פעילי סביבה הפגינו בכיכר הבימה במחאה על מחדל אסון הזפת

המפגינים התכנסו הכיכר הבימה לאחר שלדבריהם שורה של מחדלים הובילה לאסון הזפת שהכה ברצועת חוף של כ-170 ק"מ מצפון לדרום, ומתברר כאחד האסונות האקולוגיים החמורים בתולדות ישראל

מייצג צמחאה: ״ים של נפט",  נבחרת ישראל במרמיידינג, ומיצג "הלוויתן" של האמן יובל שאול / צילום: שני אשכנזי
מייצג צמחאה: ״ים של נפט", נבחרת ישראל במרמיידינג, ומיצג "הלוויתן" של האמן יובל שאול / צילום: שני אשכנזי

כ-200 פעילים של התנועה הסביבתית בישראל הפגינו הערב (שבת) בכיכר הבימה, במחאה על "מחדל אסון הזפת", ו"הפקרת הסביבה הימית" בישראל. המפגינים התכנסו הכיכר הבימה לאחר שלדבריהם שורה של מחדלים הובילה לאסון הזפת שהכה ברצועת חוף של כ-170 ק"מ מצפון לדרום, ומתברר כאחד האסונות האקולוגיים החמורים בתולדות ישראל.

מלבד חברת הכנסת מיקי חיימוביץ' שפרשה מהחיים הפוליטיים, אף חבר כנסת לא הגיע להפגנה. חיימוביץ' אמרה לגלובס "כולנו חרדים לעתיד הים והחופים שלנו. כבר שנים שאנחנו מתריעים בפני חוסר המוכנות של ישראל לזיהום שפך נפט בים שלנו ומה שקרה כאן באסון הזפת המחיש עד כמה ישראל אינה ערוכה. אני מקוה שההתעוררות האזרחית שראינו אותה בעשרות אלפי הישראלים שהתגייסו בצורה מרגשת לניקוי תימשך ושגם הפוליטיקאים יבינו שנדרש שינוי בגישה כלפי המשאב הכי חשוב שלנו".

מייצג צמחאה: ״ים של נפט",  נבחרת ישראל במרמיידינג, ומיצג "הלוויתן" של האמן יובל שאול / צילום: שני אשכנזי
 מייצג צמחאה: ״ים של נפט", נבחרת ישראל במרמיידינג, ומיצג "הלוויתן" של האמן יובל שאול / צילום: שני אשכנזי

הפעילים דורשים מהממשלה "התראה, מוכנות ואנרגיה נקיה". כלומר, היערכות להתמודדות עם אסונות ימיים הנובעים מזיהום דלקים מאובנים, מערכות התראה מתפקדות, לצד הליך גמילה משימוש בדלקים מאובנים המשונעים בלב ים ומסכנים את המערכת האקולוגית הרגישה.

חבר הכנסת לשעבר דב חנין אמר בהפגנה: "עכשיו הזמן למנוע את אסון הנפט הבא, שעלול להיות גדול ומסוכן יותר, וקודם כל לעצור את התכנית המופרעת של הפיכת אילת ואשקלון לנמלי נפט גדולים עם צינור נפט ביניהם", כשהוא מתייחס להסכם חברת קצא"א עם איחוד האמירויות לשינוע נפט דרך אילת ואשקלון ללקוחות החברה באירופה ובמזרח התיכון.

יוני ספיר, יו"ר עמותת "שומרי הבית", אמר כי: "אסור שהחוף יהיה קו ההגנה הראשון שלנו. על ישראל לבנות מערכת התראה והגנה רב-שכבתית, בדומה להגנה על השמיים שלה מפני טילים. הים הוא נכס אסטרטגי עבורנו וחיוני לקיומנו בכל כך הרבה רמות. עלינו לשנות מיד את הגישה אליו, ולהתייחס במלוא הרצינות לאיומים הכבדים שלפנינו".

הפגנת פעילי סביבה בכיכר הבימה בת"א / צילום: דורון נדב, שומרי הבית
 הפגנת פעילי סביבה בכיכר הבימה בת"א / צילום: דורון נדב, שומרי הבית

אריק רוזנבלום, מנכ"ל אקואושן טען בהפגנה שהממשלה הפקירה לאורך שנים רבות את המשרד להגנת הסביבה, מה שהוביל לכך שאזרחים נדרשו לרדת אל החופים ולהתגייס דרך עמותות. רק באמצעות אקואושן, פקדו את מבצע ניקיון החופים כעשרת אלפים מתנדבים.

מאיה יעקובס, מנכ"לית עמותת "צלול", אמרה כי האסון וחוסר המוכנות אליו לא הפתיע איש, לאחר ששנים המשרד להגנת הסביבה יובש תקציבית, ואזהרות הארגונים נפלו על אוזניים ערלות. לדבריה, "במקום להטמיע את השינויים הנדרשים, של מוכנות גבוהה לחירום בים, כינון נהלי בטיחות מחמירים ודרישת ערבויות וביטוח מספקים, המדינה רק מגדילה את האיומים ואת הסיכון לאסון זיהום גדול. צלול קוראת לכל הפוליטיקאים שרוצים את קולנו בבחירות להתחייב להגן על הים ולהתגייס למניעת האסון הגדול הבא. בראש הדברים: ביטול הרחבת פעילות קצא"א ועצירת קידוחים נוספים בים."

ארגוני הסביבה דורשים: ועדת חקירה ממלכתית למחדל אסון הזפת

הפעילים משורת ארגוני הסביבה ובהם: עמותת "שומרי הבית", "צלול", "אנשי הים התיכון", "גרינפיס", "מגמה ירוקה", "אקואושן", "המרד בהכחדה", "נוער למען האקלים" ואחרים, דורשים הקמת ועדת חקירה ממלכתית למחדל אסון הזפת, תקצוב והצטיידות במערכות התראה מוקדמת לאיתור שפכים, תקצוב והצטיידות לצורך מוכנות מלאה לטיפול באירוע שפך גדול, ואישור בחקיקה של התכנית הלאומית למוכנות ותגובה לאירוע שפך שמן בים.

בנוסף, דורשים הארגונים הקמת כוח ימי אזורי משותף להתמודדות עם אירוע שפך גדולים, תיקון חוק הנפט באופן שיבטיח פיקוח סביבתי אמיתי על קידוחי נפט וגז, חקיקת חוק האזורים הימיים באופן שיקנה בהם סמכויות פיקוח ואכיפה מלאות למשרדי הבריאות והגנת הסביבה- -שוות ערך לאלו של משרד האנרגיה ועצירה של מיזמי אנרגיה בהם תומכת הממשלה, דוגמת התוכנית לשינוע הנפט מהאמירויות, עצירת התכניות להקמת מסופי נפט חדשים בנמלי מפרץ חיפה ואשדוד, ועצירת חלוקת הרישיונות לחיפוש גז ונפט בקרבת החופים לרבות הקידוח מול חוף פלמחים.