האלגוריתם של סיבו הישראלית עוזר לפפסיקו וברילה לפתור תקלות ייצור

סיבו גייסה 15 מיליון דולר נוספים כדי לעזור ליצרניות מזון להפחית בעיות איכות דרך שימוש בבינה מלאכותית • המנכ"ל ליאור עקיבא: "בעתיד יתייחסו ל-AI בתור מרכיב קריטי לייצור ממש כמו חשמל"

מייסדי סיבו, לירן וליאור עקיבא / צילום: Seebo
מייסדי סיבו, לירן וליאור עקיבא / צילום: Seebo

"יש לנו לקוח שמייצר שני מיליון יחידות של וופלים ביום. מדי יום אחוז מסוים של וופלים נפסל בגלל משקל, צורה או הרכב כימי לא טוב. העלות של זה היא מיליוני דולרים בשנה שפשוט נזרקים לפח. כשהתחברנו לתהליך, הצלחנו לזהות שהטמפרטורה במיכל שמחמם את השוקולד גבוהה מידי וזה מה שמגדיל את הסיכון לפסילות", מספר ליאור עקיבא, מנכ"ל הסטארט-אפ סיבו (Seebo), שמשתמש בבינה מלאכותית כדי לעזור ליצרנים מוכרים כמו נסטלה, ברילה, סקודה וגם שטראוס ואסם להפחית בעיות איכות ותפוקה.

סיבו מתחברת לחיישנים קיימים במכונות ומתקנים בקו הייצור, מנתחת את המידע שמגיע מהם בעזרת אלגוריתמים מבוססי בינה מלאכותית ואז נותנת לצוות במפעל שורה של ההמלצות איך לשפר את התהליך. תקלות איכות יכולות לנבוע מטמפרטורה או לחץ לא נכון, רמת חומציות שגויה ואפילו ממהירות המסוע במכונה. ההמלצות של סיבו יכולות לשנות את ההגדרות במכונות, את הרכב חומרי הגלם או אפילו את המתכון של הוופל.

מאיפה אתם יודעים לתת תובנות שהמהנדסים בקו הייצור לא מזהים?
"קודם כל יש לנו צוות של אנשים מוכשרים - דוקטורנטים למתמטיקה, מדעני נתונים, מהנדסי תהליך, כימאים ומתכנתים - שמביאים פריצות דרך בפתרון בעיות. אנחנו מחוברים היום לעשרות אלפי סנסורים וניתחנו כבר 20 מיליארד אירועים חיוביים ושליליים בתהליך הייצור. יש נושאים שקשורים להגדרות ולתצורה של מכונות שהמוח האנושי פשוט לא יכול להתמודד איתם בלי בינה מלאכותית. אני חושב שבעתיד יתייחסו ל-AI בתור מרכיב קריטי לייצור ממש כמו חשמל".

מתעניינים ביחסי גומלין בין מכונות

סיבו הוא אחד הסטארט-אפים הישראלים הפועלים בעולם של "תעשיה 4.0" או "המהפכה התעשייתית הרביעית", במסגרתה נכנסות טכנולוגיות מתקדמות כמו בינה מלאכותית (AI), למידת מכונה, רובוטיקה ומחשוב ענן לתהליך הייצור המסורתי.

סיבו היא כמובן לא החברה הישראלית היחידה בתחום. הסטארט-אפ אוגורי (Augury) משתמש למשל בבינה מלאכותית וחיישנים כדי לזהות דפוסים חריגים שעשויים להעיד על תקלות מכניות בציוד. לעומת זאת בסיבו מתמקדים בייעול תהליך הייצור. "אנחנו לא מתעניינים רק במכונה בודדת אלא גם ביחסי הגומלין בין המכונות בקו הייצור", מבהיר עקיבא.

