60 מיליון שקל פנויים: מי ייהנה מהכסף של שותפות הפודטק?

מילניום פוד טק מסכמת כמעט שנה בבורסה, ומסמנת את התחומים הבאים בהם תשקיע השנה: בשר מתורבת ותחליפי ביצים • מנכ"ל השותפות חנן שניידר: "אלו תחומים שיעשו דיסטרפשין בעולם המזון. אנחנו מסתכלים על חברות שנמצאות מעל ומתחת לרדאר"

מימין: חנן שניידר, מנכ"ל מילניום פודטק, גיא רוזן, יו"ר מילניום פודטק, איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה לני"ע / צילום: ישראל הדרי
מימין: חנן שניידר, מנכ"ל מילניום פודטק, גיא רוזן, יו"ר מילניום פודטק, איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה לני"ע / צילום: ישראל הדרי

שותפות המו"פ הראשונה בבורסה, מילניום פודטק, מפרסמת היום את הדוח השנתי הראשון שלה מאז הפכה ציבורית, ממנו עולה כי מאז הנפקתה הרוויחה 28 מיליון שקל לפני מס - רווח של 0.58 ש"ח ליה"ש. עד כה, גייסה השותפות 94 מיליון שקל. הרווח, בעיקרו, נובע מהשקעה של 8.6 מיליון שקל שביצעה השותפות בחברת סבוריט.

אפיקי השקעה בשותפות מו"פ הם תחום חדש יחסית בבורסה בתל אביב, כאשר מילניום פודטק הונפקה ביולי 2020, והיא מאפשרת השקעה במגוון תחומים הנוגעים לזירת הפודטק. לגיוס האחרון שביצעה השותפות, הצטרפו גופים מוסדיים וגורמים מתחום המזון והמשקאות, ובהם פסגות, לאומי פרטנרס, ומור השקעות. לפי ההערכות בדוח, שלוש ההשקעות שביצעה החברה עד כה משוערכות לפי שוווי הוגן כולל של 58.5 מיליון שקל, ואילו בקופתה של השותפות נותר מזומן בשווי של 58.9 מיליון שקל.

עד סוף שנת 2021, מתכננת השותפות להשקיע לפחות 60 מיליון שקל בסטארט-אפים ישראלים בתחום הפודטק. חנן שניידר, מנכ"ל השותפות, מסביר לגלובס שהחברה מתמקדת בהשקעות בחברות שסיימו את שלב הסיכון הטכנולוגי, והשקעה בהן יכולה לקדם אותן באופן משמעותי לשלב הסקייל-אפ והיציאה אל השווקים. עוד לפי שניידר, בשנת 2021 מצפה החברה ל"אירוע פיננסי משמעותי באחת ההשקעות הקיימות".

שניידר אף מסמן את הכיוון להשקעות הבאות, ומספר שהשותפות לוטשת עיניים לחברות בתחום הבשר והחלב המתורבת ותחליפי הביצים. לדבריו, "ב-2021, ניכנס לשני השווקים הללו. אלו תחומים שיש להם ביקוש אדיר בעולם. בענף הביצים ישנם אתגרים משמעותיים שהתחליפים יכולים לפתור. בישראל למשל, אנחנו מדברים על 30% סלמונלה בביצים, לצד תרנגולות שגדלות בתנאים לא טובים. בחלב, למשל, 37% ממשקי הבית בארה"ב צורכים תחליפים ואנחנו רואים פשיטות רגל של מחלבות. ברור לנו שהביקוש הצרכני שם - ביג טיים. אלו תחומים שיעשו דיסטרפשין בעולם המזון. אנחנו מסתכלים על חברות שנמצאות מעל ומתחת לרדאר".

תחום נוסף אותו בוחנת שותפות המו"פ, הוא תחום תחליפי הסוכר, בדגש על תחליפים מופחתי קלוריות ובעלי ערך גליקמי נמוך. לפי שניידר, "זה הגביע הקדוש. סוכרת זו המגפה הכי גדולה בעולם המערבי. זה הולך ומתפשט. יש מחלות שמגיעות מצריכה של סוכר, ואם נצליח להגיע לתחליף בעל ערך גליקמי וקלורי נמוך אך ללא טעמי לוואי - נפצח את השיטה".

השקיעה בשלוש חברות

עד כה, השקיעה השותפות בשלוש חברות; סבוריט, פיתולון וטיפה. החברה הראשונה שבה השקיעה השותפות, סבוריט (savoreat), פיתחה מערכת לייצור תחליפי בשר מבוססי רכיבים צמחוניים. עלות ההשקעה של מילניום בסבוריט הייתה 8.6 מיליון שקל, בעוד השווי ההוגן של ההשקעה היה בסוף 2020 כ-40 מיליון שקל. לשותפות יש החזקה של 15.9% (14.3% בדילול מלא) בסבוריט.

ההשקעה השנייה הייתה בחברת פיתולון (Phytolon), שעוסקת במחקר ופיתוח של צבעי מאכל טבעיים עבור תעשיית המזון. עלות ההשקעה בפיתולון היא 6.2 מיליון שקל במנגנון של SAFE המייצר דיסקאונט ממחיר הסיבוב הבא, עם הגנת שווי מקסימום. נכון למועד דיווח הדוח השנתי, פיתולון הצליחה ליצור באופן יעיל צבע סגול וצבע צהוב בשמרים, והציגה הוכחת היתכנות ליצור בהיקף גדול ולהטמעת הצבעים במוצרי מזון שונים. כמו כן, החברה מבצעת פיילוטים מוצלחים עם חברות המזון הגדולות בעולם, בקטגוריות חטיפים, גלידות, מאפים ועוד, כשמטרת הפיילוטים היא החלפת צבעי המאכל הסינתטיים באותם מוצרים.

ההשקעה השלישית הייתה טיפה (Tipa), העוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של פתרונות אריזה מתכלים לשוק האריזות הגמישות. השותפות הובילה סיבוב השקעה של 10 מיליון דולר בחברה, שנסגר בחודש שעבר, אליו הצטרפו משקיעים בינלאומיים מעולמות הפודטק, כצעד מקדים לגיוס משמעותי שהחברה מתכננת במהלך 2021. עלות ההשקעה בטיפה היא 13.1 מיליון שקל (4 מיליון דולר). השותפות ביצעה בה את ההשקעה לפי מנגנון SAFE - בדומה להשקעה בפיתולון.

לפי דוח של צוות החשיבה RethinkX, ההערכה הנה כי עד לשנת 2035, ענפי הבשר והחלב מהחי בארה"ב יצטמצמו ביותר מ-80% ויוחלפו על-ידי תחליפי מזון מעשה ידי-אדם. בשנת 2018, גדל שוק מוצרי מזון מן הצומח ב-20%, ועמד על שווי של יותר מ-3.3 מיליארד דולר, זאת לצד מגמת ירידה בשוק מוצרי המזון מן החי. היקף ההשקעות בתעשיית הפוד-טק העולמית גדל פי 8 בין השנים 2013 ל-2019 (מהיקף השקעות של כ-2.2 מיליארד דולר בשנת 2013 ל-8.19 מיליארד דולר ב-2019) ומספר העסקאות הממוצע לשנה עלה ביותר מפי 5 בין השנים הללו.

על פי מידע מ-Up Start Central Nation, חברות הזנק בתחום הפודטק גייסו כ-123 מיליון דולר בשנת 2018 וכ-135 מיליון דולר בשנת 2019 (עד לרבעון השלישי). לפי מאגרים של רשות החדשנות, ישנן כ-250 חברות בתחום הפודטק בישראל בשנת 2019.