מדור ייעוץ קריירה: למה אני לא מצליחה להתקדם ונשארת תקועה באותו תפקיד?

לעיתים קרובות התנהגויות והרגלים שאימצנו בתחילת הקריירה שלנו דווקא פוגעות באפשרויות הקידום שלנו. אפשר לעבוד על זה • טור ייעוץ

למה אני לא מצליחה להתקדם  ונשארת תקועה באותו תפקיד? / צילום: Shutterstock
למה אני לא מצליחה להתקדם ונשארת תקועה באותו תפקיד? / צילום: Shutterstock

אחרי חמש שנים, אני רוצה להתקדם בחברה לתפקיד בכיר יותר, אבל למרות שאני משקיעה ועובדת קשה, מומחית בתחומי, טובה ומקצועית, זה לא קורה. מה אני מפספסת?

זאדה, רואת חשבון במשרד רואי חשבון מוביל

זאדה יקרה,

נשמע שאת במצב מאוד מתסכל, למרות ההשקעה והמקצועיות שלך את כבר לא מסופקת כמו בהתחלה ומחפשת את האתגר המקצועי הבא שלך. תחושת התקיעות שאת מתארת עשויה להיגרם גם מתחושה שהערך שאת מביאה אינו מספיק מוערך או שהאנשים סביבך אינם מודעים לפוטנציאל הקידום וההתפתחות שלך בחברה.

התקיעות שאת מתארת יכולה להיות נסיבתית, כרוכה בנסיבות חיצוניות שאת אינך מודעת אליהן, יחד עם זאת היא עשויה להיות קשורה גם להתנהגות שלך התורמת לאופן שבו הסביבה מגיבה אליך.

לעיתים קרובות התנהגויות והרגלים שאימצנו בתחילת הקריירה שלנו דווקא פוגעות באפשרויות הקידום שלנו. ההרגלים הללו עזרו לנו להתמקם נכון, ביססו את היכולות המקצועיות שלנו ותרמו לקרדיט שניתן לנו על ידי עמיתים ולקוחות. אולם לאורך זמן הם אינם מוכיחים את עצמם, שכן לצורך התקדמות בשלבים בקריירה נדרשים הרגלים חדשים.

מרשל גולדשמיט וסאלי הלגסן מיפו 12 הרגלים כאלה, שנמצאו אופייניים יותר לנשים בשלבים מתקדמים של קריירה. כמה דוגמאות להרגלים ותפיסות בלתי מקדמות שכאלה:

הערכת יתר של מומחיות. מצוינות מקצועית תעזור לך לשמור על התפקיד שלך לאורך זמן, אך לא בטוח שתקדם אותך בארגון. תפקידים בכירים יותר בארגון דורשים ניהול מערכות יחסים מורכבות, הנחיה והובלת אנשים בעלי מומחיות, יצירת שותפויות בפתרון בעיות וכדומה. רשת הקשרים שלך היא חלק מהערך וההון המקצועי שאת מביאה לכל תפקיד.

ציפייה מאחרים שישימו לב להישגים שלך ויתנו לה פומביות. נשים נוטות להיות פחות טובות בקידום עצמי בארגון ונוטות לחשוב כי "עבודה טובה מדברת בעד עצמה". תפיסה זו עשויה לחבל במאמצים שלך ולגרום לכך שעבודתך לא תזכה להערכה הראויה. יתרה מכך, את עשויה לא רק לגלות מורת רוח כלפי הממונים עליך אלא גם כלפי קולגות המיומנים בשיווק וקידום עצמי, ולהיכנס לסחרחורת של חשיבה שלילית.את לא צריכה להתנהג כמו הדוגמה הכי בוטה שאת מכירה לקידום עצמי ללא קבלות, אבל את כן יכולה להשקיע ולהתאמן כדי למצוא את הדרך הנכונה עבורך.

שאיפה למושלמות ולריצוי כולם. הרצון להיות מושלמת ואהובה עלול לתקוע אותך, שכן הוא גורם לך להסכים לבצע כל מטלה או משימה, גם אם אינה מביאה לך תועלת. הרצון לרצות את כולם מונעת ממך לקבל החלטות שמקדמות אותך ועונות על הצורך שלך, ובכך מסיטות אותך מהמטרה שלך.

קבלי הצעה לכמה הרגלים מקדמים שכדאי להשקיע מאמץ לפתח ולאמץ:

פיתוח בסיס כוח הקשרים שלך: עד כמה שמקצועיות היא בסיס כוח חשוב והכרחי להצלחה, הוא אינו מספיק. עליך להשקיע בבנייה ובהרחבת הקשרים שלך בארגון, פיתוח יחסים עם ממשקים נוספים, היכרות עם תחומים חדשים ומעורבות ויוזמה של פרויקטים חוצי ארגון. כל אלו יעזרו לך לחזק בסיס כוח זה.

התאמני על "נאום מעלית" קצר ומהודק, שיבהיר בשתי דקות מה את עושה היום ומה את רוצה לעשות בעתיד, בדגש על כישוריך ויכולותיך. ביטחון עצמי ורהיטות יעזרו לך להעביר את המסר הנכון, ולשכנע את המאזינים לך שאת אכן מתאימה. נאום כזה יהיה מוכן לשליפה בכל הזדמנות הנקרית בדרכך.

השקיעי בנראות שלך. מצאי הזדמנויות להציג את העבודה שלך, להרצות, לשתף בידע ובניסיון שלך. בישיבות וירטואליות הקפידי להפעיל את המצלמה, השתתפי באופן פעיל, היי פרואקטיבית בבקשת עצה או הנחיה ותמיד קשובה להזדמנויות פיתוח.

קבלי החלטות בצורה מודעת ומוכוונת מטרה. הישארי ממוקדת במטרה שלך ושאלי את עצמך אם המשימות שלך הן אכן חלק מהתפקיד שלך ו/או מקדמות אותך לתפקיד הבא. עשי את הבחירות הנכונות עבור הקריירה שלך, ולא מתוך צורך להימנע מתחושות אשמה. את יכולה גם לסרב בנימוס, ולשמור על יחסים טובים.

פרופסור אמיר גרינשטיין הוא מרצה וחוקר בתחומי השיווק הפרו-חברתי והיזמות באוניברסיטת Northeastern בבוסטון ו-VU באמסטרדם. הוא כותב בטוויטר על מחקר התנהגותי @AmirGrinstein

יאנה שכטרמן היא יועצת ארגונית, מאמנת מנהלים ומלמדת באוניברסיטת Northeasternבבוסטון. yanashechterman.com