הלחץ עבד: השרה רגב הודיעה כי תשקול להפעיל טיסות לאפריקה

מוקדם יותר היום דווח כי אתיופיאן איירליינס הגישה תלונה לרת"א בטענה לאפליה, לאחר שאדיס אבבה, נמל הבית שלה, לא נכלל ברשימת היעדים שמהם מותרות הטיסות לארץ

חברת התעופה אתיופיאן איירליינס הגישה תלונה לרשות התעופה האזרחית (רת"א) בטענה לאפליה, לאחר שאדיס אבבה, נמל הבית שלה, לא נכלל ברשימת היעדים שמהם מותרות הטיסות לישראל. 

וניכר כי הלחץ עבד: במסיבת עיתונאים שכינסה היום (ב') שרת התחבורה מירי רגב בנתב"ג, היא אמרה כי נפגשה עם שגריר אתיופיה, וכי תשקול להפעיל טיסות לאפריקה. השרה הזכירה כי בסמכותה להוסיף יעדים נוספים לאלה הקיימים כיום, ורמזה כי היעד הבא יהיה באפריקה. 

נזכיר כי במסגרת פתיחת השמיים נקבעו חמישה יעדים מהם מותרות הטיסות לישראל: ניו יורק, פרנקפורט, פריז, לונדון וקייב. שני יעדים נוספים שיצטרפו בהמשך השבוע הם טורונטו והונג קונג. במצב כזה, ישראלים שנמצאים במדינות אחרות ומבקשים לשוב ארצה, נאלצים לשלם על טיסה נוספת כדי להגיע ליעדים מהם מופעלות טיסות, כאשר מנגנון פיקוח המחירים שהיה רלוונטי עבור טיסות "החילוץ" שנעשו במסגרת מכרז ממשלתי כבר לא קיים, ועל כן המחירים משקפים את הביקוש הגדול, בעיקר בשעה שעל חברות התעופה לעמוד במכסת נוסעים יומית - כיום מדובר ב-1,000 נוסעים, ובימים הקרובים המכסה תגדל ל-3,000. מאות ישראלים תקועים במדינות אפריקה, כולל עובדים מדינים שצריכים להגיע לישראל, וברירת המחדל שלהם היא לטוס לאירופה.

"יש הרגשה במדינות אפריקה וכמובן באתיופיה של אפליה ודעה קדומה על אפריקה, ולכן לא כללו את אדיס אבבה בנמלי התעופה מהם יתבצעו טיסות ישירות לישראל", אומר גדעון טהלר, בעלי טל תעופה המייצגת את אתיופיאן איירליינס בישראל. "זאת למרות שאתיופיה ואתיופיאן איירליינס תמכו תמיד בישראל ולא הפסיקו בשום שלב של המגפה את הטיסות בקווים לתל אביב".

לדבריו, "שדה התעופה באדיס אבבה משרת את כל מדינות אפריקה, והוא ידידותי ונקי. נוסעים לא מורשים לעלות על טיסות מבלי להציג בדיקה שלילית לקורונה. מאות ישראלים שתקועים באפריקה צריכים להגיע לאירופה על-מנת לחזור לישראל - מה ההיגיון?". 

חברות תעופה רבות נאלצו לבטל טיסות לישראל בעקבות מתווה התעופה שנתון לשינויים תדירים. גם טורקיש איירליינס לא יכולה להפעיל את טיסותיה שמשרתות את הישראלים בעיקר לטיסות המשך ליעדים שונים, וכמוה גם אגאן היוונית שהודיעה לנוסעים על ביטולי טיסות, "לאור השינויים הדינמיים במדיניות התעופה של מדינת ישראל".

גם בקווים לארה"ב חברות התעופה נאלצו לבטל טיסות: יונייטד, למשל, קיבלה אישור להפעיל 20 טיסות בחודש ובתוך כך טיסה יומית הלוך ושוב עם נוסעים. לאור זאת שלוש טיסות שבועיות שתוכננו מעבר ללו"ז המאושר לא יופעלו עד 20 במרת, למרות הביקוש הגדול של הנוסעים לצאת ולהיכנס למדינה. ביונייטד מדגישים כי "יונייטד פועלת על-פי המתווה וההנחיות שקבעו הרשויות במדינת ישראל ובשיתוף-פעולה מלא עמן".