המדינה האסייתית שמאיימת בשנת מאסר על מי שלא מתחסן ומתחילה דווקא עם הצעירים

באינדונזיה פועלים בגישה לפיה אין טעם לחסן קשישים, בנימוק שלא התקבל מספיק מידע לגבי יעילות החיסונים לאוכלוסייה זו וכי "הם ממילא לא יוצאים מהבית" • אזרחים שלא מתחסנים עלולים במקרה הטוב לספוג קנס של 7,000 דולר

חיסון עובדים במפעל באינדונזיה. ביקורת נגד הממשלה כי החיוב להתחסן "מנוגד לזכויות האדם" / צילום: Reuters, Ajeng Dinar Ulfiana
חיסון עובדים במפעל באינדונזיה. ביקורת נגד הממשלה כי החיוב להתחסן "מנוגד לזכויות האדם" / צילום: Reuters, Ajeng Dinar Ulfiana

בבעוד שברוב מדינות העולם הקריטריון לקבלת החיסונים נגד קורונה הוא גיל מבוגר או מחלות רקע, באינדונזיה בימים אלה התמונה הפוכה. המדינה הענקית, שבה חיים 267 מיליון תושבים על פני שטח עצום שמתפרש על אלפי איים, החליטה כי אחת מהקבוצות הראשונות בתור לחיסונים תהייה דווקא צעירים ומבוגרים - כל מי שמעל גיל 18 ועד גיל 59.

ההיגיון העומד מאחורי גישה זו הוא שקבוצה זו היא "המנוע" של מגפת הקורונה - חולים רבים ללא סימפטומים שאינם נזהרים, שהם בעלי קשרים חברתיים מרובים ונעים לרוב בתוך ערים ובין אזורים. אם יצליחו "לכבות" אותו על ידי החיסונים, סבורות הרשויות, קבוצות אחרות ייהנו מההגנה. במקביל, הרשויות מנמקות את הצעד בחוסר ניסיון רב לגבי ההשפעות של החיסון על קשישים בניסויים הקליניים.

חשש מהצפיפות של ג'קרטה

אינדונזיה נפגעה עד כה באופן משמעותי ממגיפת הקורונה, אבל אולי פחות ממה שאפשר היה לצפות ממדינה שבה עיר הבירה הצפופה ג'קרטה מכילה יותר תושבים מכל מדינת ישראל (בימים אלה בונות הרשויות עיר בירה חדשה על אי אחר). 36 אלף תושבים מתו עד כה במגפה באינדונזיה, מתוך 1.3 מיליון תושבים שנדבקו בקורונה. כמו באירופה, גם באינדונזיה הגל השני שנרשם במהלך דצמבר-ינואר היה גדול הרבה יותר מזה שנרשם בתחילת המגפה, אך התחלואה מפגינה ירידה בשבועות האחרונים.

את רוב החיסונים שלה רכשה אינדונזיה מסין, שהייתה המדינה הראשונה לפתח חיסון לקורונה, למרות שהוא טרם אושר לשימוש על ידי רשויות רפואיות במערב. החיסון פותח על ידי חברת SinoVac והוא נמצא בשימוש נרחב בסין עצמה. מבצע החיסונים באינדונזיה החל ב-13 בינואר, ומאז מכוון לחסן כ-1.3 מיליון עובדי מערכת הבריאות וגם קבוצה של שוטרים, עובדי ציבור, מורים, ספורטאים, עיתונאים ועוד (שמוערכת ב-17 מיליון בני אדם).

כולם יקבלו את החיסון בחינם, מסובסד על ידי הרשויות. אך אחד ההבדלים המשמעותיים לעומת מדינות אחרות הוא שהחיסון מוגדר כ"חובה", למרות שלא ברור עדיין מהן הסנקציות שיוטלו על מי שלא יתחסן. שר בממשלה אמר כי העונש שיהיה קבוע בחוק למי שלא יתחסן הוא שנת מאסר בכלא וקנס של 7,000 דולר, אולם הממשלה צריכה עדיין להציע את החיסון בכמויות נאותות כדי לוודא שהתושבים מקבלים את ההזדמנות להתחסן. ארגון "אמנסטי" ביקר את הצהרות הממשלה ואמר כי חיוב להתחסן "מנוגד לזכויות האדם".

בכל מקרה, אחרי שתי הקבוצות הראשונות, ייתכן שכבר בשבועות הקרובים צפויים להתחיל לקבל את החיסונים גם צעירים ומבוגרים ללא מחלות רקע. קבוצה זו מונה כ-150 מיליון בני אדם, והמדינה מקווה לסיים את החיסונים שלהם עד סוף שנת 2021.

לחסן קודם את מי שחשוב לכלכלה

לרשויות באינדונזיה ישנם הסברים שונים לגישה הייחודית שאימצו. "טרם ראינו מחקרים קליניים בשלב 3 לגבי מבוגרים מעל גיל 60 שקיבלו את החיסון הסיני", מסר משרד הבריאות האינדונזי לתקשורת, "וזו אחת הסיבות לכך שאנחנו מציעים אותו רק עד גיל 59". "סיבה נוספת", ציין משרד הבריאות, "היא שקשישים באינדונזיה נוטים להישאר בבית, כך שהסיכוי שלהם להידבק קטן מזה של מבוגרים צעירים". מבקרים אמרו כי הממשלה החליטה זאת בניסיון לשמור על הכלכלה על ידי חיסון תחילה של העובדים היעילים ביותר, בגיל העבודה.

אינדונזיה רכשה 125 מיליון מנות חיסון מחברת SinoVac, עם אופציה לרכש 100 מיליון חיסונים נוספים. היא גם הזמינה חיסונים עתידיים מ"ביונטק-פייזר,", "אסטרה-זנקה" ו"Novavax". עד כה ניתנו במדינה כשלושה מיליון חיסונים בלבד, לפי אתר אוניברסיטת אוקספורד. הקצב האטי גרם לרשויות במדינה להורות על מכרזים לחברות פרטיות להצטרף למבצעי החיסונים, וכ-7,000 חברות כבר ניגשו בניסיון לקבל רשיון ממשלתי להשתתף במבצע, שנועד להגדיל משמעותית את יכולת החיסון היומית.

מבצע החיסונים שנפתח בינואר "מגייס" את כל הדרכים האפשריות כדי להביא לבלימה בהתפשטות המגפה. באי באלי, נפתחו מרכזי חיסון במסלולי"Drive Through", כפי שבוצע גם בכמה מרכזים בישראל. עובדי מערכת הבריאות באי התיירותי מגיעים למתחמים בכלי רכב ושם מקבלים את הזריקה. במקביל, המועצה המוסלמית העליונה במדינה, שרוב תושביה מוסלמים, הצהירה על החיסון הסיני כ"חלאל" - כשר לצריכת מוסלמים. 

אינדונזיה

אוכלוסייה: 267 מיליון בני אדם
שיעור חיסון: 1 מ-100 תושבים חוסנו עד כה
חיסונים: עשרות מיליוני חיסונים סינים, וחיסוני "אסטרהזנקה", "מודרנה" ו"ביונטק־פייזר" יגיעו בהמשך
תחלואה: 7,500 חולים ו-240 מתים ביום (על בסיס ממוצע שבועי)
מדיניות: חיסון אוכלוסייה צעירה יותר (18-59), ורק אח"כ קשישים