון על עבודות הבנייה. תפקידה הראשון של מפקחת עליונה על הבנייה הוא בקרה להבטחת התאמת הבנייה באתר למסמכי ההיתר".

בחודש מרץ 2018 הרשיע בית המשפט לעניינים מקומיים בחדרה את קליש-רותם, יחד עם בעל המגרש, בעבירות בנייה.

השופט יעקב גולדברג גזר על קליש-רותם קנס בסך 30 אלף שקל וכן חתימה על התחייבות כספית בסך 35 אלף שקל להימנע מלעבור עבירה על סעיפי פרק י' לחוק התכנון והבנייה למשך שנתיים.

בני הזוג הגישו תביעה כספית נוספת נגד קליש-רותם לבית המשפט המחוזי בחיפה. השופטת תמר נאות-פרי קבעה בפסק הדין בהליך זה כי קליש-רותם "לא מילאה את מלוא חובותיה", וכי עליה לפצות את לקוחותיה ב-47 אלף שקל.

יש לציין כי הבית עצמו מאוכלס על ידי בני הזוג גרבר ב-6 השנים האחרונות, אף על-פי שהקנייה לא הושלמה, ותשתיות החשמל והמים מחוברות אליו בהתאם לצווים שיפוטיים שניתנו.

בני הזוג גרבר, שסברו כי מדובר בפיצוי נמוך, הגישו ערעור לבית המשפט העליון באמצעות עורכי הדין יוני שליו ריבה ושחר לוינזון. לדבריהם, התשלום שהוטל נגד קליש-רותם בבית המשפט המחוזי לא הלם את אחריותה, ובנוסף, פסק דינו של המחוזי לא סיים את ההליכים שבין הרוכשים לבין בעל הקרקע, על אף מאמצים רבים שהושקעו על-ידי בית המשפט המחוזי. 

כעת, כאמור, הוחלט בעליון להגדיל את הפיצוי שתשלם קליש-רותם לבני הזוג גרבר ב-150 אלף שקל.

לאחר ההחלטה בעליון מסרו עורכי הדין יוני שליו ריבה ושחר לוינזון כי "מדובר בצעד גדול וחשוב, לרבות בהיבט הציבורי, תוך קיבוע אחריות אדריכלים לבנייה ללא היתר, בנייה שאמורה להיות מפוקחת ומנוטרת על-ידם, הכול כדי להימנע ממצבים מעין אלה". 

 בדוברות עיריית חיפה החליטו לא להגיב.