סיבו הודיעה היום (ה') על גיוס 15 מיליון דולר נוספים כחלק מהרחבה של סבב גיוס B. מדובר בתוספת ל-9 מיליון דולר שגייסה החברה בחלק הראשון של סבב B בקיץ שעבר. השלמת הסבב הובלה על ידי קרן ורטקס ונצ'רס, ששילשה את ההשקעה הקודמת שלה, והשתתפו בה גם קרן D 10, הפניקס ולאומי פרטנרס.

סיבו מעסיקה כיום 45 עובדים, כולם בישראל, ומתכננת להכפיל את כוח האדם בעקבות הגיוס הנוכחי. "המטרה שלנו היא לשמור על היתרון הטכנולוגי שיש לנו בשוק. לגוגל היה את מנוע החיפוש המוביל גם לפני 15 שנה אבל היא ממשיכה לפתח אותו וגם אנחנו עדיין בתחילת הדרך מבחינת הטכנולוגיה", אומר עקיבא. המתחרה הגדולה ביותר של סיבו, לפי עקיבא, היא סימנס הגרמנית שעוסקת גם היא בתחום של יישום בינה מלאכותית לתהליכי ייצור.

שינוי הכיוון של סיבו

סיבו הוקמה על ידי ליאור עקיבא (37) ואחיו לירן (42) שמשמש כסמנכ"ל התפעול של החברה. לשניים היסטוריה מעניינת של יזמות. ליאור, תלמיד מחונן, התחיל ללמוד מדעי המחשב באוניברסיטה הפתוחה בגיל 15, ושירת בצבא ביחידת הסייבר היוקרתית מצו"ב. אחרי השחרור הוא הקים עם אחיו חברה לייצור אביזרים שונים לגיימינג, כמו שלטים לקונסולות משחק או הגה למשחקי מירוץ, שמכרה ל-35 מדינות. במסגרת העבודה, ליאור עבר לגור שנתיים בשנג'ן, סין. החברה נמכרה ב-2013 לקמעונאית בריטית.

אחרי המכירה האחים הקימו את סיבו. תחום הפעילות המקורי של סיבו היה פיתוח פלטפורמה שתעזור ליצרנים לתכנן ולפתח מוצרי צריכה חכמים (IoT). בגרסה הראשונה סיבו גייסה 22 מיליון דולר ממשקיעים כמו ויולה ונצ'רס ו-TPY, והעסיקה מעל 50 עובדים. אלא שבמהלך 2018 החליטו האחים עקיבא לשנות כיוון לעולם ניתוח תהליכי הייצור.

"עברנו כבר את מיליון הדולר בקצב הכנסות שנתי (ARR), אבל בהדרגה התחלנו לראות נתונים על כך שהשוק של מוצרים חכמים לא מתרומם. אם תסתכל מסביב אין כמעט אנשים שקונים מנורות, מאווררים, דלתות או מדי לחץ דם חכמים. אנחנו חושבים שהמהפכה בנושא הזה תתרחש, אבל כנראה שהגענו מוקדם מדי", מסביר ליאור עקיבא. "ברבעון הראשון של 2018 התחלנו לעבוד במקביל וראינו שהמוצר החדש שלנו רלוונטי, אז החלטנו ללחוץ על הגז. לצערי נאלצנו להיפרד בתהליך מחברי צוות מצוינים".

ינאי אורון, שותף בקרן ורטקס, אומר שבהתחלה היו לו היסוסים על ההשקעה בחברה. "לא הכרתי את העולם של שימוש ב-AI בתעשייה והתחושה הראשונית שלי הייתה שהוא צפוף. כשהתחלתי להתעמק בו גיליתי שרוב השחקנים הם חברות ייעוץ מסוגים שונים ולא חברות מוצר, שזאת לא באמת תחרות. זה פחות רלוונטי לתת ייעוץ חד-פעמי בעולם של קווי ייצור שכל הזמן משתנה", הוא אומר. "בנוגע להגדלת ההשקעה עכשיו, כבר לא היו לי ממש התלבטויות כי לחברה הייתה שנה טובה מאוד עם גידול של פי ארבעה בקצב ההכנסות ולקוחות שמרחיבים את הפעילות".