אחרי האיחוד האירופי: גם בריטניה חוקרת את חנות האפליקציות של אפל

הרגולטור הממונה על התחרות בבריטניה הודיע היום כי יבדוק האם אפל מציבה תנאים לא הוגנים ולא תחרותיים על בעלי האפליקציות בחנות האפסטור • זהו ניסיון נוסף של הרגולטורים הבריטים לתפוס עמדה מובילה במאבק מול ענקיות הטכנולוגיה אחרי הפרישה מהאיחוד

טים קוק, מנכ"ל אפל /  צילום: רויטרס Thomas Peter
טים קוק, מנכ"ל אפל / צילום: רויטרס Thomas Peter

הרגולטור הממונה על התחרות בבריטניה הודיע היום (ה') כי פתח בחקירה נגד אפל בנוגע לתנאים שמציבה החברה לבעלי אפליקציות, בעקבות שורת תלונות שקיבל.

הרגולטור הממונה על תחרות ושווקים בבריטניה (CMA) מסר כי החקירה תעסוק בבדיקת מעמדה הדומיננטי של אפל בהפצת אפליקציות במכשירי האייפון והאייפד. החקירה גם תבדוק האם אפל מציבה תנאים לא הוגנים ולא תחרותיים על בעלי אפליקציות בחנות שלה, האפסטור, מה שפוגע בסופו של דבר בצרכן הסופי.

כל האפליקציות למכשירי אייפון ואייפד צריכות לקבל אישור מאפל, כאשר בעליהן מחויבים להסכים לתנאים מסוימים. בנוסף כל הרכישות שמבוצעות בתוך האפליקציות חייבות להתבצע דרך מערכת התשלומים של אפל. אפל גובה עמלה של 30% על כל עסקת רכישה בתוך האפליקציה, נושא שמעורר ביקורת נגד החברה כבר שנים.

בשנה שעברה קבע דוח של בית המחוקקים בארה"ב כי המונפול של אפל על הפצת אפליקציות במכשיריה מפיק רווחיות מופרזת, שמובילה להעלאת מחירים ללקוחות הקצה ופוגעת בחדשנות. על רקע הביקורת, בסוף 2020 אפל הודיעה כי תחתוך בחצי את עמלת האפסטור לבעלי אפליקציות, אך רק לכאלו עם היקף מכירות של פחות ממיליון דולר לשנה. נושא העמלות שגובה אפל עומד בבסיס מאבק משפטי ארוך בינה לבין אפיק גיימס, מפתחת המשחק פורטנייט.

הרגולטור הבריטי בכל מקרה הבהיר כי מדובר רק בפתיחת החקירה ואין זו הצהרה שאפל מפרה את החוק. אפל הגיבה כי תשתף פעולה עם הרגולטורים וטענה כי האפסטור הפך למנוע להצלחה לבעלי אפליקציות בדיוק בשל הסטנדרטים ההוגנים והשווים שהיא מציבה לבעליהן וההגנה שהיא נותנת למשתמשים.

חקירה זו מבטאת את הניסיון של הרגולטורים הבריטים לתפוס תפקיד מוביל בהתמודדות עם ענקיות הטכנולוגיה, לאחר הפרישה של בריטניה מהאיחוד האירופי. הרגולטורים האירופים, שמובילים כיום את הקו נגד הענקיות, כבר מנהלים ארבע חקירות פתוחות נגד אפל, מתוכן שלוש חקירות עוסקות בנושא חנות האפליקציות. גם בהולנד מתנהלת חקירה דומה נגד האפסטור.