בקרוב נאכל חרקים? "פליינג ספארק" גייסה 25 מיליון שקל

זאת לפי שווי של 90 מיליון שקל, בהנפקה לציבור של מניות ואופציות • ניירות הערך של חברת הפודטק צפויים להתחיל להיסחר בבורסה בתל אביב בימים הקרובים

חטיפי הפרוטאין של Flying Spark / צילום: Flying Spark
חטיפי הפרוטאין של Flying Spark / צילום: Flying Spark

חברת הפודטק פליינג ספארק, המפיקה חלבון מחרקים, השלימה גיוס של כ-25 מיליון שקל, לפי שווי של 90 מיליון שקל, בהנפקה לציבור של מניות ואופציות. הביקוש בשלב הציבורי היה פי 14 מהכמות המוצעת, ועמד על כ-5.1 מיליון שקל, לעומת 366 אלף שקל שהיו פתוחים לציבור. ניירות הערך של החברה צפויים להתחיל להיסחר בבורסה בתל אביב בימים הקרובים.

"פליינג ספארק", עוסקת בהפקה של חלבון ושמן מזחל זבוב הפירות, ושואפת להיות החברה הציבורית הראשונה בעולם המפיקה ומשווקת מוצרי חלבון מבוססי חרקים. פעילות החברה מיועדת לארבעה מגזרים שונים: מזון לחיות מחמד (כלבים וחתולים), מזון לדגים, קוסמטיקה ומזון לבני אדם (בכפוף לקבלת אישורים רגולטוריים); והיא מתכננת בשלב זה להשתמש בכספי הגיוס לטובת הקמת מפעל ייצור ראשון בתאילנד, קידום הליכים רגולטוריים לאישור החלבון כמזון לבני אדם (FDA, EFSA) ועיבוי כוח-האדם ומערך המחקר והפיתוח בישראל. בכוונת פליינג ספארק להחל במכירות של אבקות חלבון ושמן בייצורה מיד לאחר הקמת המפעל, אשר צפוי להסתיים בעוד כ-8 חודשים.

שוק החלבון האלטרנטיבי צפוי על-פי הערכות להגיע לשווי של 18 מיליארד דולר עד 2025, בזמן שאוכלוסיית העולם הולכת וגדלה, ומשאבי הקרקע והמים הולכים נותרים מוגבלים. תעשיית החלבון האלטרנטיבי מספקת פתרונות תזונה ברי-קיימא, המאפשרים לאנושות לצרוך מזון מבריא ומזין מבלי לפגוע בסביבה, כפי שפוגעת בה תעשיית הבשר המסורתית.

הכנת חטיפי פרוטאין של Flying Spark / צילום: Flying Spark
 הכנת חטיפי פרוטאין של Flying Spark / צילום: Flying Spark

לדברי ערן גרוניך, מייסד ומנכ"ל החברה, "ייצור ואספקה של חלבון איכותי, בריא ושאינו פוגע בסביבה כבר מזמן אינו גחמה של קומץ משוגעים לדבר, אלא כורח המציאות. בעולם מוגבל במשאבים עם אוכלוסייה הולכת וגדלה, אין מנוס אלא לפתח טכנולוגיות חדשות לייצור חלבון בר-קיימא על-מנת שנוכל להבטיח את הביטחון התזונתי של כלל האוכלוסייה, בד-בבד עם גידול וייצור אחראי של מזון המבטיח את בריאותו של כדור הארץ. תעשיית המזון, הן של בני האדם והן של בעלי החיים, מבינות את הדחיפות ואת הנחיצות שבמציאת פתרונות אלה".

מורן נחשוני, המשנה למנכ"ל ווליו בייס חיתום, אשר ליווה את ההנפקה, ציין כי "משבר האקלים הגלובלי מחייב לבצע שינויים רבים במגוון של תעשיות. תעשיית המזון מבינה כי עליה לעבור לייצור מזון שיהיה בריא יותר, טבעי יותר אך גם מזהם פחות. בשעה ש-70% מהאדמות החקלאיות בעולם משמשות להזנת בהמות ועופות, ברור כי לא ניתן להמשיך לכרות יערות כדי להגדיל את היקף ייצור המזון. יש לעבור לייצור יעיל יותר מבחינת העומס הסביבתי, וייצור חלבון על-ידי חרקים מציע פתרון לכך".

עד היום השקיעו בחברה קבוצת שטראוס באמצעות חממת The Kitchen וחברת תאי יוניון מתאילנד, חברה ציבורית הנסחרת בשווי של כ-2.2 מיליארד דולר. תאי יוניון, מובילה עולמית בייצור ושיווק דגים ופירות ים ומזון לחיות מחמד, השקיעה במסגרת ההנפקה כ-1.3 מיליון שקל, בהמשך להשקעה קודמת בחברה, ותחזיק לאחר ההנפקה ב-5.15% ממניות החברה. שטראוס צפויה להחזיק בכ-24% מהון החברה לאחר ההנפקה. יתר המשקיעים בהנפקה הם משקיעים מוסדיים ישראלים וקרנות גידור מובילות.