רגב: "ייתכן שוועדת החריגים תחזור לאחר הבחירות, והמתווה יצומצם"

שרת התחבורה מירי רגב התייחסה היום למתווה הפעילות של נתב"ג: "אלמלא הבחירות, לא היינו פותחים את השמיים" • הממשלה תקבל החלטה לגבי המשך המתווה בשבוע שלפני הבחירות

שרת התחבורה מירי רגב בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
שרת התחבורה מירי רגב בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

"אלמלא הבחירות, לא היינו פותחים את השמיים" - כך אמרה היום (ב') שרת התחבורה מירי רגב במסיבת עיתונאים שכינסה בנתב"ג. עוד אמרה רגב כי לא מן הנמנע כי ועדת החריגים תחזור לפעול לאחר הבחירות.

במסגרת מתווה ההקלות בפעילות נתב"ג לקראת הבחירות, בוטל הצורך באישור מוועדת החריגים לישראלים שמבקשים להיכנס לישראל. אישור מהוועדה נדרש כיום רק מישראלים שמבקשים לצאת מישראל והם לא מחוסנים, כולל ילדים.

רגב התייחסה למתווה שנכנס לתוקף בתחילת השבוע, שמטרתו "להחזיר את הישראלים ארצה כדי לבחור ולהיבחר". אלא שבשעה שהמתווה כולל מכסת נוסעים יומית, לא כל מי שמבקש להגיע ולממש את זכותו הדמוקרטית, יכול לעשות זאת. המכסה תעלה בהדרגה מ-1,000 נוסעים כיום עד ל-3,000 נוסעים ביום (היקף שייכנס לתוקף ביום חמישי).

"נדרש פיקוח כדי לא להרוס את מבצע החיסונים" 

על רקע המגבלה הזו הגישה היום התנועה לאיכות השלטון עתירה לבג"ץ נגד קבינט הקורונה וביקשה דיון בהול: "חובה לאפשר לכל ישראלי המעוניין להצביע בבחירות לשוב ארצה ולממש את זכותו הדמוקרטית הכל-כך בסיסית". העתירה הוגשה גם נגד רגב בדרישה לפתוח את השמיים לכל אזרח ישראלי המעוניין לשוב ארצה ולממש את זכותו הדמוקרטית הבסיסית להצביע בבחירות.

התנועה מתנגדת למכסה היומית המגבילה את הנוסעים הרבים שרוצים להגיע לישראל לצד העובדה כי כיום אפשרית הכניסה משבעה יעדים בלבד - ניו יורק, פרנקפורט, פריז, לונדון, קייב, טורונטו והונג קונג. בעתירה ציינה התנועה לאיכות השלטון כי "לא קיימת עוד מדינה מערבית אחרת בעולם, המבכרת הגנה ושמירה על זכויות אזרח, אשר נקטה בצעד מביש ודרקוני שכזה כלפי אזרחיה".

לשאלת גלובס על העתירה האמורה, השיבה רגב: "יש הרבה עתירות שמוגשות אז יש עוד אחת. אנחנו דנים ומתווכחים על החלטות ובסוף מקבלים את הטוב עבור האזרח. ההחלטה שקיבלנו לפתוח את נתב"ג בהדרגה היא נכונה. אילולא הבחירות בכלל לא בטוח שהיינו מגיעים למודל הזה. המטרה היא למצוא מודל שיאזן בין שמירה על הזכות הדמוקרטית להצביע ובין התחלואה".

בעניין הגבלת מכסת הנוסעים אמרה השרה כי "נתב"ג ערוך לקלוט הרבה יותר נוסעים אבל נדרש פיקוח כדי לא להרוס את מבצע החיסונים. נקלוט עד 3,000 נוסעים כדי שהקליטה תהיה בטוחה ומפוקחת ושלא נעלה את רמת התחלואה".

עוד ציינה לגבי היעדים הספורים שמהם פועלות טיסות כי "נבחרו יעדים שיאפשרו לנו לפקח על הנכנסים לעניין האכיפה לחובת הבידוד. קיבלנו מהיועמ"ש אישור להעביר את רשימת הנוסעים שלא התחסנו והמופנים לבידוד ביתי למשטרה שתוכל לבצע אכיפה נקודתית על האדם שאמור היה להיות בבידוד. מי שינסה לעבוד על המערכת ולהשאיר את הטלפון בבית זה לא יוכל לעבור". עוד דיברה רגב על נושא הצימוד האלקטרוני שלשם השימוש בו נדרשת חקיקה: "החוק יאושר והפיקוח יהיה יותר מלא".

במשרד הבריאות ציינו בעניין זה כי על פי התכנון החוק אמור להגיע השבוע לקריאה ראשונה ובהמשך יהיה מכרז "ויש צפי לגידול משמעותי של מספר ערכות הפיקוח שיהיו זמינות לכ-20 אלף ערכות בתוך שלושה שבועות לערך". מנתונים שסיפק מנכ"ל נתב"ג שמואל זכאי הוא ציין כי 70% מהנוחתים, נכון לאתמול לשם הדוגמה, הם מחוסנים או מחלימים שלא נשלחים לבידוד.

לשאלה האם לאחר הבחירות מתווה התעופה הנוכחי עשוי להתבטל השיבה רגב: "בשבוע האחרון לפני הבחירות ממשלת ישראל תתכנס ונקבל החלטה לגבי המשך המתווה של נתב"ג על פי התקדמות החיסונים והתחלואה. אנחנו גם יודעים שעל כל מה שנעשה תמיד יהיו תלונות. אחרי הבחירות נקבל החלטה האם ממשיכים עם אותם יעדים, האם מצמצמים את הפעילות ואולי גם נחליט להחזיר את ועדת החריגים. על הכול נתייעץ עם משרד הבריאות".