הביקור נדחה: מנכ"ל פייזר לא יגיע לישראל בשבוע הבא

הסיבה לביטול ביקורו של אלברט בורלא לא פורסמה, אך היא עשויה להיות קשורה לביקורת כי הוא לוקח חלק בתעמולת הבחירות של נתניהו • פייזר: "הביקור יתואם בהמשך, ככול הנראה, לקראת סוף האביב"

מנכ"ל פייזר אלברט בורלא / צילום: Associated Press, Pablo Martinez Monsivais
מנכ"ל פייזר אלברט בורלא / צילום: Associated Press, Pablo Martinez Monsivais

מנכ"ל פייזר אלברט בורלא לא ינחת בארץ בתחילת שבוע הבא כמתוכנן. עדיין לא ידוע מה בדיוק גרם לביטול הביקור, אך ייתכן כי הסיבה היא הביקורת שהופנתה כלפיו, לפיה הוא לוקח חלק בתעמולת בחירות עבור ראש הממשלה בנימין נתניהו.

פייזר ישראל הכחישה את הקשר בין הדברים ומסרה: "אנחנו ממשיכים להיות מעוניינים בביקור בישראל ובפגישות עם מקבלי החלטות, בכירי מערכת הבריאות ואנשי המקצוע שלוקחים חלק במבצע החיסונים המוצלח בישראל. הביקור יתואם בהמשך, ככול הנראה, לקראת סוף האביב, כאשר המגבלות הנובעות מוירוס הקורונה יוסרו או ישתפרו, והן יאפשרו תנאי ביקור טובים".

נתניהו התגאה במספר פעמים בעבר בכך שהקשר האישי שנוצר בינו לבין בורלא (והלחץ האישי שהפעיל עליו), הם שהובילו לכך שישראל קיבלה את החיסונים לקורונה שמייצרת פייזר לפני מדינות אחרות. עם או בלי קשר ליחסים האישיים, פייזר חתמה עם ישראל על הסכם רשמי לפיו היא תספק לישראל מלאי חיסונים מספיק כדי להגיע לחיסוניות עדר, וישראל תספק לה מידע על יעילות החיסון. ההסכם הזה אכן הוביל לכך שישראל כבר קיבלה מלאי חיסונים המספיק לחסן את כלל האוכלוסייה.

גם בימים האחרונים ציין נתניהו כי הקשר עם פייזר חשוב לישראל וכי ייתכן שבעתיד יהיה צורך שוב להשיג חיסונים עבור כלל האוכלוסייה. "כשאתה הולך לקלפי", הוא אמר לאפי טריגר ב"גלי צה"ל", "תשאל את עצמך מי יביא לי את החיסונים בעוד חצי שנה". עם זאת, כרגע אין תוכנית ברורה של פייזר לפתח חיסונים חדשים לקורונה, ואין כוונה לחסן את האוכלוסייה שוב בעוד חצי שנה. ייתכן שבעתיד יהיה צורך בחיסון נוסף, בגלל התפתחות של וריאנטים חדשים או ירידה ביעילות החיסון הנוכחי, אך לא ידוע בוודאות שזה אכן יקרה או מתי.

עו"ד אושי אלמליח, מנכ"ל תנועת אחריות לאומית שפנתה למנכ"ל פייזר והתריעה מפני הגעתו לארץ, בטענה כי תהיה לקיחת חלק בתעמולת בחירות אסורה ואף איימה כי תעתור לוועדת הבחירות בעניין, אמר היום כי: "אחריות לאומית מברכת על ההחלטה המושכלת והנכונה של מנכ"ל פייזר לא לקחת חלק בתעמולה אסורה ולא להגיע לישראל בתקופה זו. אחריות לאומית תקבל בברכה את הגעתו של מנכ"ל פייזר לאחר מועד הבחירות ומביעה הערכה רבה לתרומה הגדולה של פייזר לחיסונם של אזרחי ישראל".

זו לא הפעם הראשונה שבה פייזר מוצאת שחיסוני הקורונה שלה הם חלק מעימות פוליטי. נשיא ארה"ב לשער דונלד טראמפ, האשים בעבר את החברה כי היא דחתה את מועד פרסום ההצלחה שלה בפיתוח חיסון לקורונה ליומיים לאחר הבחירות לנשיאות ארה"ב, כדי שטראמפ לא יוכל להנות מן החדשות האופטימיות. פייזר הכחישה קשר בין הדברים.